Debat

Teaterforeninger: Vi drukner i egen succes

DEBAT: Teaterforeningerne har ikke råd til at vise så mange forestillinger, som de gerne ville, og som de faktisk har publikum til. Der er behov for en omprioritering af teaterstøtten, skriver Lars Salling, landsformand for Danmarks Teaterforeninger.

Teaterforeningerne har ikke råd til at vise så mange forestillinger, som de gerne ville, og som de har publikum til. Det skriver Lars Salling, formand for Danmarks Teaterforeninger. 
Teaterforeningerne har ikke råd til at vise så mange forestillinger, som de gerne ville, og som de har publikum til. Det skriver Lars Salling, formand for Danmarks Teaterforeninger.  Foto: dk-teaterforeninger.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lars Salling
Landsformand for Danmarks Teaterforeninger

Det er paradoksalt. Men lige nu er teaterforeningerne over hele Danmark i risiko for at blive kvalt i deres egen succes.

I weekenden har Danmarks Teaterforeninger afholdt det årlige teaterseminar. Teaterforeninger, kulturhuse og teaterproducenter har mødtes for at se, tale og ikke mindst handle teater.

I løbet af de næste uger vil teaterforeningerne tilrettelægge det repertoire, de vil tilbyde deres mere end 300.000 publikummere i næste sæson. Efter sidste års seminar klagede en del af teaterproducenterne over, at de ikke havde solgt ligeså meget, som de plejede at sælge. Var der krise i teaterlivet i provinsen?

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til andersen@altinget.dk

Nej, tværtimod. Men teaterforeningerne har ikke råd til at vise så mange forestillinger, som de gerne ville, og som de har publikum til.

Behov for omfordeling af støtten
For forestillingerne bliver dyrere, kvalitet koster, og samtidig bliver formidlingstilskuddet til den enkelte forestilling mindre. Ikke fordi pengene i pulje 3 er skåret ned, men fordi teaterforeningerne gerne vil vise flest mulige forestillinger for deres publikum. Som gerne vil se dem.

Hvis ikke publikum uden for de største byer får mulighed for at se de store produktioner med mange medvirkende, de interessante klassikere og en mere letbenet komedie også, er der risiko for, at de efterhånden falder fra. Helt fra.

Lars Salling, Formand for Danmarks Teaterforeninger

Mens en stor del af støtten til alle former for scenekunst i dag går til administration og papirarbejde, udgør administrationsudgifterne en forsvindende lille andel af teaterforeningernes samlede omkostninger. Med frivillig arbejdskraft i bestyrelserne til at sørge for det praktiske går pengene direkte til kunsten i stedet. Skal man spare i en teaterforening, kan man altså kun spare på kunsten ved at købe færre forestillinger – det er ikke ønskværdigt for nogen af teaterlivets parter.

Der er et stort behov for en omprioritering af teaterstøtten. Ikke nødvendigvis tilførsel af flere penge, men simpelthen en omfordeling.

Mindre administration og mere kunst
I ”Veje til udvikling” foreslog tremandsudvalget, at man nedlagde Formidlingsordningens pulje 1 og 2. Den ide er ikke blevet dårligere siden. Teatrene skal bruge en masse tid på administration, og pengene forsvinder nærmest ind i Excellarkene. Modsat med pengene i Formidlingsordningens pulje 3, der er lettere at administrere, med det resultat, at der er flere penge til kunst.

De midler, der frisættes ved at nedlægge pulje 1 og 2, kunne fordeles over i de frie midler og til de lokale formidlere, der på den måde ville få mulighed for at købe flere og også større forestillinger.

For det er et stort ønske fra teaterforeningernes side, at de store forestillinger fra teatrene i højere grad kommer rundt i landet.

De senere år er der kommet markant flere fysisk små og ofte smalle forestillinger. Men dels har de ikke de optimale kunstneriske betingelser i de mange, store sale, som er opført de senere år. Dels henvender de sig primært til et allerede eksisterende og teatervant publikum.

Hvis ikke publikum uden for de største byer får mulighed for at se de store produktioner med mange medvirkende, de interessante klassikere og en mere letbenet komedie også, er der risiko for, at de efterhånden falder fra. Helt fra.

For den største konkurrent til det levende teater i disse år, er mest af alt sofaen, hvor internationale streamingtjenester som Netflix og HBO kan tilbyde et moderne publikum store, gribende historier, præcis når de føler for det - hjemme hos dem selv. 

Omtalte personer

Lars Salling

Landsformand, Danmarks Teaterforeninger, advokat (H), Teaterjura.com
cand.jur. (Aarhus Uni. 1979)

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion