Ombudsmand: Kommuner kan tvangsanbringe flygtningebørn

SOCIAL: Det har været uklart, om det er kommunerne eller udlændingemyndighederne, der har ansvaret for en tvangsanbringelse af et flygtningebarn. Ny redegørelse fra ombudsmanden kaster lys over problemet.

Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen kaster mere lys over myndighedsansvaret for særligt udsatte flygtningebørn.
Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen kaster mere lys over myndighedsansvaret for særligt udsatte flygtningebørn.Foto: Rasmus Flindt Pedersen/Altinget
Kim Rosenkilde

Folketingets Ombudsmand har med en ny redegørelse kastet mere lys over ansvaret for flygtningebørns ve og vel, når de befinder sig i Danmark.

Indtil nu har der hersket tvivl om, hvorvidt kommunerne har kunnet gribe til tvangsanbringelse, hvis et barn af flygtningeforældre vanrøgtes. Eller om det har været en opgave for de statslige udlændingemyndigheder.

Redegørelsen fra ombudsmanden gør det klart, at kommunerne kan gennemføre en række af de samme tiltag over for udsatte flygtningebørn, som de kan over for andre børn i Danmark.

Dokumentation

FAKTA 

Samspillet mellem serviceloven og udlændingeloven

Børn af forældre med processuelt ophold (asylansøgere) og børn af forældre uden lovligt opholdsgrundlag hører under lovgivningen på udlændingeområdet. Når der opstår behov for at iværksætte sociale foranstaltninger over for sådanne børn, er der imidlertid tale om et kompliceret samspil mellem serviceloven og udlændingeloven. 

Social- og Indenrigsministeriet har siden 2015 været i gang med at analysere samspillet. Analysen er ikke færdig endnu. Ombudsmanden har fulgt sagen siden 2015 og har anmodet Social- og Indenrigsministeriet om at blive orienteret, når analysen foreligger. 

Social- og Indenrigsministeriet har oplyst, at der på baggrund af analysen vil blive udarbejdet et hyrdebrev til kommunerne. Også udlændingemyndighederne og indkvarteringsoperatørerne vil blive oplyst om ministeriernes retsopfattelse i forhold til iværksættelse af sociale foranstaltninger for udlændinge omfattet af udlændingemyndighedernes forsørgelsespligt. 

Den eksisterende retstilstand

Ombudsmanden har på trods af det uafklarede forhold mellem serviceloven og udlændingeloven forsøgt at få opklaret den nuværende retstilstand. Social- og Indenrigsministeriet og Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet har i den forbindelse oplyst: 

  • at kommunerne kan tage initiativ til at foretage en såkaldt § 50-undersøgelse af børn med processuelt ophold eller en tilsvarende undersøgelse af børn uden lovligt ophold. Det forudsætter ikke, at udlændingemyndighederne har henvendt sig til kommunen. 
  • at kommunerne kan foretage undersøgelsen, selvom udlændingemyndighederne mener, at problemerne kan håndteres inden for udlændingemyndighedernes eget regi. 
  • at kommunen må forelægge sine konklusioner for Udlændingestyrelsen med henblik på at opnå Udlændingestyrelsens godkendelse af foranstaltningen, hvis kommunen når frem til, at der er behov for iværksættelse af sociale foranstaltninger.  
  • at Udlændingestyrelsen i givet fald må tage stilling til, om de foreslåede foranstaltninger skal iværksættes. I praksis tilsidesætter Udlændingestyrelsen aldrig kommunens faglige vurdering, idet Udlændingestyrelsen intet fagligt belæg har herfor. 

Kilde: Folketingets Ombudsmand


Altinget logoKommunal
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kommunal kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00