Chefer bøvler knap så meget

NY VIDEN: Ny forskning fra Syddansk Universitet kortlægger, hvad de kommunale ledere i frontlinjen i virkeligheden laver i løbet af en arbejdsdag. Det er - paradoksalt nok og højst overraskende - knap så bøvlet og bureaukratisk, som de fleste går og tror.
20 procent af de kommunale chefers arbejdsdag går med administration. I chefernes bevidsthed fylder papirskubberiet langt mere.
20 procent af de kommunale chefers arbejdsdag går med administration. I chefernes bevidsthed fylder papirskubberiet langt mere.Foto: Colourbox

En serviceleder sagde til mig: 'Der kan du se, nu har jeg brugt tre timer på administrativt arbejde.' I virkeligheden havde han kun brugt en halv time, men i hans selvopfattelse havde han lavet administrativt arbejde i tre timer. Det fylder enormt meget mentalt

Søren Voxted
Lektor, Institut for Ledelse og Virksomhedsstrategi, Syddansk Universitet
Søren Voxted har opdaget et vaskeægte paradoks.

De kommunale chefer på bosteder, plejehjem og i vej- og park-afdelinger mener, at de drukner i bureaukrati.

Men efter lektor Søren Voxted og hans kolleger fra Syddansk Universitet har observeret 50 frontlinjelederes arbejdsdag med blok og stopur, kan det nu konstateres, at der ikke går halve og hele dage med bøvl. Kun 17 pct. af tiden går med administrative arbejdsopgaver, viser studiet, og det er "højst overraskende," fortæller Søren Voxted til Altinget | Kommunal.

"En serviceleder sagde til mig: 'Der kan du se, nu har jeg brugt tre timer på administrativt arbejde.' I virkeligheden havde han kun brugt en halv time, men i hans selvopfattelse havde han lavet administrativt arbejde i tre timer. Det fylder enormt meget mentalt," siger han.

Dokumentation

Om undersøgelsen

Studiet har observeret arbejdsdagen hos 50 ledere fra fem forskellige områder.

  1. Det grønne område: Lederne ved kommunale parker og grønne arealer.

  2. Idræt: Halinspektører, ledere af idrætsanlæg og af kommunale svømmehaller.

  3. Pedel og rengøring: Ledende rådhusmedarbejdere, en rengøringsleder og skolepedeller.

  4. Ældreområdet: Typisk SOSU-assistenter som er avanceret til lederstillinger.

  5. Socialpædagogiske institutioner: Ledere af handicap- samt børn- og ungeinstitutioner.

Arbejdsopgaverne er blevet målt på tid og delt op i otte funktioner (se søjlediagram her på siden). Her er et udpluk af undersøgelsens resultater:

  • Socialpædagogiske ledere bruger kun fire pct. af deres arbejdstid på driftsopgaver. Gennemsnit er 20 pct.

  • 15 ud af 50 ledere - svarende til 30 pct. - anvender fem pct. eller mindre af deres arbejdstid på driftsopgaver.

  • Lederne laver i gennemsnit 9 jobskifte i timen.

  • Ingen af grupperne bruger mere end 20 pct. på administration. Faktisk er halinspektørerne den faggruppe, der bruger mest tid på bureaukratiet (20 pct.). Gennemsnittet er 17 pct.

  • 18 pct. af ledernes tid går til møder.


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00