Vil nedbryde fordommene

BAGGRUND: Sværvægtere i erhvervslivet som Danisco, Codan, Manpower, Danica og Jyske Bank er alle medlemmer af Foreningen Nydansker, der rådgiver virksomheder om ansættelse af etniske medarbejdere. Organisationen bygger på non-profit principper.
Erik Holstein

Virksomhederne vil meget hellere inspireres af andre virksomheder i samme situation end at læse foldere og pjecer

Torben Møller- Hansen
Direktør, Foreningen Nydansker
"Der var en dyb splid mellem dem, der varetog de etniske minoriteters interesser og arbejdsgiversiden. Så vi gik efter at få en dialog om, hvordan arbejdsmarkedet kunne åbnes for nydanskerne. I stedet for at partnerne bevægede sig længere fra hinanden med skingre gensidige anklager. Det var en fornem dansk tradition, der skulle genopfindes – og det har siden været vores mandat." Sådan forklarer direktør Torben Møller-Hansen fra Foreningen Nydansker baggrunden for foreningens start tilbage i slutningen af 90'erne. Navnet er en mundret forkortelse af Foreningen til integration af nydanskere på arbejdsmarkedet” – og det er lige præcis dette aspekt ved integrationen, organisationen fra starten har brugt sit krudt på. Hovedformålet var at formidle kontakter, komme med konkrete løsningsforslag og frem alt nedbryde fordomme. Komme ud over en situation hvor arbejdsgiverne beskyldte indvandrerne for ikke at gide arbejde – mens indvandrerne på deres side beskyldte arbejdsgiverne for at diskriminere. For ambitiøs start
Organisationen blev slået stort op i 1998, men opgaven viste sig i starten vanskeligere, end initiativtagerne havde forestillet sig: ”Forventningen var, at man i løbet af meget kort tid ville have et stort antal medlemsvirksomheder, så man fandt et sted at være, hvor der var plads til en hel masse medarbejdere. Men man fandt hurtigt ud af, at de store hvervekampagner ikke egnede sig til området. Fordi virksomhederne var langt mere skeptiske, end man havde regnet med, ”fortæller Torben Møller-Hansen. Derfor blev foreningen gearet om til færre medarbejdere – og der blev satset på en mere langsigtet holdningsbearbejdelse. I stedet for storstilede kampagner over en bred bank, blev der lagt vægt på en meget effektiv service over for virksomheder, der i praksis viste interesse for at få indvandrere ansat. Sværest med små virksomheder
I dag er der 140 erhvervsvirksomheder som medlemmer, deriblandt en række sværvægtere som f.eks. Danisco, Codan, Manpower, Danica, Jyske Bank, Novo Nordisk, Siemens og TDC. ”Vi har helt klart været bedst til at ramme de store virksomheder, det er først i løbet af det sidste år, vi er begyndt at ramme de små virksomheder. Her er det mest de mindre virksomheders organisationer som Håndværksrådet og Horesta, der har været i front,” fortæller Torben Møller-Hansen. Foreningen Nydanskers primære opgave er rådgivning af virksomhederne. Det kan være i helt konkrete sager, hvor de henvender sig på foreningens hotline for at spørge, hvordan de tackler situationen med et bedelokale eller med tørklæder. Men det kan også være spørgsmål om, hvordan man får et samarbejde op at stå med kommunen, når der skal ansættes indvandrere med dårlige danskkundskaber: Rådgivning om konkrete problemer
”Vi står på tre ben. Vores fornemste opgave er at kunne levere rådgivning og best practice, når en virksomhed henvender sig,” siger Torben Møller-Hansen og fortsætter: ”Den anden opgave er at være med til at skabe projekter, der hvor der endnu ikke er udviklet en best practice. Den viden, vi opsamler her, gør vi tilgængelig, ikke på konsulent-præmisser, men gratis. Sidst men ikke mindst står vi til rådighed for pressen og i forhold til nydanskernes foreninger, så vi skaber de bedst tænkelige rammer for aktørerne på arbejdsmarkedet.” Omfattende konsulentvirksomhed
Virksomhederne betaler 10.000 om året for at være medlemmer af Foreningen Nydansker. Men 2/3 af det økonomiske fundament stammer fra projektopgaver udført for kommuner, amter og Beskæftigelsesministeriet, Integrationsministeriet samt private fonde. Ved konsulent- og projektopgaver kræver organisationen normalt kun dækning for udgifterne. For foreningen er i princippet en non-profit organisation.

Med på sidelinjen
Efter den lidt skuffende start kan direktør Torben Møller- Hansen i dag pege på fine resultater:

0:000:00