Susie Jessen
 svarer 
Morten Dahlin

Susie Jessen (DD) spørger ministeren for byer og landdistrikter, Morten Dahlin, hvor langt arbejdet er med at få tilpasset lyspåvirkningen fra Testcenter Høvsøres lysmaster

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 87, Spørgsmål 20
Vil ministeren redegøre for, hvor langt arbejdet er med at få tilpasset lyspåvirkningen fra Testcenter Høvsøres lysmaster, således at lyset dæmpes eller slukkes helt på samme vis som ved Testcenter Østerild, hvor det radarstyres
Svar fra fredag den 19. januar 2024
Jeg har bedt om bidrag fra Transportministeriet, der har indhentet følgende bidrag fra Trafikstyrelsen:

”Afmærkning af vindmøller sker i henhold til Bekendtgørelse om bestemmelser om luftfartshindringer og BL 3-11 Bestemmelser om luftfartsafmærkning af vindmøller. Vindmøller med en totalhøjde på over 150 m skal af hensyn til sikkerheden for den civile luftfart og Forsvarets operationer markeres med hvidt blinkende lys, som kan ses på stor afstand. Lysmarkeringen skal godkendes af Trafikstyrelsen som en del af tilladelsen til opstilling.

Trafikstyrelsen oplyser, at en ændring af vindmøllernes maksimale højde, placering, samt andre luftfartshindringers placering (målemaster etc.) vil kræve, at Testcenter Høvsøre anmeldes som luftfartshindring til Trafikstyrelsen på ny i henhold til § 67 a i lov om luftfart.

Etablering af en alternativ lysafmærkning af vindmøllerne på testcentret f.eks. i form af radarstyret lysafmærkning vil kræve en dispensationsansøgning hos Trafikstyrelsen.

Trafikstyrelsen oplyser, at en vurdering af anmeldelse om de ændrede forhold af testcentret og dispensationsansøgningen forudsætter, at der fremsendes en kvalificeret risikovurdering af projektet, herunder ændringerne til testcenteret og den forventede flyvesikkerhedsmæssige påvirkning. Trafikstyrelsens evt. godkendelse af de højere vindmøller og den eventuelle dispensation om radarstyret lysafmærkning vil bero på en konkret vurdering af ansøgningen og tilhørende ansøgningsmateriale samlet set.

Trafikstyrelsen oplyser, at styrelsen, på baggrund af den politiske aftale Klimaftalen om grøn strøm og varme af den 25. juni 2022, har igangsat en analyse af mulighederne for radarstyret lysafmærkning på vindmøller. Analysen har til Frederiksholms Kanal 21 1220 København K www.km.dk Telefon 3392 3390 e-post [email protected]

Dette akt nr. bedes oplyst ved henvendelse til ministeriet Dato: 18. januar 2024 formål at analysere, hvilke tekniske løsninger muliggør en deaktivering af lysafmærkninger på vindmøller, hvilke tekniske løsninger er mulige og under hvilke vilkår. Der er afsat to år til analysen (2023-2024), men det er målsætningen, at analysearbejdet afsluttes medio 2024.” DTU har oplyst, at en anmeldelse om de ændrede forhold af testcentret og dispensationsansøgning vil blive indsendt i forlængelse af, at Folketinget måtte vedtage det fremsatte lovforslag om tilpasning af testcenteret.

Akt nr.:

Side 2 Morten Dahlin / Hans Peter Olsen
0:000:00