Forsøg viser vejen til bedre sagsbehandling, men det koster

FRIKOMMUNE: Ambitionen om at sikre udsatte borger og familier én samlet handleplan og indgang til kommunen er allerede omsat til lov. Forsøg viser, at omstillingen er ressourcekrævende, men gør en forskel for borgere og medarbejdere.

At koordinere indsatser til udsatte borgere på tværs af social-, sundheds- og beskæftigelseslovgivningen er en stor opgave, viser frikommmuneforsøg.
At koordinere indsatser til udsatte borgere på tværs af social-, sundheds- og beskæftigelseslovgivningen er en stor opgave, viser frikommmuneforsøg.Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Det er ikke skævt at gå til det med en investeringstankegang, hvis man prøver at gøre noget, som er så fundamentalt anderledes.

Christina Holm-Petersen
Chefanalytiker ved Vive
Fakta
Ni kommuner bag forsøg
Det er kommunerne Allerød, Ballerup, Fredensborg, Frederikssund, Furesø, Gribskov, Halsnæs, Helsingør og Hillerød, som er gået sammen i frikommunenetværket under temaet: ”Én plan for en sammenhængende indsats sammen med borgeren". 

Et bredt flertal i Folketinget vedtog i 2018 en lovændring, der åbner for, at også kommunerne uden for frikommuneforsøget kan arbejde med en fælles handleplan, hvis de ønsker.

De mest udsatte borgere har ofte de mest komplekse sagsforløb i det virvar af lovgivning, krav og muligheder, som de kommunale støtteindsatser er bygget op omkring.

Det har ni nordsjællandske kommuner over de seneste år forsøgte at lave om på med frikommuneforsøget 'Én plan for sammenhængende indsats sammen med borgeren'.

Forsøgets kongstanke er i sin enkelthed at erstatte de ofte mange forskellige planer, der lægges for udsatte borgere eller familier på tværs af forvaltninger, med én samlet handlingsplan og én indgang til kommunen.

Dokumentation

Anbefalinger fra Vive til andre kommuner

1. Vær bevidst om, at det kræver tid og fokus at komme godt i gang. Ikke mindst, hvad angår både medarbejder- og ledelsesressourcer.

2. Der skal et særligt fokus på at skabe ledelse på tværs, herunder håndtering af sektorspecifikke budgetter.

3. Det er noget andet at udarbejde en plan for en familie end for en borger alene. Det kræver mere arbejde at udtænke, hvordan kompleksiteter håndteres bedst muligt, når det handler om en familie bestående af flere individer.

4. Anerkend, at der er tale om en anden måde at tænke på og derfor også andre kompetencer – dette kræver tid og fokus.

5. Er målet at inddrage borgerne mere i eget forløb, er det vigtigt, at dette understøttes af en borgerinddragende tilgang.

Kilde: Vive, midtvejsevaluering af frikommuneforsøget 'Én plan for en sammenhængende indsats sammen med borgeren'.


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00