Debat

Ingen penge, men udvikling og fornyelse som aldrig før

DEBAT: 2020-planen er kommet, og der er dømt smalhals for det offentlige, så langt øjet rækker. Det gør imidlertid ikke stort indtryk på kravene til den kommunale service. Skal vi som kommunale chefer være bekymrede, kede eller bare frustrerede over det? Ingen af delene, skriver formand for Kommunaldirektørforeningen Bjarne Pedersen.
Bjarne Pedersen, formand for KOMDIR
Bjarne Pedersen, formand for KOMDIR
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Bjarne Pedersen
Formand for Kommunaldirektørforeningen 

Jeg oplever en stor realitetssans hos mine kolleger. Det er længe siden, vi tog bestik af krisen og begyndte at indrette vores organisation efter den.

Man kan endog gå et skridt videre og påstå, at kommunale chefer i de seneste år har ventet på, at samme erkendelse skulle slå igennem hos lovgiverne, interesseorganisationerne og medierne.

Hvad fører krisebevidstheden så til? Hvordan vælger de kommunale chefer at håndtere smalhalsen?

Udviklings- og fornyelsesdagsordenen
Generelt er tilgangen offensiv. Der er ingen klynken og venten på, at andre kommer og løser krisen. Tværtimod satses der offensivt med udvikling og fornyelse af hele serviceapparatet.

Fakta

Bland dig
Vil du også deltage i debatten på Altinget | Kommunal? Send dit indspark til [email protected]

Ny teknologi står højt på dagsordenen, og sammenholdt med effektivisering af arbejdsgangene sker der i disse år betydelige ændringer af tilrettelægningen af servicefunktioner i kommunerne.

Der er et forsøgs- og udviklingsarbejde i gang over det ganske land, som er ligefrem proportionalt med krisens udvikling og omvendt proportionalt med råderummet i kommunerne. Det er udviklings- og fornyelsesdagsordenen, som skal frembringe et råderum, og situationen gør det mere nødvendigt end nogensinde.

En vigtig bidragyder til fornyelse og udvikling af den offentlige sektor lader vente på sig. Regeringen og Folketinget er endnu ikke trådt i karakter og begyndt at levere deres bidrag.

Bjarne Pedersen
Formand for KOMDIR

Det gode samarbejde
Smalhalsen kalder på det gode samarbejde mellem ledelse og medarbejdere, når strategien for kriseløsningen er udvikling og fornyelse. For innovation lader sig kun gøre, når alle parter ser deres interesse i fornyelsen. Innovationen kalder også på høj faglighed hos medarbejderne, når nye løsninger skal tilføre ny kvalitet i den kommunale service i en mere effektiv arbejdsproces.

Det er ikke let, og der er mange barrierer i udviklings- og fornyelsesarbejdet.

Vaner, faglig forstokkethed, manglende politisk eller ledelsesmod, tekniske problemer m.m. er nogle af de problemer, som altid er i arbejdet med innovation.

Mangler politisk bidrag
En vigtig bidragyder til fornyelse og udvikling af den offentlige sektor lader vente på sig. Regeringen og Folketinget er endnu ikke trådt i karakter og begyndt at levere deres bidrag.

I 2020-planen regnes der med, at modernisering af den offentlige sektor kan bidrage med 5 mia. kroner i årlig effektiviseringsgevinst.

Det er bestemt ikke noget urealistisk beløb, men vejen til de mange penge vil dog være noget jævnere og lettere at køre ad, hvis regeringen begyndte at levere i forhold til mange års tale om afbureaukratisering.

Indtil videre har det mest været snak. Forhandlingerne om kommunernes økonomiske rammer vil være en velvalgt lejlighed for regeringen til at sætte mål for, hvor meget de vil bidrage med ved at fjerne regler og love, som ikke bidrager til velfærdsproduktionen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bjarne Pedersen

Fhv. kommunaldirektør, Rudersdal Kommune
mag.art. i litteraturvidenskab

0:000:00