Debat

Netto-direktør: Derfor tester vi mærkning af fødevarers CO2-påvirkning

En fælles klimamærkning lader vente på sig. Netto lancerer derfor en pilottest i udvalgte butikker, hvor skiltning og mærkning af produkterne guider kunderne til de mindre klimabelastende alternativer, skriver Michael Løve.

En fælles klimamærkning lader vente på sig. Men med Concitos kortlægning af varernes CO2-påvirkning har vi fået et unikt grundlag at basere en klimamærkning på, skriver Michael Løve.
En fælles klimamærkning lader vente på sig. Men med Concitos kortlægning af varernes CO2-påvirkning har vi fået et unikt grundlag at basere en klimamærkning på, skriver Michael Løve.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Michael Lindhart Løve
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi vil alle sammen gerne gøre en forskel for klimaet og vores fælles fremtid. Det vil vi også gerne i Netto, hvor vi i lighed med vores kolleger i branchen også har et særligt ansvar.

Ifølge Concito udleder en gennemsnitsdansker nemlig 17 ton CO2 om året. Heraf stammer tre ton alene fra den mad, vi spiser. De fødevarer, vi sælger, klimabelaster, og de påvirker. Som dagligvarekæde har vi unikke forudsætninger for at påvirke det danske og globale klimatryk gennem det, vi vælger at markedsføre og handle med.

Det ansvar tager vi på os – og vi er ikke alene. Vi ser også andre dagligvarekæder og leverandører, der lancerer initiativer, som hjælper kunderne til flere klimabevidste valg: Beregning af klimapåvirkningen fra ens indkøb i Coops app, opskrifter i Føtex, der fås i både en klassisk og en klimavenlig udgave, og Meyers som ambitiøst vil ændre de råvarer, de benytter, for at spare CO2. 

Lancerer pilotprojekt
Mindre hjælp til at tage et oplyst klimavalg får forbrugerne dog, når de står i selve købssituationen og skal vælge en vare i køledisken eller på hylden.

Vi tester for at bidrage til et grundlag for en fælles mærkning -  og dermed for alvor at udnytte det kæmpe potentiale, der er.

Michael Løve
Direktør, Netto

Her, hvor vi måske kan gøre den største forskel. Derfor lancerer vi nu en pilottest i udvalgte butikker, hvor skiltning og mærkning af produkterne guider kunderne til de mindre klimabelastende alternativer og gør det nemt for kunderne at træffe klima-kvalificerede valg på deres indkøbstur.

Vores ambition er ikke ny. Vi har siden 2019 talt og arbejdet for en ordentlig, retvisende og ikke mindst fælles klimamærkning på tværs af detailhandlen. I lighed med eksempelvis Nøglehulsmærket, som er et godt eksempel på, hvordan man kan anprise sundere varer overfor almindelige, travle forbrugere uden at moralisere.

I Klimapartnerskabet for Handel er det også en konkret anbefaling at skabe mere viden om klimapåvirkningen af alle varetyper og fremhæve det overfor kunderne gennem enslydende og vedvarende klimakommunikation.

Kan danne grundlag for fælles mærkning
En fælles klimamærkning er en god måde at gøre det på, men det lader vente på sig. Men med Concitos kortlægning af varernes CO2-påvirkning har vi fået et unikt grundlag at basere en klimamærkning på, og den viden vil vi gerne bringe i spil overfor kunderne. Derfor lancerer og tester vi en klimamærkning for at indsamle alle de relevante erfaringer og indsigter, der forhåbentlig kan være et skridt på vejen til samlet ordning.

Kunderne giver udtryk for, at de er klar. Ifølge Madkulturen vil over halvdelen af danskerne gerne spise mere klimavenligt. Men mange savner også hjælp og vejledning, da det ikke er nemt at gennemskue, hvad man skal købe, hvis man vil passe bedst på klimaet gennem sine indkøbsvaner.

Det forsøger vi nu. Og ligesom, at Concito har lagt hele deres kortlægning af fødevarers klimaaftryk åbent frem, vil vi naturligvis også gøre det med de resultater og indsigter, vi får i vores pilottest.

Vi tester nemlig ikke med henblik på at etablere vores egen mærkning, der skal stå alene. Eller uden at have gjort os tanker om alle de komplekse og udfordrende forhold, der gør en fair og retvisende klimamærkning sværere end som så.

Vi tester for at bidrage til et grundlag for en fælles mærkning -  og dermed for alvor at udnytte det kæmpe potentiale, der er, hvis handelsbranchens 34.250 detail- og engrosvirksomheder og knap 300.000 kolleger skubber til et mere bæredygtigt forbrug.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion










0:000:00