Skoleelever kritiserer ”forskrækkede voksne”: Muhammed-tegninger skal ikke gemmes væk

KRITIK: Danske Skoleelever anklager skolelederne for at være berøringsangste over for Muhammed-tegninger. Vi har nogle voksne, som ikke tør tage de svære snakke, siger elevformanden Esther Vyff.

Esther Vyff har intet problem med, at Muhammed-tegninger bruges i undervisningen.
Esther Vyff har intet problem med, at Muhammed-tegninger bruges i undervisningen.Foto: Danske Skoleelever
Tyson W. Lyall

”Vi har nogle konfliktsky og forskrækkede voksne, som ikke tør udnytte deres fulde ytringsfrihed og tage snakken i klasselokalerne,” siger Esther Vyff, formand for Danske Skoleelever.

Konklusionen drager hun på baggrund af den verserende debat om visning af Muhammed-tegninger i undervisningen.

Hvis en lærer vurderer, at det giver mening at vise tegningerne, så skal de føle fuld frihed til at gøre det, lyder budskabet fra elevformanden.

Tegningerne er på ny kommet i fokus, efter den franske historie- og geografilærer Samuel Paty i sidste uge blev halshugget på åben gade, efter at have vist Muhammed-tegninger fra magasinet Charlie Hebdo i sin undervisning.

Hvis der er en muslimsk dreng eller pige i en klasse, så kan vedkommende fint give sin mening til kende og udtrykke sin holdning til tegningerne

Esther Vyff
Formand, Danske Skoleelever

I kølvandet på drabet udtalte Skolelederforeningens formand Claus Hjortdal i Berlingske Tidende sig kritisk om undervisningsbrug af Muhammed-tegningerne.

”Jeg synes, at vi fejler som folkeskole, hvis vi i ytringsfrihedens hellige navn vil presse et billede ned i hovedet på folk,” udtalte han blandt andet.

Skal snakke om de svære ting
Overfor samme medie forklarede formanden for Foreningen af lærere i historie og samfundsfag, Dennis Hornhave Jacobsen, at han ikke kunne komme på nogen ”selvstændig faglig pointe” i forhold til at vise tegningerne. 

De udmeldinger giver Esther Vyff ikke meget for.

”I folkeskolen skal vi netop tale om de lidt svære ting. Hvis vores lærere og ledere ikke kan tale om dem og få en sund debat ud af det, hvordan skulle vi så kunne, når vi bliver voksne?”

Muslimer kan deltage i debatten
Esther Vyff har i det konkrete tilfælde svært ved at forstå, hvorfor Muhammed-tegningerne ikke skulle være fagligt relevante at vise.

”Man skal selvfølgelig have hele baghistorien med, men det er jo et kæmpe øjeblik i dansk historie, hvor vi blev internationalt kendt som en fjende. Ligesom med alle mulige andre historiske forhold, så skal man selvfølgelig også kunne tale om dengang, nogen udnyttede sin ytringsfrihed til det fuldeste og tegnede Muhammed,” siger hun.

Der tales meget om, at tegningerne kan krænke nogle. Hvad tænker du om det perspektiv? 

”Jeg har stor tiltro til, at vores dygtige lærere sagtens kan vurdere, om det ville være til skade eller til gavn for deres klasse at vise tegningerne. Hvis der er en muslimsk dreng eller pige i en klasse, så kan vedkommende fint give sin mening til kende og udtrykke sin holdning til tegningerne.”

Læs hele artiklen på Altinget Uddannelse, hvor du også får yderligere kommentarer fra Claus Hjortdal, der forsvarer sine udtalelser. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Claus Hjortdal

Formand, Skolelederforeningen, formand, LCLederforum
lærer (Nørre Nissum Seminarium 1986)

Jakob Ellemann-Jensen

Fhv. vicestatsminister og økonomiminister, fhv. partiformand, MF (V)
cand.merc.jur. (CBS 2002)

0:000:00