Kommentar af 
Christian Egander Skov

Det er ikke værdier, men trådene i Dannebrog, som binder danskerne sammen

Historier og symboler er kamppladser, men de er også rummelige og flertydige. Derfor samler Dannebrog stadig folk snarere end værdier gør, skriver Christian Egander Skov.

Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Christian Egander Skov
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Trådene i Dannebrog binder ikke kun stoffet sammen, men også mennesker.

Når ”vi” overhovedet kan tale om et ”os”, skyldes det, at der er noget derude i den fysiske og åndelige virkelighed, hvorigennem vi knyttes til hinanden.

Og når dette vi er det danske vi – som vi alt efter temperament kan kalde ”folket” eller ”danskerne”, ”gode dannemænd og fagre dannekvinder” eller slet og ret ”os herhjemme” – så er det vores fælles nationale symboler, vores kultur og vores historie, der udgør mørtlen.

For nyligt rejste museumsdirektør Ulla Tofte en interessant debat i en Berlingske-podcast.

Her gjorde Tofte sig til talsmand for den opfattelse, at de nationale symboler ikke længere samler. Det samme gælder vores historie. Analysen bygger på det forhold, at en stor og voksende del af den danske befolkning har udenlandske rødder og derfor ikke deler ”vores” historie.

Den falder i det, jeg ynder at kalde ”guldalder-fælden”. Her forestiller man sig, at der faktisk var engang, hvor de nationale symboler var ubestridte. Derfor var de dengang uproblematiske

Christian Egander Skov

Samtidig er et symbol som Dannebrog i nogles øjne blevet problematisk. Derfor er det samlet set omstridt. I stedet skal vi bindes sammen af fælles værdier.

Det er måske fristende at afskrive dette som et indslag fra en forgangen epokes postnationale fantasier, men det fortjener bedre. Ulla Tofte er ikke en hvem som helst i denne sammenhæng, men direktør for Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot.

Der er altså alt mulig grund til at spidse øren, hvis man ønsker at gøre sig begreb om, hvad der rører sig i den danske museumsverden.

Debatten er også nødvendig. Det giver mening, at direktøren for et museum, der formeligt strutter af nationale symboler, tager netop denne sag op. Et museum er visseligt ikke et mausoleum.

Intet tænkende menneske kan fastholde en opfattelse af, at nationale symboler uden videre og ganske gnidningsfrit integrerer befolkningen i en enhed på tværs af alle skel. Den slags er måske fine nok til skåltaler, men sandhedsværdien er begrænset.

Alligevel er analysen problematisk.

For det første falder den i det, jeg ynder at kalde ”guldalder-fælden”. Her forestiller man sig, at der faktisk var engang, hvor de nationale symboler var ubestridte. Derfor var de dengang uproblematiske. I dag er de så omstridte og derfor på grænsen til at være kassable.

Men ak! Sådan er det jo ikke.

Læs også

For hundrede år siden kunne det vække stor forargelse i progressive kredse, hvis man sang 'Kong Christian' i stedet for 'Der er et yndigt land'. Og forargelsen var fuldt ud gengældt på den konservative side, hvis man gjorde det omvendte.

Splittelsen begrænsede sig ikke til symboler, men knyttede sig til en dyb splittelse i forståelsen af Danmarks historie.

Historikeren Jens Wendel-Hansen har i et spritnyt værk - De træer, de drypper endnu, om de politiske og åndshistoriske efterskælv efter krigen i 1864 – dokumenteret, hvordan tolkningen af det store nederlag, der på sæt og vis gjorde Danmark til en nationalstat, i den grad delte vandene.

Skellet optrådte i skiftende klædebon i eftertidens store politiske og kulturelle kampe. Og i en vis forstand står vi stadig i efterskælvet. Bare tænk på debatten om DR's gyselige TV-katastrofe '1864'.

Historien er aldrig ét.

Historier og symboler er kamppladser, men de er også rummelige og flertydige. Det er netop fordi, vi kan læse forskelligt ind i dem, at vi faktisk gør det. I den polysemi er et pluralistisk potentiale.

Prins Charles nylige kroning som Karl III er et aktuelt eksempel.

Ingen kan være i tvivl om, at kroningen tog udgangspunkt i en specifik symbolsk orden.

Det var en kristen og kirkelig handling. Den var spækket med konkrete genstande, der viste hen til britisk og specifik engelsk historie. I den forstand kan man mene, at kroningen er vældig ekskluderende, hvis man vil.

Kroningen af Storbritanniens Kong Charles III den 6. maj 2023 var én lang parade af symbolske handlinger.
Kroningen af Storbritanniens Kong Charles III den 6. maj 2023 var én lang parade af symbolske handlinger. Foto: Pool/Reuters/Ritzau Scanpix

Men den var også et eksempel på, hvordan man kan tage tradition op og nænsomt opdatere den. (Nænsomheden er i øvrigt et nøgleord her. Uden den er det bare ødelæggelse.)

Kong Karl svor nok på sin protestantisme, men i kroningen deltog repræsentanter for en række trossamfund, også ikke-kristne. Og hvem stod på prædikestolen og læste fra Paulus?

Det gjorde premierministeren og hinduisten Rishi Sunak.

Enhver tradition, ethvert ritual, ethvert symbol siger noget. Det er ord og tegn, der kommer et sted fra. Og således er der lag af betydning, man ikke kan skrælle af uden at gøre vold på udgangspunktet.

Men de rummer også en hel del elastik. I modsætning til værdier. 

Hvis kravet for at være dansk er, at man skal mene noget bestemt om alle mulige ting, ja, så er danskhed blevet et kvælende meningsfællesskab. Count me out!

Christian Egander Skov

Det er populært at mene, at værdier er langt mere pluralistiske, men det er naivt. Hvis kravet for at være dansk er, at man skal mene noget bestemt om alle mulige ting, ja, så er danskhed blevet et kvælende meningsfællesskab. Count me out!

Nogen dybere antipluralisme kan man ikke forestille sig. Det er en form for liberalisme, der har slået en kolbøtte og er blevet til noget ganske andet.

Med symbol og tradition er det noget andet. Sunak kan som hindu deltage centralt i en kristen ceremoni. Men det er ikke de vediske skrifter, der er i centrum. Kommer man udefra til et fremmed land, er man konfronteret med en opgave.

Den opgave er at blive en del af historien, omfavne symbolerne, gå ind i det forestillede fællesskab.

Hvordan det sker, kan vi ikke sige. Det er et forunderligt møde mellem det indre liv og den ydre verden. Men vender man ryggen til opgaven som for eksempel islamister kræver, at muslimer gør. Ja, så er det givet, at man vender ryggen til det, der kunne have været ens nye folkelige virkelighed.

Det er forudsætningen for, at vi overhovedet kan tale om et ”os”. Og det er en pris, vi må være villige til at betale.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Rishi Sunak

Premierminister, Storbritannien (Conservative Party)

Ulla Tofte

Direktør, Frederiksborg - nationalhistorisk museum, fhv. bestyrelsesmedlem, Dansk Erhverv
cand.mag. i historie og fransk (Københavns Uni. 1998)

Jens Lei Wendel-Hansen

Historiker, ph.d., editionsfilolog, Center for Grundtvigforskning, Aarhus Universitet
cand.mag. i historie og samfundsfag (Aarhus Uni. 2010), ph.d. i historie (Aarhus Uni. 2012)









0:000:00