Ny fremskrivning: Transportsektoren bliver ikke klimaneutral i 2045

Transportsektoren vil stadig udlede flere millioner ton CO2 i 2045, hvor Danmark ifølge regeringen ellers skal være et klimaneutralt samfund, viser en ny fremskrivning. Resultatet kalder på politisk handling, argumenterer DI og Concito. 

Transportsektoren udleder stadig 2,2 millioner ton CO2 i 2045, viser fremskrivning fra Boston Consulting Group.
Transportsektoren udleder stadig 2,2 millioner ton CO2 i 2045, viser fremskrivning fra Boston Consulting Group.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Hvis transportsektoren skal eliminere sin CO2-udledning, inden Danmark ifølge regeringen skal være klimaneutralt i 2045, skal der nye tiltag til. 

Trods markante fald i sektorens udledninger over de kommende årtier, vil transporten nemlig stadig udlede 2,2 millioner ton CO2 til den tid.  

Det viser en ny fremskrivning af sektorens klimabelastning frem mod 2045, som konsulenthuset Boston Consulting Group (BCG) har lavet for DI Transport. 

"Det er glædeligt, at vi kan se, at transportens CO2-udledning falder som følge af den teknologiske udvikling og de politiske tiltag, der allerede er lavet. Men der er stadig en ret stor opgave, der mangler at blive løst," siger Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport. 

"At for meget hockeystav"

Den nye fremskrivning, der lavet som såkaldt frozen policy, tager udgangspunkt i Energistyrelsens klimafremskrivning. 

Dog har konsulenterne blandt andet valgt at regne med et fald i grænsehandlen med diesel, samt at indenrigsluftfarten er CO2-neutral fra 2030, sådan som regeringen har et ønske om.

Det er sammen med EU’s stop for salg af fossile biler i 2035 hovedforklaringen på, at der sker et markant fald i prognosen i 2036, hvor BCG's prognose erstatter Energistyrelsens tal, der kun strækker sig frem til 2035. 

I de følgende år viser prognosen et næsten lineært fald frem mod 2045, hvor CO2-udledningen ventes at være på 2,2 millioner ton.

Det er for langsomme reduktioner, mener Karsten Lauritzen.  

“Der er alt for meget hockeystav i kurven. Det går først stærkt til sidst. Det er et problem, ligesom det selvfølgelig er et problem, at vi ikke kommer helt i mål i 2045," siger han. 

Artiklen fortsætter under grafikken. Kilde: DI Transport 

Skal i mål i 2045 

Ifølge Klimaloven skal Danmark være CO2-neutralt i 2050, men med SVM-regeringens fødsel blev partierne enige om at fremrykke målet til 2045.  

Den ambition bliver sat under pres af især personbilerne, der står for størstedelen af udledningerne i 2045 i fremskrivning.

Det er derfor især her, at der skal sættes ind, mener Concitos programchef for mobilitet, Søren Have. 

"Vi skal bremse nysalget af særligt de mellemstore og store personbiler, hvor der nu er fuldgyldige elektriske alternativer. Det er en no brainer at skrue op for afgifterne. Samtidig skal vi sørge for, at der bliver kørt mindre i dem, der allerede er solgt, ved at hæve brændstofafgifterne," siger han.

Søren Have afviser samtidig, at man kan acceptere, at transportsektoren har CO2-udledning i 2045, hvis man blot sikrer negative udledninger i andre dele af samfundet.

"Hvis vi skal i nul som land, vil det kræve rigtig mange negative udledninger. Men der er andre sektorer, herunder landbruget, hvor man vil have udledninger, næsten uanset hvad man dyrker. Transportsektoren kan komme i nul, så det skal den," siger han. 

Karsten Lauritzen er enig. 

"Jeg er meget påpasselig med at sige, at andre må løse et problem, som vi som sektor selv står med i 2045. Der bliver nødt til at blive taget nogle yderligere politiske initiativer, som vi også har efterspurgt i forbindelse med debatten om kilometerafgiften," siger han. 

Den nye fremskrivning er en del af en større rapport med anbefalinger til transportsektorens grønne omstilling, som DI vil løfte sløret for senere på måneden.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karsten Lauritzen

Direktør, DI Transport, fhv. skatteminister (V)
ba.scient.adm. (Aalborg Uni. 2014)

Søren Have

Programchef, Fremtidens Mobilitet, Concito
cand.scient., ph.d. (matematik)

0:000:00