Debat

V: Belønning til skoler kan gøre en forskel

REPLIK: Når regeringen lægger op til at belønne skoler, der formår at løfte fagligt svage elever, kan det gøre en reel forskel. Det er derfor ærgeligt, at Danmarks Lærerforening og Skolelederforeningen ikke er mere optimistiske, skriver Anni Matthiesen (V).

Foto: ft.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Jeg tror på, at modellen, der er blevet præsenteret, vil gøre en stor forskel for rigtig mange elever på de danske folkeskoler. Pengene vil målrettet gå til de skoler, som har elever, der trænger til et ekstra løft. 

Anni Matthiesen
Børne- og undervisningsordfører for Venstre

Af Anni Matthiesen
Børne- og undervisningsordfører for Venstre

Fredag 2. december kunne man på Altinget læse, at regeringens plan om belønning til skoler møder skepsis. I artiklen udtrykte Danmarks Lærerforening og Skolelederforeningen skepsis. Foreningerne mener ikke, at modellen for puljen med de 500 millioner kroner vil motivere skoler til at løfte de fagligt udfordrede elever.

Ærgerlig kritik
Den kritik, synes jeg, er meget ærgerlig, og jeg er ked af, at foreningerne ikke er mere optimistiske. Jeg tror på, at puljen kan være med til at løfte mange elever og gøre en forskel som den, vi så tilbage i sundhedsvæsenet i 00’erne.

Puljen med de 500 millioner kroner er på mange måder formet som den meraktivitetspulje, der i 00’erne betød, at sygehusafde­lingerne udviklede nye metoder til at behandle patienterne hurtigere og bedre. Vi tror på, at det samme kan blive tilfældet, hvis vi giver samme mulighed til landets dygtige lærere og skoleledere.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Forskel for elever
Vi står i dag over for en rigtig stor udfordring, når mange elever afslutter folkeskolen uden at have et tilstrækkeligt fagligt fundament at bygge videre på. Vi har en forpligtelse til at gøre noget ved det og sikre, at alle vores børn og unge bliver så dygtige, som de kan blive. De skal rustes til at klare sig i et samfund, hvor der er høje forventninger til dem. De skal have støtte, så de kan komme videre i uddannelsessystemet, og så de kan få en god og stabil fremtid.

Jeg tror på, at modellen, der er blevet præsenteret, vil gøre en stor forskel for rigtig mange elever på de danske folkeskoler. Pengene vil målrettet gå til de skoler, som har elever, der trænger til et ekstra løft. Jeg håber og tror på, at man har viljen til at afprøve nye ting ude på de enkelte skoler, og at puljen med de 500 millioner kroner vil være med til at gøre en stor forskel for de elever, som i dag ikke bliver godt nok rustet til videre uddannelse. Jeg ser meget frem til at følge folkeskolerne og de initiativer, som de tager.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anni Matthiesen

MF (V), børne- og undervisningsordfører, handicap- og turismeordfører
HH (Esbjerg Handelsskole 1985), diplomuddannelse (Danmarks Forvaltningshøjskole 2003), Studentereksamen STX (Grindsted Gymnasium 1983)

0:000:00