Regeringen baner vejen for ny DSB-aftale få dage før nye regler tvinger opgaven i udbud

Regeringen har varslet EU om, at den vil indgå en ny aftale med DSB om at stå for den danske jernbanedrift i ti år mere. Aftalen skal kunne træde i kraft få dage før nyt EU-krav om, at staten skal åbne for konkurrence på jernbanen. “Påfaldende,” siger professor.

Statens aftale med DSB står til at udløbe 31. december 2024, men en ny kan blive en realitet længe inden da. 
Statens aftale med DSB står til at udløbe 31. december 2024, men en ny kan blive en realitet længe inden da. Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Selvom statens aftale med DSB først står til at udløbe ved udgangen af 2024, arbejder regeringen på højtryk på at kunne lande en ny, der skal gælde allerede fra 15. december i år.

Det er ti dage før, at EU’s nye og skærpede regler for udbud på jernbaneområdet træder i kraft fra juleaftensdag 2023.

Det er et bemærkelsesværdigt sammenfald, mener Michael Steinicke, professor ved Aarhus Universitet med speciale i udbudsret.

“Det er i overensstemmelse med reglerne. Men mistroiske folk vil måske tænke, at man netop indgår kontrakten på det tidspunkt for at undgå at sætte den her opgave i udbud. Jeg ved ikke, om der er andre forhold, der taler for at afslutte den oprindelige kontrakt før tid end for at undgå udbud," siger professoren.  

DSB frem til 2033 

Statens hensigter om at indgå en ny, langsigtet aftale med DSB blev meddelt i en såkaldt vejledende forhåndsmeddelelse til EU 9. december 2022.  

Her fremgår det, at staten har intentioner om, at aftalen, der skal omfatte de samme strækninger, der er dækket af DSB i dag, skal løbe i 120 måneder og altså frem til 2033. 

Samtidig skal aftalen træde i kraft fra 15. december 2023 og altså mere end et år før, at den nuværende aftale med DSB står til at udløbe. 

I en mail til Altinget skriver Transportministeriet, at den varslede kontrakt skal erstatte den nuværende aftale.

“Da den nuværende kontrakt med DSB udløber i slutningen af 2024, er Transportministeriet gået i gang med det forberedende arbejde til en ny DSB kontrakt,” skriver ministeriet.  

På den måde kan Danmark sikre, at det statsejede selskab kan stå for togdriften på langt hovedparten af jernbanenettet i næsten ti år efter, at de nye EU-regler træder i kraft. 

"Normalt tilrettelægger man sine aftaleindgåelsesprocedurer, så den nye aftale kan passe med udløbet af den gamle. Her cutter man kontrakten af før tid. Det er forholdsvis sjældent, at man gør det, og her sker det oven i købet ti dage før, at man mister muligheden for at lave en aftale udbudsfrit. Det kunne ses som påfaldende," siger Michael Steinicke.  

At den danske stat har varslet EU om en ny kontrakt med DSB allerede fra december, betyder dog ifølge Altingets oplysninger ikke nødvendigvis, at regeringen har lagt sig endeligt fast på den løsning.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra transportminister Thomas Danielsen (V).

Holland har fået kritik 

Det er ikke kun Danmark, der tilsyneladende gerne vil undgå at sætte togdriften i udbud.  

Holland har allerede indgået en kontrakt med det statsejede Nederlandse Spoorwegen, der skal træde i kraft fra 1. januar 2025. 

Men aftalen er ifølge Europa-Kommissionen i strid med de nye udbudsregler, blandt andet fordi den først træder i kraft over et år efter, at de nye udbudsregler virker fra juleaftensdag i år.

Derfor har Europa-Kommissionen i juli indledt en traktatbrudssag mod Holland, og ifølge professor Michael Steinicke vil det ikke være uhørt, hvis EU-systemet også vil se med kritiske øjne på en ny eventuel aftale mellem DSB og Danmark. 

"Når Kommissionen har set et problem i den hollandske model, kunne man også godt forestille sig, at den gør det her. Der sker jo i realiteten det, at man får ni ekstra års udbudsfri kontrakt med sit statslige selskab ved at skære kontrakten et år før dens udløb. Det kan sikkert godt lade sig gøre efter bestemmelsernes strenge ordlyd, men hele forløbet peger i retning af, at det her er noget, som kunne vække Kommissionens interesse," siger han.

Transportminister Thomas Danielsen (V) har på grund af ferie ikke haft mulighed for at kommentere artiklen. Europa-Kommissionen har heller ikke haft mulighed for at svare på Altingets henvendelse. 

Ifølge Altingets oplysninger vil ministeren i efteråret inddrage Folketingets partier forud for indgåelsen af en eventuel ny kontrakt med DSB.  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Steinicke

Professor, Juridisk Institut, Aarhus Uni., konsulent for Publicure, medlem af Klagenævnet for Udbud
Cand.merc.jur., ph.d

Thomas Danielsen

Transportminister, MF (V)
lastvognsmekaniker, bankrådgiver (Sparekassen Holstebro 2009)









0:000:00