Debat

Regionsformand og borgmester: Byg nu de motorveje på Sjælland

DEBAT: Kalundborg og Næstved er henholdsvis landets største erhvervsområde og by uden motorvejsforbindelse. For at sikre vækst på Sjælland er motorvejene helt nødvendige, skriver Heino Knudsen (S) fra Region Sjælland og Niels Hörup (V) fra KKR Sjælland.

Arbejdspladser og vækst på Sjælland kræver motorveje til Næstved og Kalundborg, skriver Heino Knudsen (S) og Niels Hörup (V).
Arbejdspladser og vækst på Sjælland kræver motorveje til Næstved og Kalundborg, skriver Heino Knudsen (S) og Niels Hörup (V).Foto: Colourbox
Julie Arnfred Bojesen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Heino Knudsen (S) og Niels Hörup (V)
Hhv. regionsrådsformand i Region Sjælland og borgmester og formand for KKR Sjælland

Regeringen vil her i starten af året fremlægge et oplæg til investeringer i trafikal infrastruktur frem til 2030. Det fremgår af finanslovsaftalen for 2019.

Det er vi glade for. Vi har på Sjælland en række ”missing links” i den trafikale infrastruktur, som hæmmer mobiliteten for regionens borgere og hæmmer udviklingsmulighederne for erhvervslivet.

Vi mangler først og fremmest at få færdiggjort motorvejsforbindelserne til Kalundborg og Næstved.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler. Du kan kommentere indlægget i bunden. Vi opfordrer til en konstruktiv og ordentlig tone i debatten. Debatindlæg kan sendes til: [email protected].

Vi har en lang tradition på Sjælland for at stå sammen omkring prioriteringen af vores ønsker til investeringer i veje og anden trafikal infrastruktur.

Der er mange større eller mindre investeringer i hele regionen, der trænger sig på. Så det er bestemt ikke nemt at blive enige om, hvilke investeringer, der skal prioriteres.

Vi udnytter ikke potentialet for erhvervsudviklingen, hvis vi ikke få etableret motorvejen.

Heino Knudsen (S) og Niels Hörup (V)
Hhv. regionsrådsformand i Region Sjælland og borgmester og formand for KKR Sjælland

Men vi er helt klare i spyttet, når det gælder prioriteringen: De to højest prioriterede investeringer er i prioriteret rækkefølge færdiggørelse af motorvejen til Kalundborg (Rute 23) og etablering af motorvejsforbindelse til Næstved (Rute 54).

Regionen og kommunerne står sammen bag denne prioritering.

De sjællandske potentialer og udfordringer
Region Sjælland har meget at byde på. Vi har pladsen og mulighederne for erhvervsudvikling, og vi er i øvrigt gode til at håndtere det. Vi er samtidig vigtige for bosætning og som arbejdskraftopland i forhold til hovedstaden.

Men vi har også nogle særlige udfordringer: Der er ganske langt mellem de sjællandske byer, som er spredt over hele regionen. Samtidig er vi udfordret på transporten til og fra Hovedstaden, hvor der for mange er langt, og hvor der samtidig er trængselsproblemer.

Vi er ofte tvunget til at transportere os langt til arbejde eller til uddannelse. Vi er den region, hvor man pendler længst. Til illustration kan nævnes, at de ti kommuner, hvor man pendler længst i Danmark, alle ligger i Region Sjælland!

Kalundborg – et industrielt hotspot
Kalundborg huser et erhvervsområde af national og i nogle henseender af international betydning - et industrielt hotspot og et kraftcenter for biotekindustrien. Blandt andet producerer Novo Nordisk halvdelen af verdens insulin på sin fabrik i Kalundborg. Kalundborg huser faktisk også Danmarks største godshavn bestående af en kommunal havn samt havne til Danmarks største olieraffinaderi og kraftværk.

Der har i mange år manglet en motorvejsforbindelse til Kalundborg. Det har blandt andet resulteret i, at virksomhederne har svært ved at tiltrække den nødvendige kvalificerede arbejdskraft. Der er relativt langt til Kalundborg, og der er trængselsproblemer mod byen om morgenen.

Allerede i 2009 var der politisk enighed om, at der skulle bygges en motorvej til Kalundborg. Den indgår i den politiske aftale ”En grøn transport politik”, som en bred politisk kreds står bag. Den indgår i øvrigt også i regeringsgrundlaget. 

Der er etableret cirka 12 kilometer motorvej, men der mangler stadig de sidste 30 kilometer. Den eksisterende vej til Kalundborg er et sandt kludetæppe af vejtyper og hastigheder, præget af mange års større eller mindre bevillinger til opgradering og vedligeholdelse af vejen.

Det eneste, der vist mangler, er et motorvejsstykke med en hastighed på 130 km/t, som ellers kendes fra andre dele af landet!

Vi udnytter ikke potentialet for erhvervsudviklingen, hvis vi ikke få etableret motorvejen.

Næstved – en central by
Næstved er den næststørste by i Region Sjælland men den største uden for hovedstadsområdet. Med sine ca. 43.000 indbyggere er Næstved lidt større end Holstebro og lidt mindre end Herning.

Næstved er en vigtigt uddannelses- og handelsby by i Region Sjælland. Byen har også mange erhvervsvirksomheder, for eksempel kendte virksomheder som Ardagh Glass Holmegaard og Novenco. Der er samtidig rigtig mange Næstved-borgere, der hver dag pendler mod Hovedstaden.

Næstveds virksomheder har også svært ved at tiltrække den nødvendige kvalificerede arbejdskraft, samtidig med at pendlingen mod hovedstaden vanskeliggøres af trængsel.

Der mangler en motorvejsforbindelse mellem Næstved og Sydmotorvejen. Den nuværende vejforbindelse er helt utilstrækkelig, og den betegnes af mange som ”gedestien”!

Også her er der bred landspolitisk enighed om behovet for motorvejsforbindelse. Folketinget har fastlagt linjeføringen af motorvejen, og der blev på finansloven afsat 350 mio. kr. til en første etape af motorvejen. Beløbet rakte desværre ikke til, at man reelt kunne komme i gang med at bygge vejen eller bare noget af den. Man er dog gået i gang med ekspropriationer af ejendomme.

Lad os nu få bygget de motorveje!
Alle er vel enige om, at motorvejsforbindelserne til Kalundborg og Næstved er nødvendige og vigtige for udviklingen i Sjælland.

Plangrundlaget med VVM’er og så videre er i orden, og investeringerne er samfundsøkonomisk rentable. Faktisk er samfundsøkonomien lige blevet genberegnet for motorvejen til Næstved, og er med 5,3 procent bedre end tidligere beregnet. Det skyldes, at den faktiske trafikmængde er markant højere end tidligere forventet.

Vi håber, at regeringen og Folketinget nu tager det længe ventede sidste skridt og får finansieringen på plads, så vi får bygget de to motorveje.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Heino Knudsen

Regionsrådsformand (S), Region Sjælland, bestyrelsesmedlem, Danske Regioner, formand, løn-og praksisudvalget, Danske Regioner, folketingskandidat for Socialdemokratiet i Guldborgsundkredsen
Erhvervsuddannet

Niels Emil Haulund Hörup

Fhv. borgmester (V), Solrød Kommune
bankuddannet og HD i Organisation & Ledelse (CBS)

0:000:00