Ombudsmanden varsler højere tempo

AKTINDSIGT: Som følge af den nye offentlighedslov skal journalister og andre have hurtigt svar fra myndighederne, når der søges om aktindsigt. Nu varsler ombudsmanden tilsvarende højere tempo, når han modtager klager over myndighederne i aktindsigtssager.
Christian Juhl Mølgaard
Fakta

Eksempler på særlige fokuspunkter for ombudsmanden ved behandlingen af sager om den nye offentlighedslov: 

  • Ministerbetjeningsreglen i § 24
  • Folketingspolitikerreglen i § 27, nr. 2
  • Meroffentlighed, § 14
  • Sagsbehandlingstid, §§ 36-39
  • Afvisning eller afslag på ekstrahering med henvisning til ressourceforbrug, § 9, stk. 2, nr. 1, og § 28, stk. 2,  nr. 1
  • Dataudtræk, § 11

Kilde: Folketingets Ombudsmand
Folketingets Ombudsmand har netop fastlagt interne retningslinjer for, hvordan - og hvor hurtigt - klager over myndighederne på aktindsigtsområdet skal behandles.

En klage, som ombudsmanden ikke kan hjælpe med, skal eksempelvis besvares eller sendes videre til den relevante myndighed inden syv arbejdsdage. Og i sager, som skal undersøges, skal ombudsmanden inden for syv arbejdsdage have stillet spørgsmål til myndigheden. I komplicerede sager, hvor ombudsmanden er nødt til at lave forundersøgelser, er fristen tyve arbejdsdage.

"Vi har som de fleste andre myndigheder allerede mål for sagsbehandlingstiden. Men vi skærper vores mål på aktindsigtsområdet, for at journalister og andre kan få hurtig hjælp," siger ombudsmand Jørgen Steen Sørensen i en pressemeddelelse.

Et andet tiltag er faste svarfrister. Når ombudsmanden beder myndigheden om en udtalelse, får myndigheden fremover som udgangspunkt kun fjorten dage til at svare.

Når alle oplysninger og svar er indhentet i en sag, skal ombudsmanden som hovedregel afgive sin udtalelse inden 20 arbejdsdage. Hvis der er tale om komplicerede sager, er målet 40 arbejdsdage.

Jørgen Steen Sørensen understreger, at det både for ham selv og myndighederne gælder, at hurtig sagsbehandling skal gå hånd i hånd med høj kvalitet, og at der ikke kan gås på kompromis med kravet om rigtige vurderinger.

Dokumentation

Nye tiltag i sagsbehandlingen 

Der er bl.a. lagt op til følgende konkrete mål og tiltag: 

  • Sager, som ombudsmanden oplagt kan afvise eller sende videre til den relevante myndighed, skal være afsluttet inden 7 arbejdsdage. Skal der foretages undersøgelser, før sagen afvises eller sendes til en anden myndighed, skal sagen være afsluttet inden 20 arbejdsdage.
  • I sager, som optages til egentlig behandling, skal en høring være sendt til myndighederne inden 7 arbejdsdage. Ombudsmanden vil bestræbe sig på at afgrænse sagen med det samme og stille præcise spørgsmål til myndighederne. Hvis der er tale om høring i en kompliceret sag, skal den være sendt til myndigheden inden 20 arbejdsdage.
  • Hvis ombudsmanden kun skal høre én myndighed, får myndigheden en svarfrist på2 uger. Hvis ombudsmanden beder en myndighed om også at hente udtalelse hos en underordnet myndighed, sættes fristen til 3 uger.
  • I mange sager bliver myndighedens udtalelse/høringssvar sendt til klageren i sagen med henblik på kommentarer. Ombudsmanden giver i disse tilfælde en frist på 2 uger.
  • Ombudsmanden vil - når klager og myndighed har afgivet høringssvar - bestræbe sig på at afslutte behandlingen af sagen inden for 20 arbejdsdage. Ved komplicerede sager er målsætningen 40 arbejdsdage.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00