Debat

Dansk Erhverv: Øget konkurrence skaber bedre velfærd

DEBAT: Faste måltal for konkurrenceudsættelse og øget offentlig-privat samarbejde er den eneste virkningfulde vej mod bedre velfærd til borgerne, skriver Morten Jung, markedschef i Dansk Erhverv. 

Diakonissestiftelsen på Frederiksberg er et eksempel på vellykket samarbejde mellem det offentlige og en privat velfærdsaktør, mener Morten Jung, Dansk Erhverv.
Diakonissestiftelsen på Frederiksberg er et eksempel på vellykket samarbejde mellem det offentlige og en privat velfærdsaktør, mener Morten Jung, Dansk Erhverv.
Jenny Emilie Bendix Becker
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Morten Jung
Markedschef i Dansk Erhverv

Dansk Folkepartis kommunalordfører, Susanne Eilersen, giver udtryk for, at hun er bekymret for høje måltal for konkurrenceudsættelse, særligt hvis kravene hæves på de mere bløde velfærdsområder som eksempelvis ældreplejen.

Bekymringen blev fremført i forbindelse med en konference om offentlig-privat samarbejde, som Dansk Erhverv netop har afholdt på Børsen i samarbejde med KL, Danske Regioner og FTF. Konferencen blev i øvrigt dækket af Altinget.

Bedst og billigst
Susanne Eilersen understreger dog også, at det grundlæggende er fornuftigt, at man i det offentlige altid sikrer sig, at man får det bedste til den billigste pris.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Dansk Erhverv kan ikke være mere enig.

Borgeren i centrum
Ønsker vi at sætte borgeren i centrum, handler det netop om at levere den bedste kvalitet til den bedste pris. Om ydelsen leveres af det offentlige eller af en privat leverandør, er ikke det afgørende. Det afgørende er, at borgeren modtager ydelsen fra den leverandør, der kommer med det bedste tilbud i forhold til pris og kvalitet.

Hvis man vil have et nyt køkken derhjemme, så laver man jo også research og køber køkkenet det sted, som bedst opfylder ens ønsker til både kvalitet og pris. 

Morten Jung
Markedschef, Dansk Erhverv

Vi har naturligvis stor forståelse for, at man kan have betænkeligheder i forhold til konkurrenceudsættelse på de såkaldt bløde velfærdsområder. Alle vil jo borgerne det bedste, men jeg må understrege, at erfaringerne på området er gode.

Vellykket samarbejde
Der findes i dag en lang række eksempler på vellykkede samarbejder mellem det offentlige og private virksomheder eller selvejende institutioner om velfærdsløsninger. For eksempel leverer Diakonissestiftelsen omsorg, pleje og rehabilitering af høj faglig kvalitet i form af hjemmehjælp, plejehjem, bofællesskaber for psykisk sårbare samt hospice, og det sker i tæt og positivt samarbejde med en række kommuner. Derfor skal vi ikke være nervøse for konkurrenceudsættelse af de "bløde" velfærdsområder, men vi skal lære af de gode eksempler.

Det vil i sidste ende være til glæde for borgerne.

Nye velfærdsløsninger 
Det er godt, rigtigt og sundt at konkurrenceudsætte. Hvis man vil have et nyt køkken derhjemme, så laver man jo også research og køber køkkenet det sted, som bedst opfylder ens ønsker til både kvalitet og pris. Sådan skal det offentlige også i langt højere grad gøre.

Derfor skal vi have faste måltal for konkurrenceudsættelse, så vi fastholder fokus på at udvikle nye velfærdsløsninger og nye måder for offentlig-privat samarbejde.

Bindende måltal
Ser man på den demografiske udvikling, hvor vi bliver flere ældre og færre til at håndtere dem, så er der behov for nytænkning – også på velfærdsområdet. Bindende måltal vil bringe os i mål med det, som vi alle ønsker – at sikre de bedste velfærdstilbud til borgerne, uden skelen til, om tilbuddet leveres af det offentlige eller det private.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Jung

Markedschef, Dansk Erhverv
cand.merc.jur. (CBS. 1996)

0:000:00