DI: Danmark skal være den foretrukne kulturdestination

DEBAT: Kulturen er en hjørnesten i dansk turisme, og et større samarbejde mellem kulturinstitutionerne og turisterhvervet vil kunne sikre kvalitetsoplevelser på museerne og flere turister til Danmark, skriver Sune K. Jensen. 

Af Sune K. Jensen
Sekretariatsleder for turisme og oplevelse, Dansk Industri

Et stort og varieret udbud af oplevelser er med til at gøre Danmark til en attraktiv rejsedestination.

Knap hver anden udenlandske turist, der holder ferie i Danmark, kan betegnes som kulturturist, og museerne og kulturlivet er en vigtig hjørnesten i dansk turisme.

Siden 2010 er antallet af udenlandske besøgende på de danske museer steget med mere end 1,5 millioner − fra 24 procent til 30 procent.

Meget tyder på, at udviklingen vil fortsætte med en stigning i antallet af internationale turister på 2-4 procent over de næste fem til ti år.

Turisterne efterspørger i høj grad unikke og autentiske oplevelser, og her har kulturen meget at byde på, eksempelvis museet Tirpitz i Blåvand.

4,5 millioner udenlandske besøgende i 2017 på de danske museer understreger, at museerne er en væsentlig attraktion i dansk turisme, men vi skal blive endnu bedre til at bruge vores kulturelle styrkepositioner, når vi skal tiltrække turister til landet.

Stjerner til kulturen
Michelinguiden, der er kendt for at uddele stjerner til restauranter i særklasse, uddeler også stjerner til top-attraktioner.

I 2019 har 61 danske kulturelle seværdigheder fået en, to eller tre grønne Michelinstjerner – eksempelvis Designmuseum Danmark, Museet på Koldinghus og Moesgaard Museum. Til sammenligning har Sverige 105 kulturelle seværdigheder med mindst en stjerne, og Holland har 129 seværdigheder.

Danmark skal være den foretrukne kulturdestination, og det betyder, at vi skal have flere kulturelle topattraktioner.

Det kræver, at vi bliver bedre til at prale og synliggøre vores unikke kultur- og naturarv, men vi skal også investere i konstant udvikling og fornyelse af seværdigheder både med spændende udstillinger og nye måder at formidle på.

En helårsforretning
Et styrket samarbejde mellem turisterhvervet og kulturinstitutionerne kan være med til at give institutionerne en stærkere økonomisk muskel, som gør, at de kan udvikle nyskabende kvalitetsoplevelser til glæde for både borgere og turister.

Dansk turisme skal i stigende grad være en helårsforretning i både byerne og i resten af landet.

Når solen står lavere på himlen, spiller kulturen en vigtig rolle som trækplaster. Et rigt og varieret kulturliv kan på den måde også understøtte bestræbelserne i turisterhvervet om at gå fra sæsonåbent til helårsåbent.

Derfor skal vi i de kommende år styrke samarbejdet mellem kulturen og turisterhvervet yderligere.

Forrige artikel Mette Bock: Ny regel fører ikke til internettets undergang Mette Bock: Ny regel fører ikke til internettets undergang Næste artikel Frustreret forsker: Vores viden var til pynt under copyrightforløb Frustreret forsker: Vores viden var til pynt under copyrightforløb