Debat

Djøf-formand: Nej, politiske embedsmænd er ikke et quickfix, der løser alle problemer

Benny Damsgaard giver udtryk for en meget tidstypisk tendens, hvor der bliver presset på for handling og eksekvering, før man har et grundigt og gennemarbejdet beslutningsgrundlag. Det er ikke et quickfix at skille den politiske embedsmænd fra den neutrale sagsbehandling, skriver Henning Thiesen i en replik.

I lyset af Instrukskommissionen og Rigsretten tegner der sig nogle tydelige udfordringer, når en viljestærk minister ønsker at sætte sin politik igennem på trods faglig og juridisk rådgivning fra embedsværket, skriver Henning Thiesen.
I lyset af Instrukskommissionen og Rigsretten tegner der sig nogle tydelige udfordringer, når en viljestærk minister ønsker at sætte sin politik igennem på trods faglig og juridisk rådgivning fra embedsværket, skriver Henning Thiesen.Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Henning Thiesen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Tak til Benny Damsgaard for et spændende – og kritisk – indlæg i Altinget om Djøfs motiv for at nedsætte et ekspertudvalg, der skal belyse forholdet mellem politikere og embedsmænd.

Indlægget er udtryk for en meget tidstypisk tendens, hvor der bliver presset på for handling og eksekvering, før man har et grundigt og gennemarbejdet beslutningsgrundlag.

Uanset om problemet er for lav politisk udviklingskraft. For magtfuldt et embedsværk. For svagt et embedsværk. Skandaler, hvor en sag er kørt af sporet. Sager hvor Folketinget ikke føler sig godt nok oplyst. Så har løsningen i snart en del år blandt nogle debattører været flere politiske embedsmænd.

At der åbenlyst er behov for at dykke dybere ned i de aktuelle udfordringer i samspillet mellem politikere og embedsmænd – og medierne som det 3. ben i bermudatrekanten, der driver dansk politik og samfundsudvikling frem – burde være indlysende.

Udfordringer med en viljestærk minister

Instrukskommissionen og den efterfølgende Rigsretssag mod Inger Støjberg - og aktuelt Granskningskommissionen om forløbet, der førte til beslutningen om at aflive alle mink i Danmark, bør give stof til omtanke og refleksion og en grundig demokratisk debat, om rammerne for arbejdet i det politiske maskinrum er de optimale.

Introducerer man et nyt lag af politiske embedsmænd ud over de særlige rådgivere, ministrene kan vælge at ansætte i dag, rejser det nye udfordringer og skaber nye gråzoner. Det er ikke et kvikfix, som nogen åbenlyst forestiller sig.

Henning Thiesen
Formand, Djøf

I lyset af Instrukskommissionen og Rigsretten tegner der sig nogle tydelige udfordringer, når en viljestærk minister ønsker at sætte sin politik igennem på trods af den faglige og juridiske rådgivning, hun modtager fra embedsværket.

Selvfølgelig skal embedsmændene bidrage til at realisere regeringens og ministrenes politiske ønsker – så længe de holder sig inden for lovgivningens rammer. Og passer rammerne ikke – så skal embedsmændene jo bidrage til at sikre, at ny lovgivning er gennemtænkt og får den ønskede effekt.

Det er jo fuldt ud legalt at ændre lovgivningen, så ønskerne bliver mulige, selv om vejen kan være tung og besværlig, når det også kræver opbakning fra et flertal i Folketinget.

Nye gråzoner

I dag skal topembedsmændene bistå ministrene med både politisk/taktisk rådgivning og sikre at løsningerne holder sig på sikker juridisk grund. Det er en integreret del af jobbet. Også selv om det betyder, at man skal sætte hælen i over for ministeren. Det, har Instrukskommissionen vist, kan være en vanskelig balance.

Damsgaard argumenterer for, at den politiske rådgivning bliver skilt fra den neutrale sagsbehandling. Flere politiske rådgivere vil frigøre embedsmændene til at sikre, at det faglige og juridiske grundlag er i orden.

Men det fjerner jo ikke udfordringerne med, at der kan sidde et hold af ministerens håndplukkede politiske embedsmænd, der presser på for at sikre en løsning, der matcher ministerens ønsker og ambitioner. Som måske kolliderer med de faglige og juridiske argumenter hos de neutrale embedsmænd.

Introducerer man et nyt lag af politiske embedsmænd ud over de særlige rådgivere, ministrene kan vælge at ansætte i dag, rejser det nye udfordringer og skaber nye gråzoner. Det er ikke et quickfix, som nogen åbenlyst forestiller sig.

Mere end embedsmænd i det offentlige

Må jeg i al stilfærdighed påpege, at ingen systemer eller modeller er ufejlbarlige. Heller ikke det svenske, norske eller tyske. De oplever også sager, hvor tingene kører af sporet.

Jeg må insistere på, at store beslutninger kræver grundig forberedelse, dyb analyse, omtanke og refleksion.

Henning Thiesen
Formand, Djøf

Den danske model har – trods skandaler og undersøgelseskommissioner - trods alt sikret, at Danmark har en af verdens bedst fungerende offentlige sektorer. Ikke når Djøf selv skal sige det, men når vi kigger på analyser fra Verdensbanken og OECD. Og når Danmark ligger højt placeret over internationale ranglister over de mest konkurrencedygtige lande i verden, skyldes det blandt andet en velfungerende offentlig sektor.

Jeg vil gerne anholde antagelsen hos Damsgaard om, at Djøfs skepsis over for ændringer i det bestående system skyldes en snæver varetagelse af medlemmernes interesser. Ja, Djøf er selvfølgelig en faglig organisation, der bistår medlemmerne med at sikre ordentlige løn- og ansættelsesforhold og karrieremuligheder. Men Djøfs 108.000 medlemmer er langt mere end embedsmænd i den offentlige sektor.

I runde tal er halvdelen af vores erhvervsaktive medlemmer ansat i den offentlige sektor og den anden halvdel er privat ansatte. Og mon ikke mange af de politiske embedsmænd, måtte det blive vedtaget, også er dygtige folk med en samfundsvidenskabelig uddannelse – altså en djøf-uddannelse.

Store beslutninger kræver grundig forberedelse

I Djøf er vi dybtfølt optaget af at få samfundet til at fungere, og vi sætter en ære i at bidrage til at samfundet finder løsninger på tværs af forskellige interesser.

Derfor arbejder Djøfs TechDK Kommission, Djøfs Jurapanel og Djøfs Ligestillingskomité med at analysere, italesætte og udvikle forslag og løsninger på nogle af de store vigtige samfundsspørgsmål. Udvalgene er ikke bundet af Djøfs holdninger og vedtagne politikker. Det står dem frit at rejse spørgsmål og diskussioner, som er nødvendige og relevante.

Det samme bliver tilfældet med Djøfs nye ekspertudvalg til at se på forholdet mellem politikere og embedsmænd.

Hvad udvalget kommer frem med af ideer, skal jeg ikke foruddiskontere. Ligesom jeg heller ikke på forhånd skal skyde forslag og løsninger ned. Jeg glæder mig til at blive udfordret. Men jeg må insistere på, at store beslutninger kræver grundig forberedelse, dyb analyse, omtanke og refleksion. Og her er ekspertudvalget i al beskedenhed Djøfs bidrag til en nødvendig debat, der kan bidrage til at kvalificere eventuelle beslutninger om ændringer.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benny Damsgaard

Partner og director, conXus Public Affairs, politisk kommentator, ekstern lektor, Københavns Uni., fhv. kommunikationschef, Konservative
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2005)

Inger Støjberg

MF, partistifter (DD)
MBA (Aalborg Uni. 2013)

0:000:00