Mindeord om billedhugger Erik Heide (88)
Billedhugger Erik Heide, Mors, er død, 88 år, og hans kunstnerkollega Søren Elgaard har sendt os disse mindeord. "En mand i beundringsværdig balance", hedder det.
Erik Heide blev født på Mors i 1934, og det var også på Mors, at han døde. Da jeg besøgte ham i 2019, havde han både gravsten og plads på kirkegården reserveret. En mand i beundringsværdig balance - afklaret og med et meget sammenhængende værk bag sig.
Jeg havde medbragt to billeder som indgang til interviewet: en gengivelse af det romanske kruxifiks fra Åby kirke samt et foto med Giacometti gående foran sine skulpturer af mænd, der selv gik. Heide hentede inspiration fra middelalderen til i dag og fastholdt de enkle motiver – en mand, en hund, en fugl – ofte støbt i det grove støbejern.
Man ser hans udsmykninger utallige steder både i kirker og i udendørs offentlige rum, hvor de qua deres enkle former og grove materialitet klarer sig fint. Han søgte ikke om at være folkelig, men de enkle former var også åbne for fantasi og tolkninger.
I Hjørring udsmykkede han Axeltorv i den gamle bydel i 1984 med en skulptur i granit og støbejern. Han gav den titlen: En hilsen fra det, der var, til det der kommer. Den fik hurtigt det kærlige øgenavn “Pikbussen”.
Erik Heide fandt stor inspiration i naturen. En overgang havde han adskillige store ulvehunde inde i atelieret, og de blev en selvfølgelig del af hans motiver. Denne evne til at abstrahere det synlige var et gennemgående træk i hans skulpturer og gør hans skulpturer til genkendelige og personlige aftryk i en kaotisk verden.
Erik Heide var både meget lyttende og en mand af holdninger. Vi var kollegaer både på Den Frie Udstilling og Vrå-udstillingen. På Den Frie Udstilling var han en overgang formand. Men et år under ophængningen var han gået en tur i byen, og da han vendte tilbage, var hans grafik stillet i kælderen. Typisk Erik Heide gik han hen på sit hotel og skrev en udmeldelse af sammenslutningen Den Frie Udstilling og tog turen hjem til Mors. Dårlig kammeratlig opførsel tolererede han ikke. Han var medlem af Vrå-udstillingen fra 1965, og her var hans kunstneriske udtryk i fuld samklang med kunstnere som Johannes Hofmeister og Svend Engelund m.fl.
Det var en stor oplevelse at besøge Erik Heide og få et indblik i hans kunstneriske verden, en verden hvor han var i dyb samklang med de fysiske rammer og naturen omkring ham, og som var hans kilde til inspiration.