Debat

Lederne: Fokus på sproget i jobopslag kan styrke ligestillingen

Det bør være motiverende for dansk erhvervsliv at tiltrække flere kvindelige ansøgere helt generelt. Her er det oplagt at arbejde med jobopslag og blive opmærksom på, hvilke ord, kompetencer og beskrivelser, som forskningen viser, er kønnede, skriver Signe Bilde Jørgensen og Nanna Simone Jensen.

Man kan med fordel være mere åbne over for profiler, som man måske ikke normalt kigger efter, eksempelvis i forhold til uddannelsesbaggrund og erhvervserfaring, skriver Signe Bilde Jørgensen og Nanna Simone Jensen.
Man kan med fordel være mere åbne over for profiler, som man måske ikke normalt kigger efter, eksempelvis i forhold til uddannelsesbaggrund og erhvervserfaring, skriver Signe Bilde Jørgensen og Nanna Simone Jensen.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det står skidt til med ligestillingen på ledelsesgangene i Danmark, og selvom der er lige mange kvinder og mænd i vores land, så er kun 14 procent af CEO’s kvinder ifølge seneste tal (2021) fra DI.

Som udviklingen ser ud nu, har vi først en lige fordeling af mænd og kvinder i topledelse om 39 år. Det har vi brug for at gøre noget ved, hvis vi skal blive bedre til at tiltrække, tilknytte og udvikle talenter på det danske arbejdsmarked.

Hvert år udkommer Konsulenthuset Ballisager med en årlig rekrutteringsanalyse. Analysen bygger på konkrete besvarelser fra blandt andet HR-professionelle og headhuntere, som er placeret i danske virksomheder.

Ønsker man at åbne op for et bredere ansøgerfelt, er sproget i stillingsannoncen et oplagt sted at fokusere på

Signe Bilde Jørgensen og Nanna Simone Jensen
Hhv. HR-udviklingskonsulent og ligestillingspolitisk chefkonsulent, Lederne

Igen i år har vi i Lederne læst Ballisagers analyse med stor interesse. Særligt har vi hæftet os ved spørgsmålet vedrørende kvinder i ledelser, da ligestilling er en af Ledernes fire mærkesager.

I analysen spørges der blandt andet ind til, hvorfor der er flere mandlige end kvindelige ledere. Af de 1.002 besvarelser mener 45 procent, at det skyldes, at der er flere mandlige ansøgere end kvindelige.

Kigger man på, hvordan kønsfordelingen er blandt respondenterne, ser man, at 59 procent af de mandlige respondenter har valgt denne begrundelse af fem svarmuligheder, mens kun 36 procent af de kvindelige respondenter tror, at flere mandlige ansøgere er svaret på, hvorfor der ikke er flere kvinder i ledelse.

Sproget har en betydning

Hvis vi antager, at det er sandt, at der er overvejende flere mandligere end kvindelige ansøgere til lederstillinger, fristes man til at spørge, hvorfor det mon forholder sig sådan? Hvad holder kvinderne tilbage for at søge en lederstilling? En forklaring kan findes i måden, hvorpå stillingsopslaget er formuleret.

Det er ikke uden betydning, hvilke ord vi benytter, da bestemte ord kan virke ekskluderende og ubevidst komme til at forstærke stereotype forestillinger om for eksempel køn.

Ofte er jobopslag formuleret med mere eller mindre de samme ord og vendinger uden at være konkrete. 'Robust', 'fleksibel' og 'engageret' er alle eksempler på ord, hvis betydning afhænger af vores individuelle fortolkning.

Ønsker man at åbne op for et bredere ansøgerfelt, er sproget i stillingsannoncen et oplagt sted at fokusere på. Det kan være svært at spotte værdiladede ord, men det findes der heldigvis digitale værktøjer, som kan hjælpe med.

Lad os ryste posen

I Lederne arbejder vi målrettet med ordlyden i vores jobopslag. Vi benytter en softwareløsning baseret på kunstig intelligens, som hjælper os med at spotte og eliminere blandt andet kønsubalance, etnicitet og alder. Vi har oplevet en positiv effekt ved at fremme inkluderende sprogbrug.

Helt konkret har vi oplevet, at vi ikke bare modtager flere ansøgninger, kandidaterne er også mere varierede, hvilket vi for eksempel kan se på antallet af kvindelige ansøgere til vores data- og analytiske stillinger, som er steget med 57 procent. Et område vi normalt modtager flest mandlige kandidater til.

Læs også

Kvinder vil gerne spejle sig i andre kvinder. Når kvinder er underrepræsenterede i ledelse og særligt i toppen af ledelseshierarkiet, hjælper det ikke ligefrem den kommende generation af kvinder til at kunne se sig selv i ledelse.

Vi mangler simpelthen såkaldte rollemodeller, som yngre kvinder kan spejle sig i. Det kan være en af grundene til, at 27 procent af de kvindelige rekrutteringsprofessionelle svarer, at "det er en tradition at ansætte mænd" på spørgsmålet om, hvorfor der er flere mandlige end kvindelige ledere.

2022-tal fra Dansk Industri viser, at kun hver tredje fuldtidsansatte på det private arbejdsmarked er kvinde. Mange virksomheder vil gerne have flere kvinder i deres ledelse, men kan synes, det er svært at opnå, blandt andet fordi der ifølge DI generelt er færre kvinder på det private arbejdsmarked.

Det bør derfor være motiverende for dansk erhvervsliv at tiltrække flere kvindelige ansøgere helt generelt. Her er det oplagt at arbejde med jobopslag og blive opmærksom på, hvilke ord, kompetencer, beskrivelser med mere, som forskningen viser, er kønnede.

Dernæst kan man med fordel være mere åbne over for profiler, som man måske ikke normalt kigger efter, eksempelvis i forhold til uddannelsesbaggrund og erhvervserfaring. Med andre ord; lad os ryste posen og udfordre vanetænkningen helt fra starten af ansættelsesprocessen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00