Debat

Centrale aktører: Medicinrådets sagsbehandlingstider er urimeligt lange

Medicinrådet spiller en afgørende rolle for, at danske patienter kan få adgang til den rigtige medicin til den rigtige pris. Men desværre fungerer Medicinrådet ikke. Vi har tre forslag, der imødegår den alt for lange sagsbehandling og de urimeligt lange ventetider for patienterne, skriver tre aktører. 

Danske Regioner må tage ansvar for, at den nuværende situation ikke bliver ”den nye normal", skriver tre life science-aktører.
Danske Regioner må tage ansvar for, at den nuværende situation ikke bliver ”den nye normal", skriver tre life science-aktører.Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det Europæiske Lægemiddelagentur godkender al medicin, før det må anvendes i Europa. I Danmark har vi derudover Medicinrådet, der udarbejder anbefalinger af hvilke nye lægemidler, der kan anvendes på landets sygehuse som standardbehandling.

Rådet foretager en prioritering ved at vurdere, om der er et rimeligt forhold mellem den kliniske værdi af lægemidlet og omkostningerne ved behandlingen. Det er grundlæggende en sund struktur, da det er fornuftigt at give lægerne anbefalinger og at vurdere virkning op mod pris. Medicinrådet fungerer desværre ikke efter hensigten endnu.

Meget lange sagsbehandlingstider

Der er opsat et politisk mål om, at Medicinrådet skal udarbejde en anbefaling inden for 16 uger efter at have modtaget en ansøgning. Det er fire uger mere end målet var i 2020, hvilket begrundes med, at man har indført en ny metode (QALY – kvalitetsjusterede leveår) til vurdering af lægemidlerne. Siden man indførte den nye metode 1. januar 2021, har Medicinrådet blot færdiggjort én anbefaling på baggrund af omkostninger per kvalitetsjusterede leveår. Det tog hele 22 uger og fem dage ifølge Medicinrådets egen årsberetning.

Men det er desværre ikke den fulde historie. For Medicinrådet tager ikke det hele med i sagsbehandlingstiden. Før man begynder selve vurderingen af lægemidlet, skal ansøgningen valideres. Valideringen er ment som en teknisk gennemgang, der skal sikre, at ansøgningen lever op til formkravene. Valideringen må ifølge rådets egen vejledning tage ti arbejdsdage, der ikke nødvendigvis tælles med i sagsbehandlingstiden.

Danmark skal være ét af de lande, der hurtigst ibrugtager ny medicin, hvor der er dokumenteret mereffekt. Det er et nyttigt princip til gavn for patienterne, men systemet kan ikke leve op til det.

Tore von Wurden, Roland Kurney og Anders Thelborg
Administrerende direktører

Vi har oplevet, at det i 2020 i gennemsnit tog tre uger at validere en ansøgning. Vi ved ikke, hvor lang tid det tog i 2021, for langt de fleste af de ansøgninger, som blev indsendt i 2021 efter den nye metode, er endnu ikke valideret. Men meget tyder på, at valideringstiden i gennemsnit kommer over 14 uger. 14 uger som kan lægges oveni den officielle sagsbehandlingstid.

Det er vanskeligt at udarbejde en overordnet statistik over, hvor lang tid det tager fra, at virksomheder indsender ansøgninger, til Medicinrådet udarbejder sine anbefalinger. Også fordi det kun er den enkelte virksomhed, der kender den fulde sagsbehandlingstid af egne ansøgninger. De hidtidige erfaringer er, at det kan tage meget lang tid.

Læs også

Et eksempel er et lægemiddel mod lungehindekræft, hvor Medicinrådet har brugt 12 uger på validering og mindst kommer til at bruge 26 uger på vurderingen, inden patienterne efter ti måneders sagsbehandling forhåbentlig får en anbefaling i slutningen af marts måned. For en anden behandling brugte Medicinrådet næsten 18 uger på at stille det første spørgsmål i processen med at validere ansøgningen, altså mere end den samlede tid, som Medicinrådet politisk har fået til at nå både validering og vurdering. 18 uger inden Medicinrådets ur startede.

Problemet med ventetiderne

Det er ét af Folketingets grundlæggende principper for prioritering af sygehuslægemidler, at Danmark skal være ét af de lande, der hurtigst ibrugtager ny medicin, hvor der er dokumenteret mereffekt. Det er et nyttigt princip til gavn for patienterne, men systemet kan ikke leve op til det.

Patienter med lungehindekræft er som nævnt nogle af dem, der venter på, at Medicinrådet godkender en ny behandling. Lungehindekræft opstår typisk ved, at man har haft kontakt til asbest tidligere i sit liv. Når man får diagnosen, har de patienter, der er omfattet af en aktuel ansøgning, gennemsnitligt et år tilbage at leve i.

Det er helt ubærligt at bede patienterne vente mere end ti måneder på, at Medicinrådet udkommer med en anbefaling.

Tore von Wurden, Roland Kurney og Anders Thelborg
Administrerende direktører

Den nye behandling kan forlænge deres liv og forbedre deres livskvalitet. I nogle tilfælde opnår patienterne faktisk dét, man kalder komplet respons, så sygdommen ikke længere kan spores. I den situation er det helt ubærligt at bede patienterne vente mere end ti måneder på, at Medicinrådet udkommer med en anbefaling.

Alt tyder på, at Medicinrådet i de kommende år vil modtage et stigende antal ansøgninger om anbefaling af lægemidler. Ifølge en opgørelse fra Lægemiddelindustriforeningen har medicinalvirksomheder op imod 7000 behandlingsmuligheder i deres pipelines. Så der skal findes en løsning på Medicinrådets problemer.

Løsninger på problemet

Vi opfordrer – appellerer – til, at Danske Regioner som opdragsgiver og Medicinrådet selv erkender problemets omfang og sætter ind på at afhjælpe den aktuelle situation, som ingen kan være tjent med risikerer at blive ”den nye normal”. Vi vil pege på tre forslag, der kan imødegå de urimelige lange ventetider.

For det første må der tilføjes tilstrækkelige ressourcer, så Medicinrådet kan tage hånd om situationen. Vi foreslår derfor at sætte Danske Regioners indkøbsorganisation Amgros ind i denne ligning. Amgros pointerede i Medicinrådets seneste årsberetning, at Medicinrådet er en vigtig del af Amgros’ evne til at konkurrenceudsætte lægemidler, hvilket sparede regionerne syv milliarder i forbindelse med indkøb bare i 2021 – og hvad der er sparet, er tjent.

Vi foreslår, at en brøkdel af pengene overføres til Medicinrådet, som derved styrkes organisatorisk og dermed kan sikre hurtigere adgang til lægemidler. 

For det andet må der sættes ind over for den stigende og ikke-transparente forsinkelse i valideringsperioden. Altså de maksimum ti arbejdsdage, der næsten altid bliver til flere uger. En måde er ud fra et ”følg eller forklar”-princip at gøre Medicinrådets sekretariat ansvarlig for forsinkelser udover disse ti dage. Overskridelser bør fremgå af Medicinrådets årsberetning, så valideringsperioden i lighed med selve vurderingsperioden er synlig for beslutningstagere.

Vi opfordrer til, at Danske Regioner som opdragsgiver og Medicinrådet selv erkender problemets omfang og sætter ind på at afhjælpe den aktuelle situation.

Tore von Wurden, Roland Kurney og Anders Thelborg
Administrerende direktører

Når Medicinrådet evalueres på et oplyst og et retvisende grundlag, vil det have en dobbelt effekt. Medicinrådet vil have øget fokus på arbejdsdagene, og politikere og beslutningstagere vil have reel mulighed for at kunne handle, så deres sundhedspolitiske mål realiseres.

For det tredje bør det eksisterende spor for direkte indplaceringer i behandlingsvejledninger (det man burde kunne kalde ”fast track”) straks gøres bredere og hurtigere. Det kan eksempelvis være på lægemidler, der i forvejen er godkendt til en anden diagnose, eller det kan være til lægemidler, hvor der i forvejen er et lignende godkendt lægemiddel, der er taget i anvendelse. Her må det være muligt, at man – ligesom i Sverige – indretter godkendelsesprocessen mere fleksibelt og dynamisk med færre krav og kortere interne deadlines mellem sekretariat, fagudvalg og Medicinrådet.

På samme måde bør der som påpeget af Lif indføres en mere fleksibel løsning for ”meget små” lægemidler, således at disse ikke omfattes af den fulde Medicinrådsproces. Hvordan dette præcis kan gøres, drøfter vi gerne.

Dermed kan der frigøres ressourcer til de mere komplicerede ansøgninger med den nye standardmetode med kvalitetsjusterede leveår (QALY-metoden) og modellen for betinget godkendelse.

Politisk debat om godkendelse af lægemidler

Det er meget fornuftigt, at politikerne i Danmark har overladt det til sundhedsprofessionelle fagfolk at vurdere den kliniske værdi af lægemidler op imod omkostningerne. Lad os fastholde Medicinrådet som institution. Men der bør ikke gå unødvendigt lang tid, før patienterne får adgang til nye, innovative lægemidler. Vi bliver nødt til at tage en politisk debat om, hvordan vi godkender lægemidler mere effektivt i Danmark.

Nu er alle ansvarlige oplyst om, at Medicinrådet ikke fungerer optimalt. Problemerne skal løses, for patienterne venter. For nogle patienter er det desværre allerede for sent.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Tore von Würden

Landedirektør, Danmark, Norge og Island, Amgen, bestyrelsesmedlem, Lægemiddelindustriforeningen (Lif), Dansk Lægemiddel Information & Market Intelligence (DLIMI), American Chamber of Commerce (AmCham)
bach.scient.pol (Københavns Uni. 2005), Master-fag på Statskundskab

Anders Thelborg

Adm. direktør, Bristol Myers Squibb Denmark
cand.merc. (Copenhagen Business School. 2001)

0:000:00