Debat

DPU-lektor: Kulturministeren manipulerer i debatten om skærme og dårlige læseresultater

Om det er bevidst eller ubevidst vides ikke, men kulturminister Jakob Engel-Schmidt manipulerer, når han opstiller en falsk modsætning mellem skærme i skolen og dårlige læseresultater, skriver lektor og ph.d. Simon Skov Fougt.

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) tordnede på Twitter mod skærme i skolen i kølvandet på de nedslående PIRLS-resultater. Men den kobling er ikke inden for skiven, skriver lektor Simon Skov Fougt.
Kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) tordnede på Twitter mod skærme i skolen i kølvandet på de nedslående PIRLS-resultater. Men den kobling er ikke inden for skiven, skriver lektor Simon Skov Fougt.Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det danske resultat i PIRLS 2021 var ikke opløftende.

Omkring 25 procent af eleverne i 4.klasse kan reelt ikke læse. Det er synd for de pågældende elever, som skal slås med dette resten af deres skoletid. Men det er også en udfordring for demokratiet. 

Nyheden om PIRLS 2021 ramte landets medier 16. maj 2023. Det skete blandt meget andet i en artikel i Berlingske, hvor jeg udtalte, at sociale medier var en trussel mod elevernes læsekompetence, og hvor min kollega Jeppe Bundsgaard udtalte, at der "er ret solid dokumentation for, at man læser dårligere på skærmen end på papir. Det er bare ikke ensbetydende med, at man ikke skal læse på en skærm".

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt (M) kommenterede artiklen på Twitter, hvor han skrev, at resultaterne var "bekymrende", set i lyset af at vi som samfund i årevis har "kastet penge efter skærme og digitale løsninger i skoler og fritidsklubber". Ifølge ministeren kalder de dårlige resultater øjensynligt på handling. "Det må stoppe nu – litteraturen og læsningen må og skal tilbage!" som han skriver.

Men her gør ministeren sig skyldig i at opstille en falsk modsætning.

Jeg er helt enig i, at vi skal debattere børn og unges brug af sociale medier og spil. Men i forhold til læsning er problemet ikke skærme i skolen

Simon Skov Fougt
Lektor og ph.d., DPU, Aarhus Universitet

Kulturministeren manipulerer debatten

Hverken Jeppe Bundsgaard eller jeg siger, at skærme skal ud af skolen – altså computere og tablets til faglig brug. 

Derfor manipulerer kulturministeren enten bevidst eller ubevidst med den artikel, han har læst, når han opstiller en falsk modsætning mellem skærme i skolen og vores bekymringer i forhold til de dårlige læseresultater. Det er ganske enkelt et problem for demokratiet, når magthavere eller andre med bestemte interesser ytrer sig så selektivt.  

Det vil rent ud sagt være umådeligt tåbeligt at fjerne skærmene fra skolen, for skolen skal netop klæde eleverne på til at være en del af det omgivende samfund, og her spiller digitalisering en enorm rolle. Det stiller netop store krav til vores elevers læsekompetence, for de vil konstant møde tekster, som ikke er ærlige omkring deres intentioner. 

For eksempel er Abortlinjen.dk ikke objektiv abortrådgivning. Den repræsenterer et dogmatisk kristen livssyn, der er modstandere af abort. Luseguiden.dk er heller ikke en objektiv guide, men en reklame for et bestemt lusemiddel. Det er blandt meget andet den slags tekster, vores elever skal klædes på til at forholde sig til.

Med det sagt er jeg da helt enig i, at det er godt at læse litteratur. Og gerne i fysisk form. Og jeg er helt enig i, at vi skal debattere børn og unges brug af sociale medier og spil. Men i forhold til læsning er problemet ikke skærme i skolen.

Problemet er elevernes faldende læseglæde, et stigende forbrug af sociale medier i fritiden med en faldende hyppighed i elevernes fritidslæsning kombineret med nedskæringer på skolebiblioteksområdet, læreruddannelsen og lærernes forberedelsestid.

Jeg deler statsministerens bekymring

Læseglæden er et delt ansvar. Skolen skal hjælpe elever med at vælge de rigtige bøger, og det kræver bemandede skolebiblioteker med uddannede skolebibliotekarer, der har tid og ved så meget om litteratur, at de kan hjælpe eleverne med at finde lige netop den bog, der kan fange en pågældende elev.

Læseglæde kræver også forældre, der viser eleverne, at læsning er vigtig, og som understøtter læsning i fritiden, og som taler med børnene om det, der læses.   

Brug af sociale medier i fritiden er et forældreansvar. Det er en forældreopgave at værdisætte og sætte grænser, også for deres børns brug af mobiltelefoner. Det er svært at lovgive sig ud af, men det kræver oplysningskampagner.

Her deler jeg altså den bekymring, som statsminister Mette Frederiksen (S) gav udtryk for i tirsdagens spørgetime, om børn og unges brug af mobiltelefoner og techgiganternes misbrug af data. Men det er ikke det samme som at sige, at skærme skal ud af skolen.

Ingen har gavn af panikløsninger

Jeg er egentlig ikke så bekymret for de 75 procent af eleverne. Men jeg er meget bekymret for de 25 procent, især fordi en del af disse elever kommer fra hjem, der ikke har samme mulighed eller lyst til at stimulere elevernes sunde læsevaner. Her kræver det, at samfundet går ind og påtager sig mere ansvar for denne gruppe elever.

Vi har ikke brug for panikløsninger og forbud. Vi har brug for didaktik på et oplyst grundlag

Simon Skov Fougt
Lektor og ph.d., DPU, Aarhus Universitet

Sidst men ikke mindst kræver det kompetent læseundervisning med veluddannede lærere, der for dansklærernes vedkommende har dyb indsigt i læseteori, så de kan understøtte alle elevers læseudvikling, og det kræver veluddannede faglærere, der påtager sig ansvaret for den faglige læsning i deres fag. Det koster penge, for lærerne bør efteruddannes, og der er behov for, at de har ordentlig forberedelsestid, så de i højere grad kan tilgodese deres elever, som har forskellige forudsætninger.

Den nye læreruddannelsesreform lægger op til et kvalitetsløft af de kommende lærere, blandt andet ved at give dem lidt mere undervisning i deres undervisningsfag. Det er positivt, men spørgsmålet er, om det er nok.

Grundlæggende skal vi se på, hvordan vi kan sikre alle elever en bedre læseundervisning i alle fag – også i en digital tid. Derfor bør der hurtigst muligt nedsættes en tværfaglig ekspertgruppe, som kan diskutere forskellige tiltag på tværs af didaktik, antropologi, læsning, teknologi, økonomi og samfund. 

Vi har ikke brug for panikløsninger og forbud. Vi har brug for didaktik på et oplyst grundlag!

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jakob Engel-Schmidt

Kulturminister, MF (M)
officer af reserven (Kongens Artilleriregiment 2003), cand.merc. i international business (CBS 2010)

Mette Frederiksen

Statsminister, MF, partiformand (S)
master i afrikastudier (Københavns Uni. 2009), ba.scient.adm. i samfundsfag (Aalborg Uni. 2007)

0:000:00