Skoleelever: God seksualundervisning kommer først, når eleverne inddrages, og lærerne uddannes
Elever lærer bedst af inddragende undervisning, og derfor skal vi være med til at sætte rammerne for seksualundervisningen. Desværre er der alt for mange lærere, der ikke har kompetencerne til at udføre seksualundervisning, skriver Marie Holt Hermansen.

Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Marie Holt Hermansen
Formand, Danske SkoleeleverDe seneste år er bedre seksualundervisning kun blevet et mere og mere aktuelt emne, og det har endda fået plads på diverse politiske dagsordner. Hurra, hvilken sejr!
Men i anledning af Uge Sex synes jeg, det er på tide, at vi begynder at snakke om, hvordan vi reelt sikrer den gode og kvalificerede seksualundervisning, og hvordan vi gør god seksualundervisning til virkelighed for eleverne. For alt for mange elever oplever en mangelfuld seksualundervisning, og den samtale, der er om indholdet af undervisningen i medier, når aldrig rigtig ud i klasselokalerne.
Den gode seksualundervisning er ikke kun informativ, den er også inddragende. Vi elever bør have mulighed for at stille ærlige spørgsmål, dele vores meninger, og deltage i klassesamtaler. Seksualundervisning skal, ligesom alt andet undervisning, være inddragende, fordi det er sådan, vi elever lærer bedst.
Giv os nu et medansvar
Skolen kan selvsagt ikke oplyse os om alt og derfor skal den i høj grad undervise os i at være undersøgende, kritiske og vise os, hvordan vi kan blive oplyste. Dette gælder også for seksualundervisningen. Hvis seksualundervisning skal virke, bliver man som klassefællesskab nødt til at tage opgaven op sammen.
Undervisningen må ikke blot blive tavleundervisning. Nej, den skal være aktiv, og vi skal som elever selv være rammesættende
Marie Holt Hermansen, formand, Danske Skoleelever
Det skal være normalt at tale om temaer som grænser, identitet, seksualitet, køn, krop, og alt andet, som seksualundervisning rummer. Det er nemlig gennem åben dialog, at vi elever modtager god seksualundervisning.
Undervisningen må ikke blot blive tavleundervisning. Nej, den skal være aktiv, og vi skal som elever selv være rammesættende. At kunne have succesfulde, svære samtaler i undervisningen kræver et stærkt klassefællesskab, hvor vi som elever respekterer og accepterer hinanden.
Men for at vi elever kan tage medansvar og være parate til at modtage undervisning, kræver det, at vi er inddraget i indholdet og rammesætningen.
Flere uddannede lærere
Selvfølgelig er ordentlig seksualundervisning ikke realistisk at opnå, når lærerne og skolen ikke har de rigtige forudsætninger for at skabe den. I Danske Skoleelever mener vi, at lærerne skal være kvalificerede til at undervise i seksualundervisning.
Vi forslår, at alle, der underviser i seksualundervisningen, skal være uddannede til indenfor området. Det kan både være eksterne undervisere, eller lærere der, er undervist i faget.
Vi forslår, at alle, der underviser i seksualundervisningen, skal være uddannede til indenfor området
Marie Holt Hermansen, formand, Danske Skoleelever
Alt for mange elever modtager lige nu seksualundervisning af lærere, der slet ikke har kompetencerne til at udføre undervisningen. Det er nemlig kun en femtedel af alle lærerne, som vælger at tage det valgfrie fag “sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab”, som faget formelt hedder på læreruddannelsen.
Seksualundervisning er meget mere end uge 6, for god seksualundervisning er vigtigt for de fællesskaber, vi elever har i skolen. Undervisningen skal være en fælles opgave for klassen, hvor der gennem dialog bliver sat fokus på vigtige emner og problemstillinger.
Det er et faktum, at vi elever hører om køn, krop og seksualitet på sociale medier og internettet, men det er afgørende, at vi også lærer at have de samtaler sammen. Når vi ikke taler sammen, bliver problematikkerne nemlig forstærket, og det skræmmer mig, at så mange oplever, at de ikke har et rum, hvor de kan tale om naturlige og helt afgørende emner Det er på tide, at vi reelt sikrer den gode seksualundervisning i skolen.
Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
