OECD fremhæver danske udfordringer med indvandrerelever
OECD: Elever med indvandrerbaggrund er i høj grad koncentreret på enkelte skoler i Danmark. Samtidig har de faglige udfordringer. Det er blandt konklusionerne i en ny OECD-rapport.


Tyson W. Lyall
RedaktørDer er en faglig kløft mellem elever med indvandrerbaggrund og etnisk danske elever.
Det skriver OECD i rapporten Education Policy Outlook.
Ifølge OECD er det særligt i forhold til læsning, at eleverne med indvandrerbaggrund halter.
Forskellen på læsefærdighederne imellem elever med indvandrerbaggrund og de øvrige elever er således større i Danmark end i de fleste andre OECD-lande.
I forlængelse heraf fremhæver OECD også, at elever med indvandrerbaggrund i Danmark skiller sig ud ved, at de i mindre grad taler det samme sprog derhjemme, som man gør i skolesystemet.
Klumper sig sammen
Den internationale organisation har kigget på en lang række forhold i det danske uddannelsessystem.
Og på flere plan finder den negative tendenser i forhold til Danmarks elever med indvandrerbaggrund.
OECD skriver blandt andet, at elever med indvandrerbaggrund er isoleret i forhold til etnisk danske elever.
Ifølge OECD er Danmark således kun overgået af Finland, når det kommer til "segregation of immigrant students".
Betegnelsen dækker over OECD’s opgørelse over, i hvor høj grad elever med indvandrerbaggrund går i skole med andre af samme baggrund.
Her ligger Danmark således langt over OECD's gennemsnit, mens lande som Sverige, Norge og Tyskland ligger markant under.
Minister: Det går ikke
Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har også læst OECD-rapporten, og er ikke opløftet.
I en pressemeddelelse på ministeriets hjemmeside udtaler hun:
”Det er et problem for hele samfundet, hvis vi ikke møder hinanden på kryds og tværs i skolen. Det går ikke, at børn med indvandrerbaggrund halter efter fagligt, og at vi ser så stor en etnisk opdeling i vores skoler og også på ungdomsuddannelserne. Det skader fællesskabet og sammenhængskraften og skaber grobund for parallelsamfund.”
Som Børne- og Undervisningsministeriet også noterer sig i pressemeddelelsen, så kører der aktuelt forhandlinger mellem regeringen og Folketingets partier om elevfordeling på de gymnasiale uddannelser.
Læs mere om det emne her.
De omtalte tal fra OECD-rapporten kommer i høj grad fra PISA 2018-undersøgelsen. Her er læsefærdighed og andet målt hos unge mellem 15 år og 3 måneder til 16 år og 2 måneder.
Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion
