Eksperter: Red Barnet Ungdom annoncerer ulovligt på Facebook

DATA: To førende eksperter i it-ret stempler kampagne fra Red Barnet Ungdom som ulovlig. Organisationen fastholder, at man følger Datatilsynets retningslinjer.

Foto: Colourbox
Rasmus Dahl Løppenthin

"Vis flygtningebørn, at du tænker på dem," skriver Red Barnet Ungdom i et sponsoreret opslag, som ifølge førenede it-eksperter bliver markedsført ulovligt.

Under et sponsoret opslag kan man se, hvorfor man bliver eksponeret for indhold. I annoncen fra Red Barnet kan man læse, at "Red Barnet Ungdom gerne vil nå ud til personer, som er interesserede i Radikale Venstre."

Men den form for målrettet annoncering på Facebook er ulovlig, mener Søren Sandfeld Jakobsen, der er professor ved Juridisk Institut på Aalborg Universitet.

"Du må ikke målrette din markedsføring med udgangspunkt i det, man kalder særligt følsomme personoplysninger. Og partitilhørsforhold tilhører den kategori. Derfor mener jeg også, at den pågældende markedsføring sker i strid med lovgivningen," siger han.

Den pågældende markedsføring sker i strid med lovgivningen.

Søren Sandfeld Jakobsen
Professor, Juridisk Institut på Aalborg Universitet

Annoncører har også et ansvar
Facebook og andre sociale medier stiller data til rådighed, som blandt andet organisationer som Red Barnet Ungdom kan benytte til at eksponere indhold over bestemte typer af brugere.

Problemet er imidlertid, at Facebook har en række oplysninger, som de ikke uden videre må sælge videre til kommercielt brug. Og køberne kan heller ikke frasige sig et ansvar, vurderer Sten Schaumburg-Müller, der er professor ved Juridisk Institut på Syddansk Universitet.

Foto:

"Hvis du vil målrette annoncer med udgangspunkt i følsomme personoplysninger, så skal du sikre dig, at behandlingen foregår lovligt. Det kan for eksempel være, hvis der er givet samtykke," siger han og fortsætter.

"Det centrale er, at når der er tale om partitilhørsforhold, som er en personfølsom oplysning, så stiller GDPR ret strikse krav til samtykke. Og det er ikke opfyldt i det her tilfælde."

Søren Sandfeld Jakobsen stemmer i.

"Du bliver nødt til at overveje, hvordan oplysningerne fra Analytics-værktøjerne er blevet tilvejebragt. Ellers risikerer du selv at bryde lovgivningen. Og det er ikke kun Facebook, der har det ansvar. Det har dem, der bruger deres værktøjer også," siger han.

Datatilsynet har også tidligere udtalt, at kampagner som Red Barnet Ungdoms er ulovlige. I sidste uge skrev DR Nyheder, at også Venstre og Socialdemokratiet bruger ulovlig markedsføring til at målrette kampagner mod folk, der tidligere har vist interesse for et bestemt parti.

"Der er jo som udgangspunkt et forbud mod at behandle de her oplysninger," siger Allan Frank, der er IT-sikkerhedsspecialist og jurist hos Datatilsynet.

Vi følger retningslinjerne
Altinget ville gerne have spurgt, hvad Red Barnet Ungdom gør for at sikre sig, at man ikke annoncerer i strid med gældende lovgivning. Men det har ikke været muligt at få et interview med organisationen mandag. 

I stedet fastholder Red Barnet Ungdom i en skriftlig kommentar, at man følger Datatilsynets retningslinjer.

"Vi annoncerer altid i tråd med Datatilsynets retningslinjer, da det ligger os stærkt på sinde at respektere både loven og folks ret til privatliv. Facebook bekræfter, at deres annoncemodul ikke bryder reglerne for GDPR, men vi tager naturligvis forskernes konklusion seriøst, og hvis det viser sig, at vi overtræder loven på området, så ændrer vi straks praksis."

 
Red Barnet målretter annoncer mod brugere, der har har et tilhørsforhold til Radikale Venstre. Eksperter stempler metoden som lovstridig.
Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Sten Schaumburg-Müller

Professor, Juridisk Institut, SDU
exam.art. i filosofi (Aarhus Uni. 1980), cand.jur. (Aarhus Uni. 1986), ph.d.jur. (Aarhus Uni. 1996), dr.jur. (Aarhus Uni. 2009)

0:000:00