Moderaterne uddyber: Højere dieselafgift skal oven i højere fortrængningskrav for at nå 2025-mål

Både dieselafgiften og fortrængningskravet skal hæves, hvis man vil være sikker på at nå klimamålet i 2025 på en "evidensbaseret måde", siger Moderaternes klimaordfører. Partiets ambition om at undgå "faglig tvivl" om målopfyldelsen er dog ikke ensbetydende med, at man ser samme reduktionsbehov som eksperterne i Klimarådet. 

Moderaterne vil både hæve fortrængningskravet og dieselafgiften for at nå 2025-målet, fortæller klimaordfører Henrik Frandsen. 
Moderaterne vil både hæve fortrængningskravet og dieselafgiften for at nå 2025-målet, fortæller klimaordfører Henrik Frandsen. Foto: Emil Nicolai Helms/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Der er ikke tale om et enten-eller, men et både-og, når Moderaterne bringer et ønske om en højere dieselafgift ind i forhandlingerne om 2025-målet, hvor regeringen hidtil har plæderet for at hæve fortrængningskravet. 

Det fortæller partiets klimaordfører Henrik Frandsen, efter at partiformand Lars Løkke Rasmussen på et pressemøde tirsdag fortalte, at partiet ser med åbne øjne på at hæve dieselafgiften.

"Vi er villige til at bibeholde fortrængningskravet og tale om dieselafgift oven i, hvis det er det, der skal til, for at vi bliver sikre på at nå i mål i 2025," siger Henrik Frandsen.

0:000:00