Messerschmidt har massiv medieføring

EP2014: Dansk Folkepartis Morten Messerschmidt er den suverænt mest omtalte spidskandidat i EP-valgkampen, viser ny opgørelse. Venstres Ulla Tørnæs ligger nummer fem, mens Morten Helveg Petersen (R) sakker agterud.
Morten Messerschmidt under en debat om det danske EU-formandskab i 2012, hvor han i en brandtale fra sin plads i Parlamentet formåede at få en del medieomtale, da han advarede EU-etablissementet om, at statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) var en kvinde, som "ikke skyede nogen midler for at få sin vilje".
Morten Messerschmidt under en debat om det danske EU-formandskab i 2012, hvor han i en brandtale fra sin plads i Parlamentet formåede at få en del medieomtale, da han advarede EU-etablissementet om, at statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) var en kvinde, som "ikke skyede nogen midler for at få sin vilje".Foto: Europa-Parlamentet
Morten Øyen

Morten Messerschmidt er den mest synlige spidskandidat i medierne. Faktisk har han i løbet af valgkampen næsten været dobbelt så meget i medierne som nummer to, Socialdemokraternes Jeppe Kofod.

Det viser en helt ny undersøgelse af de danske spidskandidaters omtalte og synlighed i medierne, som Infomedias Analyseafdeling har foretaget for Altinget.dk.

Undersøgelsen viser, at Morten Messerschmidt fra 18. marts til 18. maj er blevet omtalt 786 gange i de landsdækkende dagblade og deres websites, landsdækkende radio- og tv-nyheder, og dr.dk og tv2.dk. Den næstmest omtalte, Jeppe Kofod, har været omtalt 420 gange.

Ifølge Lasse Skjoldan, medierådgiver i Infomedia, har Morten Messerschmidt uden tvivl haft den mest vellykkede valgkamp i medierne indtil nu.

Fakta

Om undersøgelsen

Infomedia har for Altinget.dk lavet en analyse af spidskandidaternes medieomtale i forbindelse med Europa-Parlamentsvalget 25. maj 2014.

Perioden for indsamling af medieomtale er 18. marts til 18. maj 2014. Søgningen omfatter de landsdækkende dagblade og deres websites, landsdækkende radio- og TV-nyheder, og dr.dk og tv2.dk.

Søgningen baserer sig på spidskandidaternes navn (i forskellige variationer) i kombination med mindst et af flere EU-relaterede ord.  


Kilde: Infomedia
{{image:26146:C}}

"Han er med flere længder den mest synlige spidskandidat. Med sin tydelige EU-kritiske profil er Messerschmidt, den de andre positionerer sig i forhold til," siger Lasse Skjoldan.

TV er afgørende
En af dem, som har gjort det er Jeppe Kofod. Ifølge Infomedias undersøgelse er det netop i sin kritik af Morten Messerschmidt han har været mest synlig. Kofod har dog også forsøgt at markere sig i forhold til ungdomsarbejsdløshed, social dumping og Ukraine, og er kommet med forslag om oprettelsen af en "svindelkommissær".

Min påstand er, at den almindelige europaparlamentariker har langt større muligheder, end de udnytter i dag. Men for at blive unik i et mediehenseende, som en Morten Messerschmidt, skal man have et særligt gear og et særligt talent.

Susanne Hegelund
Forfatter og partner i Hegelund & Mose

"Jeppe Kofod har kørt en kampagne med klar fokus på kerne socialdemokratiske emner. På trods af sine mange medieomtaler har Jeppe Kofod haft svært ved at etablere en klar selvstændig mærkesag, som ikke defineres i forhold til Morten Messerschmidt," siger Lasse Skjoldan.

Mens Messerschmidt er markant mere i printmedier og på TV, så haler Kofod særligt ind på deltagelse i radio. På TV har Messerschmidt fået 27 procent af spidskandidaternes samlede tid. Imens har Jeppe Kofod sat sig på 22 procent af den tid spidskandidaterne omtales eller er på i radioen. 

"TV gennemslag er klart det bedste for en spidskandidat, fordi det som medie er i stand til at skabe en unik følelsesmæssig identifikation med vælgerne. Radio har det i lidt mindre grad. Et godt radio gennemslag betyder omvendt, at historien indeholder en god fortæling," siger Lasse Skjoldan. 

(Artiklen fortsætter under figuren)

<iframe height=337 width=450 src="//docs.google.com/spreadsheets/d/10jfSuvP3VxgCK9FdC-fR3TBwZUVG5pJgaHkTnFlygTk/gviz/chartiframe?oid=549858910" seamless frameborder=0 scrolling=no></iframe>

Diagrammet viser det antal gange de enkelte spidskandidater er blevet omtalt i medierne fra 18. marts til 18. maj 2014. Diagrammet er lavet af Infomedia for Altinget.dk. (Hold markøren over figuren for at få mere information).

Parlamentarikere kan gøre mere
Forklaringen på Messerschmidts medieforspring skal dog ikke kun findes i de få uger en valgkamp løber. Han har "i mellem valgene" været dygtig til at komme i medierne, hvilket er afgørende for troværdigt at være på i en kort valgkamp. Og det kunne de øvrige parlamentarikere godt lære lidt af, mener forfatter og rådgiver i strategisk kommunikation Susanne Hegelund.

Ofte bliver det nemlig udlagt som, at enten har de danske parlamentarikere indflydelse i EU eller så har de medietække hjemme i Danmark. Men den modsætning køber Hegelund ikke.

"Min påstand er, at den almindelige europaparlamentariker har langt større muligheder end de udnytter i dag. Men for at blive unik i et mediehenseende, som en Morten Messerschmidt, skal man have et særligt gear og et særligt talent," siger Susanne Hegelund.

Bendtsen og Auken mest omtale i to uger
Tager man et kig ned af listen kommer Bendt Bendtsen (K) ind på tredje pladsen, mens SF's Margrete Auken er den fjerde mest omtalte spidskandidat.

De to kandidater er hver især de eneste, som har formået at få mere medieomtale end Messerschmidt over en hel uge, nemlig i uge 13 og uge 16. Bendt Bendsten har stået stærk i spørgsmål om det politimæssige og retlige område, mens Margrete Auken i medierne står som den grønneste kandidat i feltet.

Auken fik blandt andet en del medieomtale for at få vedtaget en plasticpose-lov, og i forhold til FN's seneste klimarapport. Samtidig er hun den eneste af spidskandidaterne, som klart har meldt ud, at hun ønsker Danmark med i en bankunion.

Tørnæs og Helveg uden gennemslag
Det store oppositionsparti Venstres spidskandidat Ulla Tørnæs er i valgkampen omtalt 258 gange, og det gør hende til den femte mest omtalte i feltet. Infomedia-undersøgelsen viser, at mange af Tørnæs' omtaler er reaktioner på andres forslag - for eksempel Dansk Folkepartis forslag om at afsakffe landbrugsstøtten og Socialdemokraternes forslag om blacklisting af løndumper-virksomheder.

Efter Tørnæs ligger De Radikales spidskandidat Morten Helveg Petersen. Selvom De Radikale velvilligt har ladet sig stemple som det mest EU-venlige parti, har Helveg haft svært ved for alvor at slå igennem i medierne.

"Helveg Petersens største enkeltsag i medierne i perioden handler heller ikke om EU, men om hans anmeldelse af Se & Hør i forlængelse af overvågningsskandalen," siger Lasse Skjoldan.

Helt i bunden af omtale ligger Folkebevægelsen mod EU's spidskandidat Rina Ronja Kari og Liberal Alliances Christina Egelund, der begge har haft det svært ved at slå igennem i medierne.

Der er valg til Europa-Parlamenet søndag den 25. maj.

Tabel: Andelen af medietid og -plads, som hver spidskandidat har udgjort, fordelt på medie-typer.

SpidskandidaterPrintede medierRadio-medierTv-medierWeb-medierHovedtotal
Christina Egelund (LA)3%1%1%4%4%
Rina Ronja Kari (N)8%7%4%9%8%
Morten Helveg Petersen (R)8%7%10%8%8%
Ulla Tørnæs (V)9%13%17%9%9%
Margrete Auken (SF)13%12%10%12%12%
Bendt Bendtsen (K)15%12%11%14%14%
Jeppe Kofod (S)12%22%19%16%15%
Morten Messerschmidt (DF)31%26%27%28%29%
Hovedtotal100%100%100%100%

100%

Tabellen viser den procentvise andel af tiden/pladsen i medierne, som hver spidskandidat har udgjort af den samlede medietid/-plads benyttet på spidskandidaterne, fordelt på forskellige typer af medier. Tabellen er lavet af Infomedia for Altinget.dk.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Messerschmidt

Partiformand (DF), MF
cand.jur. (Københavns Uni. 2009)

Jeppe Kofod

Selvstændig rådgiver i Kofod Global, fhv. udenrigsminister, MF og MEP (S)
BA.scient.soc. (Roskilde Uni. 2004), MA i public administration (Harvard 2007)

Margrete Auken

MEP (SF), næstformand i Europa-Parlamentets Palæstinadelegation
cand.theol. (Københavns Uni. 1971), sognepræst emerita

0:000:00