Kommentar af 
Morten Reimar

Alle politikere kan lære af Ida Auken

Vil man sælge politik, er man i nogen grad også nødt til at sælge sig selv. Eller som minimum et billede af sig selv, skriver Morten Reimar.

I politik handler personlig branding om at skabe et stærkt og overbevisende image, der er attraktivt for vælgerne. 
I politik handler personlig branding om at skabe et stærkt og overbevisende image, der er attraktivt for vælgerne. Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Morten Reimar
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

"Jeg stemmer på Ida Auken."

Det var lige inden valget i 2019, og blev sagt til mig af en bekendt, der ikke tidligere havde gået synderligt meget op i politik. Derfor spurgte jeg hvorfor – var det på grund af Radikale Venstres politik på det ene eller det andet område – nej, det havde helt andre årsager:

"Det er fordi, Ida Auken, det er sådan noget med at hente sine børn på cykel."

Det er en fantastisk anekdote. For det fortæller, at Ida Auken på det tidspunkt har opbygget et så stærkt brand som politiker, vælgerne har et helt klart billede af, hvad hun står for. Det har på overfladen ikke noget politisk indhold, men ved nærmere eftersyn er det stopfyldt med det.

For forestillingen af Ida Auken som en, der henter sine børn i vuggestuen, børnehaven eller skolen på cykel, taler om mange ting, der har appeal til en bestemt type vælgere, der spejler sig i netop den situation:

Det er dem, der selv bor i byen, hvor man cykler, og som har børn i den alder, hvor de skal hentes. Det vil altså sige, at de har interesse for ting som normeringer i institutionerne, for luftforurening, børne- og ungetrivsel og work/life balance. Tænker man i lidt videre, ville dette vælgersegment nok også gå op i at efterlade et bedre klima til deres børn, i økologi, i at vores offentlige børneinstitutioner hænger ordentligt sammen, og så videre og så videre.

Vælgerne ved instinktivt, hvad Ida Auken står for. Hvilken følelse, hun giver dem. Og varme følelser kan være langt stærkere end kolde facts.

Morten Reimar

På den måde tænker vælgerne ikke over, hvad Auken har stemt til det og det lovforslag, eller om hendes løsning på biltrængslen i byerne er så progressivt som de konkurrerende politikeres. De ved instinktivt, hvad Ida Auken står for. Hvilken følelse, hun giver dem. Og varme følelser kan være langt stærkere end kolde facts.

Det handler om branding. Og om at skabe et, der er konsistent og autentisk, og som formidler politikerens værdier, visioner og personlighed på en positiv og overbevisende måde. Det havde eksempelvis ikke været muligt at brande Auken som de vestjyske landmænds bedste ven – eller Søren Gade som bysegmentets oplagte kandidat. Brandet skal altid tage udgangspunkt i personen selv.

I politik handler personlig branding om at skabe et stærk og overbevisende image, der er attraktivt for vælgerne. Det handler om at kunne formidle politiske budskaber på en måde, der appellerer til vælgernes værdier og bekymringer, samtidig med at det skaber tillid og troværdighed.

Politikere, der mestrer personlig branding, er i stand til at opbygge stærke og loyale følgeskaber og kan stå imod angreb fra modstandere, der spiller på logik, tal og fakta.

Læs også

Politisk kommunikation handler ikke kun om politik. Det handler også om, hvordan politikerne kommunikerer deres budskaber og visioner. Med den stigende betydning af sociale medier og online kommunikation, er det mere vigtigt end nogensinde før, at politikerne er i stand til at skabe stærk og autentisk personlig branding.

Dernæst er personlig branding vigtigt, fordi vælgerne i dag er mere krævende end tidligere. De ønsker at vide, hvem politikerne er, hvad de står for og hvad de vil opnå. De ønsker at forstå politikernes personligheder, værdier og overbevisninger, og hvordan disse spejler sig i deres egne.

Med andre ord er der ingen, der stemmer på en grå karakter, der trykker på ja/nej-knapper og deltager i udvalgsmøder. Vi stemmer på den person, vi bedst mener repræsenterer os. Ikke kun politisk, men 360 grader.

Med andre ord er der ingen, der stemmer på en grå karakter, der trykker på ja/nej-knapper og deltager i udvalgsmøder. 

Morten Reimar
Om Ida Auken rent faktisk har delt et foto eller en video, hvor hun hentet børn på cykel, ved jeg ikke, men det er også underordnet, for hun har formået at skabe en fortælling om sig, hvor hun gør.

Det er også værd at bemærke, at Aukens personlige stemmetal blev mere end halveret ved 2022-valget, efter hendes skifte til Socialdemokratiet. Hendes stærke brand som by-stemme kunne øjensynligt ikke klare koblingen til et parti, der i manges øjne favoriserede provinsen. Det fortæller også om, at det personlige politiker-brand er nødt til at stemme overens med partiets.

Men Auken er selvfølgelig ikke den eneste på Christiansborg med et stærkt brand. Mette Frederiksen - og folkene omkring hende - er mester i at skabe et billede af landets statsminister, som en person i øjenhøjde, der ikke har glemt sine rødder, men er ligesom alle os andre, som vi er flest.

Det ser vi i Instagram-billeder af leverpostejmadder, vinduespudsning og hjemme-hygge-striktrøjer. Men det er også tydeligt, Socialdemokratiets kommunikationsfolk har leget med at udvide hendes brand en smule, når der tilfældigvis er stillet udvalgte bøger op i baggrunden af billeder og TV-klip, eller når Mette Frederiksen lancerer en podcast, hvor hun mødes med kultureliten og intelligenciaen.

Læs også

Et andet eksempel er Liberal Alliances Alex Vanopslagh, den unge, friske, provokerende men altid sjove partileder for de små-anarkistiske.

Han er om nogen blevet personificeringen af sit parti og en, særligt unge i Patagonia-veste kan spejle sig i. Vælgerne skal kunne se sig selv i politikeren, og derfor vil man i branding-øvelser tage sider af politikerens person og fremhæve dem, fremfor andre sider.

Inger Støjbergs vælgere bliver dagligt mindet om, hun er fra Jylland og ikke er en del af etablissementet, og hendes vælgere tænker "hun er ligesom os. Hun bor også i Jylland, hun er ikke så fisefornem, hun siger tingene, som de er."

Lige for tiden kan man lægge mærke til Martin Lidegaards SoMe-kanaler, hvor der arbejdes godt og strategisk med at præsentere ham som et menneske. Eksempelvis i påsken, hvor han puster æg iført hvad der ligner en Andersen-Andersersen sailor-striktrøje med crewneck. Et opslag, der bliver kørt som annonce på både Facebook og Instagram.

Eller når han sammen med sin bror, tidligere Politiken-chefredaktør og forfatter Bo Lidegaard, og den verdenskendte geolog Minik Rosing laver kammuslinger og helleflynder.

Det kunne også være dette foto, hvor han efter en "spændende aften" på den franske ambassade var gået ud på en københavnsk salon for at drikke en øl med sine to gode venner, den tidligere svenske statsminister og FN-observatør Carl Bildt og Tysklands tidligere miljøminister, Nobert Röttgen.

Budskabet er klart: Lidegaard er Radikal ind til benet. Og mere end det: Lidegaard er internationalt udsyn, respekt for eksperter og intellektuelle, han er mindre men bedre forbrug, lokale råvarer, fordybelse, diplomati, familieliv og meget andet.

Det er godt arbejde. Og forhåbentligt det, der skal til for, at vælgerne til næste valg, hvor det må forventes at være småt med Radikale realpolitiske resultater, kan sige, de stemmer på Lidegaard, fordi "Det er sådan noget med at drikke en øl med Carl Bildt."

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Søren Gade

MF (V), formand for Folketinget, formand for Esbjerg Havn
IAA-diplomuddannelse (Den danske Reklameskole 1999), cand.oecon. (Aarhus Uni. 1990), VUT-I for reserveofficerer (1989)

Ida Auken

MF (S), fhv. miljøminister (SF)
cand.theol. (Københavns Uni. 2006)

Alex Vanopslagh

Partileder, MF (LA)
cand.scient.pol. (København Uni. 2016)

0:000:00