DUF: Fagbeskrivelser lærer ikke børn og unge at arbejde med verdensmålene – det gør foreningslivet
Verdensmålene skal implementeres i unges bevidsthed og fremtid, men løsningen er ikke kun at putte dem på skoleskemaet. Gennem foreningslivet kan børn og unge nemlig beskæftige sig med helt konkrete verdensmål og gøre dem en del af hverdagen, skriver Christine Ravn Lund.
Christine Ravn Lund
Forkvinde, Dansk Ungdoms Fællesråd, medlem, Børnerådet, medlem, Trivselskommissionen, næstforkvinde, Center for UngdomsforskningUngdommen har brug for store og globale forandringer, hvis jordkloden og menneskerne derpå skal se en bæredygtig fremtid for sig. Der er under ti år tilbage til at nå Verdensmålene, så der skal handles nu.
Men FN’s 17 verdensmål behøver ikke kun at spille en rolle i undervisningen i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne. Det er godt, at børn og unge lærer og får kendskab til verdensmålene, men vi skal være endnu mere ambitiøse og lade dem fylde i flere arenaer.
Hvilken rolle skal verdensmålene spille i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne?
Er det nødvendigt at tænke verdensmålene ind i fagbeskrivelserne i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne – og hvis ja, hvordan skal de så konkret formuleres som en del af pensum?
Og hvordan sikrer man, at det ikke kun er de grønne mål om miljø og klima, der kommer til at fylde i undervisningen, men verdensmålene bliver bredt repræsenteret?
Er der dele af uddannelsessystemet, hvor det er særligt vigtigt at udbrede kendskabet til verdensmålene?
Og betyder det overhovedet noget for erhvervslivet?
De spørgsmål stiller Altinget Verdensmål i en ny temadebat, hvor elevorganisationer, erhvervslivet og andre centrale uddannelsesaktører vil diskutere, hvilken rolle FN’s 17 verdensmål skal spille i undervisningen i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.
Hvis du ønsker at deltage i debatten, skal du skrive til debatredaktør Martin Mauricio for at aftale nærmere.
Du kan sende din henvendelse til [email protected].
Verdensmålene skal implementeres i hverdagen
Ungdommen i dag er forandringsagenter og har allerede kastet sig ind i kampen for at skabe en mere bæredygtig verden. Unge har erfaringerne, kompetencerne og viljen til at trække i arbejdstøjet for at sikre, at generationerne efter dem har en endnu bedre verden at vokse op i.
Efter læringen og kendskabet til verdensmålene, må målet om implementering og handling være en naturlighed, da kendskabet ikke kan stå alene. Der har foreningslivet en stor del af ansvaret. Flere af medlemmerne under DUF’s store paraply arbejder allerede aktivt med at gøre verdensmålene til virkelighed.
Ungdommens Røde Kors har med ordene ”Fra Verdensmål til Hverdagsmål” afholdt workshops på landets skoler, hvor børn og unge udvikler deres evner som sociale entreprenører. De lærer om aktivt medborgerskab og ser, at de selv kan handle og gøre noget for deres lokalsamfund og for verden.
Verdensmål 5 ‘Ligestilling mellem kønnene’ bruges aktivt af rollespillerne i Bifrost. Her har de taget initiativ til ‘Tryg Deltagelse’ med 10 gode råd til kønsinkluderende rollespil og inddrager aktivt børn og unge i snakke om køn og ligestilling.
Det kan derfor ikke stå alene, at verdensmålene indskrives i fagbeskrivelserne i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.
Christine Ravn Lund
Forkvinde, DUF
Ud fra aktivitetshæftet ‘Byg en Bedre Verden’ arbejder Spejderne på at skabe en bedre og mere bæredygtig verden. Her får børn og unge mulighed for at arbejde med Verdensmålene blandt andet gennem fremtidens spejdermad og ved at finde tiltag, der skal mindske ressourcespild i spejderhytten. Det danner en meningsfuld ramme for, at spejdere kan arbejde med Verdensmålene på et helt praktisk plan.
Tre konkrete eksempler på hvordan børn og unge ikke bare lærer om verdensmålene, men også implementerer dem i hverdagen og formår at bruge dem aktivt.
Fagbeskrivelser får os ikke i mål
Det kan derfor ikke stå alene, at verdensmålene indskrives i fagbeskrivelserne i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne.
Målet er, at børn og unge skal kunne bruge værktøjerne fra arbejdet med verdensmålene i alle arenaer af livet. At unge som engageres af Ungdommens Røde Kors bruger deres nye evner som sociale entreprenører til at gøre en forskel for andre. At rollespillere tænker over ligestillingsproblemer, når de træder ind i studielivet. Og at spejdere tager læringen om at mindske ressourcespildet med ud på arbejdsmarkedet og ind i erhvervslivet.
På den måde kan vi nå FN’s 17 verdensmål og rykke verden i en bedre rigtige retning.