Debat

Rådgivere efter et år med life science strategi: Det er tid til at slå over i løb

For præcist et år siden blev den længe ventede life science-strategi vedtaget med et bredt folketingsflertal. Men implementeringen af de mange initiativer fra strategien flyder fortsat ind i 2022 – måske endda også endnu længere end det. Vi må ikke tabe momentum før strategien udløber i 2023, skriver Jesper Danneris Luthman og Sara Vogt Bøgsted.

Sidste gang var Sundhedsministeriet ikke nok integreret i arbejdet, skriver Jesper Danneris Luthman og Sara Vogt Bøgsted. 
Sidste gang var Sundhedsministeriet ikke nok integreret i arbejdet, skriver Jesper Danneris Luthman og Sara Vogt Bøgsted.  Foto: Rud Pedersen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Fokus på sundhed er strøget i vejret de seneste år. Og den globale konkurrence om udviklingen af bedre medicin, vacciner, medicinsk udstyr og digitale sundhedsløsninger vokser hele tiden.

Derfor var det også helt afgørende, at vi for et år siden fik stadfæstet politiske ambitioner og retningslinjer for life science, som industri og organisationer har kunnet navigere efter. Det skrev vi om tilbage i april 2021 i Altinget.

Nu skal tempoet et nøk op, hvis vi skal komme i mål med de 38 initiativer i life science-strategien – inden strategien står til at udløbe.

Hvis ikke vi udnytter det momentum, skabt med life science-strategien, så går vi glip af det enorme potentiale i for eksempel dansk sundhedsdata, forskning, værdibaseret sundhed og digitale sundhedsløsninger, som frigør mere tid til den enkelte patient, skaber et langt mere effektive og bedre behandlingsforløb og understøtter dansk økonomi massivt.

Både før og efter strategien blev vedtaget, har der ikke været tvivl om, at Danmark huser en af verdens stærkeste life science-industrier. En industri, som desuden har en stor andel i at have styret landet sikkert igennem coronakrisen.

Men den position er ikke givet. Det har krævet benhårdt arbejde og et innovativt udsyn fra industrien for at nå dertil, hvor den er i dag. Og det kræver en konstant politisk vilje at løfte industriens løsninger ind i de rigtige rum.

Resultaterne af de igangsatte initiativer er endnu ikke for alvor cementeret i virkelighedens verden

Jesper Danneris Luthman og Sara Vogt Bøgsted, hhv. markedsdirektør og teamleder, Rud Pedersen Healthcare

I december sidste år offentliggjorde Erhvervsministeriet den årlige økonomiske fodaftryksanalyse, der viser, at life science-branchen konkret står for 21,5 procent af al dansk vareeksport – hvilket næsten er en tredobling på 12 år.

Branchen leverer altså konstant indtægter og ikke mindst udvikling til vores samfund og sundhedsvæsen.

På flere måder er der altså grund til at markere fødselsdagen i dag, for at glæde os over, hvor vi står. Også i det politiske landskab. For med life science-strategien har vi sat en retning og nedsat udvalg og task forces, som skal understøtte udvidelsen af den kapacitet og det potentiale life science-industrien rummer.

De store skridt tages i den digitale omstilling

Bedre brug af sundhedsdata er en hjørnesten i life science-strategien, hvilket også blev adresseret i marts 2021, hvor Sundhedsministeriet lancerede en fælles indgang til sundhedsdata til brug for forskning.

Det er sidenhen blevet gensolgt som en del af den netop præsenterede digitaliseringsstrategi. Der er efterhånden enighed om udfordringerne forbundet med brug af sundhedsdata som grundlag for eksempelvis personlig medicin og innovative prisaftaler – men bør fokus ikke snart skifte til konkrete løsninger og implementering?

Som led i en politisk indsats rettet mod et bedre brug af sundhedsdata, præsenterede regeringen og Danske Regioner en opdateret national strategi for personlig medicin, der løber fra 2021-2022.

Det betyder, at den meget snart står til at udløbe – og resultaterne af strategien har vi stadig til gode at se i løbet af 2022. Det har regeringen lovet. Og det er yderst vigtigt med evaluering af strategien – for det er dén, der skal danne grundlag for en ny strategi for personlig medicin.

Læs også

Gammel vin på nye flasker?

Udover de forslag, der allerede har været fremme, så er det reelt kun "Etablering af nationalt partnerskab" med et sekretariat i Sundhedsministeriet, der er decideret nyt.

Det bliver interessant at se, om det reelt er nok til at indfri de høje ambitioner for anvendelsen af sundhedsdata i life science-industrien og om life science kommer til at fylde mere i Sundhedsministeriet.

Vi fik nedsat en task force målrettet kronisk sygdom og ulighed i sundhed. Konkret er det formålet blandt andet at styrke kvaliteten i forebyggelse, behandling og understøtte sammenhæng på tværs af sektorer.

Arbejdet i task forcen er godt i gang – og det er positivt. Nu bliver det interessant at se de første analyser, som også skal omfatte brug af teknologi i behandlingen og mindske ulighed i kronisk sygdom.

Industrien er allerede langt med at udvikle digitale løsninger. Nogle af dem anvendes allerede i dag i sundhedsvæsnet. Men for at fremtidssikre vores sundhedsvæsen, er der behov for at tage de næste store skridt i den digitale omstilling, som har potentialet til at bringe sundhedsvæsnet tættere på borgerne og understøtte en effektiv behandling gennem ny teknologi.

Det er det reelt kun "Etablering af nationalt partnerskab" med et sekretariat i Sundhedsministeriet, der er decideret nyt

Jesper Danneris Luthman og Sara Vogt Bøgsted, hhv. markedsdirektør og teamleder, Rud Pedersen Healthcare

Andre lande som Tyskland og Frankrig har (allerede) sat turbo på både ambitioner og investeringer – og er langt foran Danmark.

Bedre adgang og brug af sundhedsdata går hånd i hånd med udviklingen af nye behandlingsformer og optag af nye sundhedsteknologiske løsninger til gavn for både patienterne og danske life science-virksomheder.

Bedre brug af sundhedsdata kan skabe bedre sammenhæng i patientens behandlingsforløb, forbedre diagnosticeringen af sygdomme, understøtte innovativ forskning og øge kvalitet og geografisk lighed i sundhedsvæsenet.

Samtidig kan digitalisering og nye teknologiske løsninger frigøre mere tid til patienten og sundhedspersonalet. Danmark bryster sig tit af at have verdens bedste sundhedsdata, men hvad nytter det, hvis de ikke kommer nok i spil? Og så kigger industrien stadig til USA og Kina, fordi adgangen er nemmere der.

Den værdibaserede sundhed, som havde stor fokus i den nuværende strategi, har lidt tabt terræn til særligt bæredygtighedsdagsordenen. Den første må ikke blive glemt. Den sidste vil nok komme til at fylde meget mere i den næste.

Sæt i gang

Strategien har bredt set stor opbakning. Både fra industri, organisationer og foreninger. Og meldingen er, at det skrider godt frem med initiativerne i de nedsatte arbejdsgrupper.

Men der er ingen garantier endnu – og vi ved heller ikke, hvornår arbejdet til en ny strategi starter. Selvom der er længe til 2023, så kommer der et folketingsvalg 'i vejen,' der kan forsinke det. Det vil være problematisk for momentum.

Life science-strategierne har indtil nu været politiske neutrale – alle regeringer har prioriteret det. Men resultaterne af de igangsatte initiativer er endnu ikke for alvor cementeret i virkelighedens verden. Måske er vi utålmodige. Men det er vigtigt for Danmark.

Det er forventningen, at mange af de nedsatte grupper og fora får en større rolle i udviklingen af den næste. På samme tid er der stor involvering fra Erhvervsministeriet, hvor alle kan blive hørt.

Men sidste gang var Sundhedsministeriet ikke nok integreret i arbejdet. Og det betyder noget for ventelister, kapacitetsudfordringer og manglende hænder, at der er en ambitiøs life-science-strategi.

Vi ved ikke, hvordan næste års initiativer kommer ud at leve. Men én ting er sikkert: Strategiens initiativer er afgørende for Danmark. Løsningerne er derude, for i Danmark er vi førende i verden på life science. Det skal vi i fællesskab høste frugterne af – før det er for sent.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jesper Danneris Luthman

Markedsdirektør, Rud Pedersen Healthcare
cand.scient.san.publ. (Københavns Uni. 2008)