Debat

Corona har vist vejen: Danskerne er klar til flere digitale velfærdsydelser

Kommunal service handler ikke kun om varme hænder. Vi bør udnytte erfaringer med at levere velfærdsydelser digitalt, som mange blev tvunget ud i af coronakrisen. Ikke for at spare, men for at levere mere service for samme penge, skriver Torben Mols, direktør i KMD.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Torben Mols, direktør i KMD

I årene før coronakrisen har debatten om den offentlige velfærd i høj grad handlet om at skaffe flere varme hænder og om at håndtere de demografiske udfordringer, som ligger i en fremtidig befolkning med mange flere ældre borgere.

I den debat har digitaliseringen af den offentlige sektor ikke spillet hovedrollen, men coronakrisen har tvunget den offentlige sektor til – med succes - at udnytte flere digitale værktøjer direkte i servicen og dialogen med borgere.

En succes med digitale velfærdsydelser, der peger direkte ind i de udfordringer, som var i fokus før nedlukningen, og som kommer tilbage i fokus efter nedlukningen.

Derfor bør vi som samfund udnytte det digitale momentum til at fokusere på en ny digitalisering, som tager udgangspunkt i, hvad der kan gøre en forskel for eksempelvis den ældre borger, som har behov for en offentlig service.

Borgerne er parate
Det er en tilgang, som vil løse den offentlige sektors behov både nu og i fremtiden – ikke mindst når vi taler behovet for varme hænder på ældreområdet, men også på for eksempel skoleområdet, socialområdet eller jobcentrene.

Jeg tror, at borgerne allerede er indstillet på, at dele af den kommunale service godt kan leveres digitalt. Det handler ikke om mere effektivisering eller om besparelser, men om at levere mere service for de samme penge.

Jeg tror, at borgerne allerede er indstillet på, at dele af den kommunale service godt kan leveres digitalt.

Torben Mols
Direktør i KMD

En service, som afspejler vores digitaliserede samfund og er den direkte service til borgerne, men som altså lige så godt kan være en digital service.

Der findes allerede en række eksempler på tværs af sektorer, hvor man har tilpasset den offentlige service og digitaliseret den – til gavn for borgerne.

I ældreplejen har man for eksempel gode erfaringer med at kommunikere med de ældre digitalt, så de samme varme hænder kan nå ud til flere borgere. Ikke som en erstatning for den fysiske pleje og omsorg, men som et supplement til den øvrige service.

Lovændringer vil blive nødvendige
Man skal selvfølgelig undersøge område for område, hvor en øget digitalisering ud mod borgerne giver mening. Men jeg ser det som en ekstra måde at levere myndighed eller service på, som både kan give en bedre service og nogle gange levere mere service for de samme penge – eller de samme varme hænder.

Det vil kræve politiske beslutninger og lovændringer, hvis man vil levere flere velfærdsydelser digitalt.

Torben Mols
Direktør i KMD

På den måde kan et nyt fokus på digitalisering ud mod borgerne også være med til at løse nogle af den offentlige sektors udfordringer med at skaffe nok varme hænder i fremtiden. Det handler ikke om, at fru Hansen nu må nøjes med en sms i stedet for et besøg fra hjemmeplejen, men om at levere digitale velfærdsydelser, der giver værdi og mening for den enkelte borger.

Altså om at levere en bedre service. Hvis den offentlige sektor så faktisk kan levere mere og bedre service inden for den samme økonomi, så er det jo ikke ligefrem en ulempe.

På nogle områder vil det naturligvis kræve nye løsninger, ligesom det vil kræve politiske beslutninger og lovændringer, hvis man vil levere flere velfærdsydelser digitalt. Men det er en debat, som vi lige så godt kan tage fat på nu, for udfordringerne fra tiden før corona ligger stadig og venter.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00