10 gode råd til at rykke børns faglighed

TIPS: Lær for Livet flytter udsatte børn et helt læringsår på 14 dage, viser programmets seneste analyse. Her er deres 10 bedste råd til lignende organisationer.

High fives, faste ritualer og masser af anerkendelse er blot nogle af de værktøjer, der har hjulpet Egmont Fondens signaturprogram Lær for Livet til at flytte anbragte og udsatte børn markant i deres faglige og sociale kompetencer.

Det fortæller Illa Westrup Stephensen, direktør i Lær for Livet, der sammen med programmedarbejdere har skræddersyet Lær for Livets bedste råd til at rykke børns faglighed.

Rådene er skrevet med udgangspunkt i Lær for Livets læringsprogram.

1. Skab trygge rammer, god stemning og fællesskab
Når eleven oplever at høre til i et fællesskab, stoler eleven mere på sin lærer og sine klassekammerater, og er mere engageret og deltagende i undervisningen. Når læreren skaber trygge og tydelige rammer, taler med anerkendelse og forståelse til børnene, så føler eleverne sig mødt.

2. Skab relation, hvor du anerkender og respekterer barnet
Vis, at du brænder for relationen med barnet. Vær opmuntrende og ros barnet for dets indsats og bedrifter. Vis, at du tager barnet seriøst ved at lytte og give barnet en stemme. På de såkaldte Learning Camps har vi eksempelvis en postkasse, hvor børnene kommer med gode ideer, spørgsmål og overvejelser, som vi lytter til og reagerer på. Samtidig er lærerne hurtige til at tilpasse undervisningen, så den enkelte elev føler, at det kan klare opgaverne. Eleverne modtages med high five fra underviseren inden start på timen, de kigger hinanden i øjnene og læreren viser anerkendelse, tager rummet og sikrer tryghed.

3. Sørg for at have en fast struktur
Faste ritualer og struktur skaber tryghed. På Learning Camp ligner dagene hinanden, og alt er lagt i skema, så der er undervisning, morgensamling, aktiviteter og aftensamling på samme tidspunkt hver dag. Til morgensamling er der faste ritualer som fællessang og åbning af postkasse med børnenes ideer og spørgsmål. Til aftensamlingen er der opsamling på dagen i børnenes ”zoner” med anerkendelsesrunder og refleksion over dagen. Undervisningen starter og slutter også på samme måde, så det er nemt for børnene at være i. Der skabes forudsigelighed, så børnene kan stole på, at programmet bliver fulgt og de stoler på, at lærerne ved, hvad eleven skal lære, for det har de planlagt.

4. Italesæt forventninger og stil krav til barnets læring
Forvent det bedste af barnet, og forvent, at barnet kan realisere sit potentiale. Før hver time nedskrives det, som eleverne skal lære. Hvordan de når det, kan være individuelt, men læreren udtrykker forventninger gennem mål.

5. Growth Mindset – barnet er på en læringsrejse
Ordet ”endnu” er vigtigt. Hvis barnet udtrykker, at det ikke kan, så er det vigtigt at tilføje ”endnu” for at understrege, at øvelse gør mester. Børnene møder Lær for Livets mindset på plakater, der hænger over hele Learning Camp med vores motto: Vi udfordrer os selv, vil bliver ved, og vi gør det sammen.

6. Differentieret undervisning med leg og bevægelse
På Learning Camp er der flere undervisere på hvert hold. Det gør det muligt at opdele undervisningen i flere stationer med forskellige øvelser, der så vidt muligt skal have leg og bevægelse i sig. At differentiere kan være vanskeligt, men netop på vores camps er der så god bemanding, at det er muligt at differentiere undervisningen, så hver enkelt elev rammes med omsorgsfuld læring og har mulighed for at rykke sig fagligt.

7. Giv feedback, feedforward og reflekter sammen med barnet
Hjælp barnet med at lære af fejl og tilbageslag. Sæt gerne klare mål op for undervisningen, så barnet ved, hvornår de er lykkes med at nå i mål med det, de skal. Feedback sendes også gennem læringsmapper til barnets mentor, skole og lærer, som har mulighed for at følge op i barnets egen klasse. Feedforward er vigtigt for, hvordan barnet kan arbejde fremadrettet.

8. Kend barnets faglige udgangspunkt
Så kan du udfordre på rette faglige niveau. På Learning Camp bliver børnene testet, så vi kender deres faglige huller og kan ramme på nærmeste udviklingstrin.

9. Kulturen skal være, at alle yder deres bedste
Også de voksne. Børnene skal opleve, at de voksne har lyst til at være der og er klar til at gå en ekstra mil. Det mærker børnene på Learning Camp ved, at de voksne er der hele døgnet og deltager i alt fra morgenvækning til undervisning, måltider, sportsaktiviteter, spil og når de siger godnat om aftenen. Kulturen sikrer rammerne, så alle er trygge, og alle føler sig anerkendt.

10. Hverdagen er altafgørende
For at fastholde læring fra campen skal indsatsen understøttes i barnets hverdag derhjemme. For eksempel ved hjælp af en mentor. Børn og unge i Lær for Livet får tilknyttet en frivillig mentor, der støtter op om det faglige et par timer om ugen. Samtidig sendes læringsmapper til barnets skole, hvor læreren kan tage en samtale med barnet om camp, om det, der gik godt og det, der skal trænes i fremover.

Forrige artikel Martin Lidegaard guider: Sådan får civilsamfundet sin vilje Martin Lidegaard guider: Sådan får civilsamfundet sin vilje Næste artikel Fem gode råd til at engagere unge fra udsatte boligområder Fem gode råd til at engagere unge fra udsatte boligområder
  • Anmeld

    Niels Jakob Pasgaard

    Skole

    Tænk, hvis man forstod skole som noget, der ikke kan gøres op i "læringsår", og som noget der er meget mere end resultater i en test.

Projekter skal turde tænke som virksomheder for at skabe forankring

Projekter skal turde tænke som virksomheder for at skabe forankring

FORANKRING: I civilsamfundet er man ofte så fokuseret på sin opgave, at man først tænker på forankring, kort tid før fondsmidlerne løber ud. Projekter skal se fremad og turde være mere som en forretning, siger organisatorer bag webinar om forankring.

“Digital terapi” gav DIGNITY nyt indblik i torturofres hverdagsliv

“Digital terapi” gav DIGNITY nyt indblik i torturofres hverdagsliv

BEST PRACTISE: Under coronakrisen omstillede DIGNITY, Dansk Institut mod Tortur, sine aktiviteter, så blandt andet terapiforløb kunne gennemføres digitalt. Det kom der en række uforudsete fordele ud af. Men digitale løsninger er ikke et quick-fix, lyder det også fra direktør Rasmus Grue Christensen. 

Sådan skaber du det gode digitale event

Sådan skaber du det gode digitale event

GODE RÅD: Med coronavirus som underliggende sundhedsrisiko kan vi ikke mødes, som vi plejer. Derfor flyttes civilsamfundets konferencer, workshops og andre faglige events over på digitale platforme. Anna Porse Nielsen, der er direktør i rådgivningsfirmaet Seismonaut og ekspert i oplevelsesøkonomi, giver her sine bedste råd til den digitale transformation. 

Sådan skabte Nordea-fonden nærvær og atmosfære på webinar

Sådan skabte Nordea-fonden nærvær og atmosfære på webinar

BEST PRACTISE: Da Nordea-fonden i sidste uge samlede forskere og fagfolk til et webinar om forældreskab, blev der bygget studie og investeret i en digital platform, der samler folk bag hver sin computerskærm. Også når coronavirus covid-19 engang er under kontrol, vil webinarer være et format, Nordea-fonden bruger. 

Sådan bekæmper du seksuel chikane i din organisation

Sådan bekæmper du seksuel chikane i din organisation

GUIDE: Den seneste tid har vist, at seksuel krænkende adfærd findes i alle brancher, og heller ikke civilsamfundet kan sige sig fri. Her fortæller chefkonsulent i Dansk Erhverv Tina Buch Olsson, hvad man som organisation bør gøre for at bekæmpe sexisme. 

 Forebyg sexisme og overgreb i ungdomsforeninger

Forebyg sexisme og overgreb i ungdomsforeninger

GODE RÅD: En ny TV2-dokumentar fortæller om gruopvækkende episoder, hvor unge kvinder er blevet krænket verbalt og udsat for fysiske overgreb på kurser, møder og ved fester i en række danske ungdomspartier. Har ungdomsforeninger styr på samværspolitikken? Dansk Ungdoms Fællesråd giver her svar og gode råd. 

Dansk Flygtningehjælp: Sexisme er stadig underrapporteret

Dansk Flygtningehjælp: Sexisme er stadig underrapporteret

SEXISME: Siden 2008 har Dansk Flygtningehjælp arbejdet målrettet på at forebygge og håndtere seksuelle overgreb i den store organisation, der forgrener sig til 40 forskellige lande. Men seksuelle krænkelser er stadig et underrapporteret problem, vurderer generalsekretær Charlotte Slente.

Prissammenligning: Find den billigste bank til din forening

Prissammenligning: Find den billigste bank til din forening

BANKGEBYRER: Der kan være flere tusinde kroner at spare ved at vælge den rette bank. I denne prissammenligning kan du finde bankerne med de laveste priser og få overblik over, hvilke gebyrer du især skal holde øje med.

5 ting at tænke over, før I vælger bank

5 ting at tænke over, før I vælger bank

GODE RÅD: Bankgebyrer kan svinge med mange tusinde kroner fra bank til bank. Det kan derfor godt betale sig at overveje, om jeres forening har valgt den rette. Her får I gode råd til, hvad I skal overveje, når I vælger bank.

Her er det gratis at oprette en foreningskonto

Her er det gratis at oprette en foreningskonto

BANKKONTO: Nogle banker tager tusindvis af kroner i oprettelsesgebyr. Andre gør det noget billigere. Her får du overblik over, hvor det er gratis at oprette en foreningskonto.