Politiske reklamer er ulovlige på tv, men i valgkampen opruster partierne på alle andre platforme

Mens det er ulovligt at reklamere for politiske budskaber på flow-tv i valgkampen, har partier og politikere frit spil på streamingtjenester og sociale medier. Venstre vil lovliggøre politiske tv-reklamer, og også Socialdemokratiet vil strømline reglerne. Enhedslisten advarer mod "amerikanske tilstande". 

”Jeg har altid haft svært ved at forstå, hvorfor demokrati og folkestyre bliver betragtet som værende så kontroversielt, at man ikke må reklamere for det op til et folketingsvalg," siger Venstres Jan E. Jørgensen. 
”Jeg har altid haft svært ved at forstå, hvorfor demokrati og folkestyre bliver betragtet som værende så kontroversielt, at man ikke må reklamere for det op til et folketingsvalg," siger Venstres Jan E. Jørgensen. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Karl Emil Frost

Valgkampen begynder at spidse til, og partierne er i fuld gang med at veksle de sidste kampagnekroner til alt fra avisannoncer, reklamefremstød på sociale medier og bannere i gadebilledet.

Senest har politikerne også fundet vej til det omdiskuterede sociale medie TikTok, hvor de forsøger at fange særligt yngre vælgeres opmærksomhed med korte og gerne sjove klip.

Her kan man blandt andre støde på Enhedslistens Rosa Lund og Liberal Alliances Alex Vanopslagh, som også optræder sammen i flere videoer. Her skiftes de til at læse stereotype fordomme op om hinandens vælgere – alt imens de tygger og hoster sig igennem (tilsyneladende) meget stærke chilier.

Altinget logoKultur
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget kultur kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00