Borgmesterpartier i de største byer sætter sig tungt på mediedækningen: I København halter Enhedslisten efter S-spidskandidat

Spidskandidater for borgmesterpartierne i de store byer får meget mere medieomtale end de andre kandidater, viser en ny måling. I hovedstaden får Socialdemokratiets overborgmesterkandidat Sophie Hæstorp-Andersen væsentligt mere omtale end konkurrenten fra Enhedslisten, Line Barfod. 

Venstres unge borgmesterhåb i Odense, Christoffer Lilleholt, har i oktober nydt glæde af mere medieomtale end den socialdemokratiske borgmester.
Venstres unge borgmesterhåb i Odense, Christoffer Lilleholt, har i oktober nydt glæde af mere medieomtale end den socialdemokratiske borgmester.Foto: Tim Kildeborg Jensen/Ritzau Scanpix
Peter Ingemann Nielsen

Det ser ud til at være markant nemmere at komme i medierne, hvis man er spidskandidat for et borgmesterparti til kommunalvalget.

Det viser en ny måling fra Roskilde Universitet kaldet 'Borgmesterbarometeret', som er lavet i samarbejde med Altinget og Infomedia. Målingen dækker over København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg og bygger på tal fra hele oktober.

Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S) har 146 procent flere medieoptrædener end nummer to på listen, mens tallene for Aalborg-borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S) og Frederiksberg-borgmester Simon Aggesen (K) er henholdsvis 43 og 58 procent.

Sophie Hæstorp-Andersen (S), som er spidskandidat for overborgmesterpartiet, fører også an i København, hvor hun scorer 84 procent flere medieomtaler end nummer to på listen, Line Barfod fra Enhedslisten. 

Læs også

Forsker: ”Medieomtaler er vigtige”

Mark Blach-Ørsten, professor og studieleder for journalistik på RUC, er en af forskerne bag målingen, og han ser ikke noget odiøst i, at der i oktober har været en tydelig borgmestereffekt i mediernes dækning.

”Det er forventeligt, for typisk omtaler man dem, som er mest kendte og har størst sandsynlighed for at vinde. Som medie skelner man til, hvem der vandt ved sidste valg, og hvordan det ser ud i meningsmålingerne,” siger han.

Som medie skelner man til, hvem der vandt ved sidste valg, og hvordan det ser ud i meningsmålingerne

Mark Blach-Ørsten
Professor, Roskilde Universitet

Samtidig understreger han, at kandidaterne med god grund kan lægge en indsats i at blive omtalt i medierne.

"Medieomtaler er vigtige. Jo mere man får lov til at fylde - med valgplakater, sociale medier og medieomtaler - jo flere bliver bekendt med, at man stiller op. Folk kan godt lide at stemme på dem, der klarer sig godt,” siger Mark Blach-Ørsten.

Kan man sætte lighedstegn mellem mange medieomtaler og succes i valgkampen?

"Ikke helt. Der kan altid gå noget galt. Men det er i hvert meget sjældent, at man ser det modsatte. Altså at folk, der overhovedet ikke har medieomtale, får et godt valg. Det gælder både lokale og nationale valg. God medieomtale er en god indikator på, at man kan blive valgt."

Fakta

Borgmesterbarometeret overvåger mediedækningen af 327 udvalgte borgmester- og spidskandidater fordelt over landets 98 kommuner. 

Kandidaterne overvåges i alle danske nyhedsmedier samt referater fra de store tv- og radioudsendelser. 

Borgmesterbarometeret er et samarbejde mellem Roskilde Universitet, Altinget og Infomedia.

V-sejr i odenseansk måling

I Odense viser målingen et resultat, der er anderledes end de andre store byer. I den fynske hovedstad er det nemlig ikke den nuværende borgmester, Peter Rahbæk Juel (S), der topper listen over medieomtaler.

Peter Rahbæk Juel skal simpelthen bare have kørt den her hjem ved at holde lav profil.

Jesper Buch
Politisk kommentator, TV2 Fyn

Borgmesteren bliver nemlig akkurat overgået af Venstres unge borgmesterkandidat, Christoffer Lilleholt, som med sine 65 omtaler i oktober havde tre flere end borgmesteren.

Politisk kommentator på TV2 Fyn, Jesper Buch, vurderer, at Peter Rahbæk Juel ligner en sikker borgmester efter 16. november, men alligevel mener han ikke, at det er overraskende, at Christoffer Lilleholt er mere omtalt.

”Min fornemmelse er, at Christoffer Lilleholt er mere synlig. Peter Rahbæk Juel skal simpelthen bare have kørt den her hjem ved at holde lav profil. Han har ingen interesse i at kommentere på de dagsordener, som Lilleholt meget gerne vil diskutere," siger Jesper Buch, som har dækket kommunalvalg i Odense siden 1989.

Borgmester i superligaen

Jesper Buch forklarer yderligere, at Peter Rahbæk Juel ikke har brug for at blive kendt ligesom de andre kandidater, fordi alle kender ham i forvejen. Borgmesteren er i en helt anden liga, siger TV2 Fyns politiske kommentator.

"Peter Rahbæk Juel vælger statsmandsattituden. Alle diskussionerne, som kandidaterne i 1. og 2. division roder rundt i, føler han sig hævet over. Der skal være så lidt støj omkring ham som overhovedet muligt" siger han.

En af årsagerne til Christoffer Lilleholts mange omtaler skal også findes i hans måde at føre valgkamp, lyder det.

"Venstre fører en meget bedre valgkamp den her gang. Partiet har en mere positiv tilgang til tingene. For fire år siden var Venstre en sur onkel, der brokkede sig over alt. Christoffer Lilleholt har gjort klog i at vælge en anden tilgang," siger Jesper Buch.

Selvom Venstres tilgang er forbedret, er der stadig for mange stemmer, der skal flyttes over midten, før en venstreborgmester bliver relevant, vurderer Jesper Buch.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mark Blach-Ørsten

Professor, Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab, Roskilde Universitet
ph.d. (Roskilde Uni. 2003), cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 1999)

Christoffer Lilleholt

Rådmand (V), Beskæftigelses- og Socialforvaltningen, Odense Kommune
cand.scient.pol. (SDU 2019)

Sophie Hæstorp Andersen

Overborgmester (S), Københavns Kommune
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2006)

0:000:00