10 gode råd til at rykke børns faglighed

TIPS: Lær for Livet flytter udsatte børn et helt læringsår på 14 dage, viser programmets seneste analyse. Her er deres 10 bedste råd til lignende organisationer.

High fives, faste ritualer og masser af anerkendelse er blot nogle af de værktøjer, der har hjulpet Egmont Fondens signaturprogram Lær for Livet til at flytte anbragte og udsatte børn markant i deres faglige og sociale kompetencer.

Det fortæller Illa Westrup Stephensen, direktør i Lær for Livet, der sammen med programmedarbejdere har skræddersyet Lær for Livets bedste råd til at rykke børns faglighed.

Rådene er skrevet med udgangspunkt i Lær for Livets læringsprogram.

1. Skab trygge rammer, god stemning og fællesskab
Når eleven oplever at høre til i et fællesskab, stoler eleven mere på sin lærer og sine klassekammerater, og er mere engageret og deltagende i undervisningen. Når læreren skaber trygge og tydelige rammer, taler med anerkendelse og forståelse til børnene, så føler eleverne sig mødt.

2. Skab relation, hvor du anerkender og respekterer barnet
Vis, at du brænder for relationen med barnet. Vær opmuntrende og ros barnet for dets indsats og bedrifter. Vis, at du tager barnet seriøst ved at lytte og give barnet en stemme. På de såkaldte Learning Camps har vi eksempelvis en postkasse, hvor børnene kommer med gode ideer, spørgsmål og overvejelser, som vi lytter til og reagerer på. Samtidig er lærerne hurtige til at tilpasse undervisningen, så den enkelte elev føler, at det kan klare opgaverne. Eleverne modtages med high five fra underviseren inden start på timen, de kigger hinanden i øjnene og læreren viser anerkendelse, tager rummet og sikrer tryghed.

3. Sørg for at have en fast struktur
Faste ritualer og struktur skaber tryghed. På Learning Camp ligner dagene hinanden, og alt er lagt i skema, så der er undervisning, morgensamling, aktiviteter og aftensamling på samme tidspunkt hver dag. Til morgensamling er der faste ritualer som fællessang og åbning af postkasse med børnenes ideer og spørgsmål. Til aftensamlingen er der opsamling på dagen i børnenes ”zoner” med anerkendelsesrunder og refleksion over dagen. Undervisningen starter og slutter også på samme måde, så det er nemt for børnene at være i. Der skabes forudsigelighed, så børnene kan stole på, at programmet bliver fulgt og de stoler på, at lærerne ved, hvad eleven skal lære, for det har de planlagt.

4. Italesæt forventninger og stil krav til barnets læring
Forvent det bedste af barnet, og forvent, at barnet kan realisere sit potentiale. Før hver time nedskrives det, som eleverne skal lære. Hvordan de når det, kan være individuelt, men læreren udtrykker forventninger gennem mål.

5. Growth Mindset – barnet er på en læringsrejse
Ordet ”endnu” er vigtigt. Hvis barnet udtrykker, at det ikke kan, så er det vigtigt at tilføje ”endnu” for at understrege, at øvelse gør mester. Børnene møder Lær for Livets mindset på plakater, der hænger over hele Learning Camp med vores motto: Vi udfordrer os selv, vil bliver ved, og vi gør det sammen.

6. Differentieret undervisning med leg og bevægelse
På Learning Camp er der flere undervisere på hvert hold. Det gør det muligt at opdele undervisningen i flere stationer med forskellige øvelser, der så vidt muligt skal have leg og bevægelse i sig. At differentiere kan være vanskeligt, men netop på vores camps er der så god bemanding, at det er muligt at differentiere undervisningen, så hver enkelt elev rammes med omsorgsfuld læring og har mulighed for at rykke sig fagligt.

7. Giv feedback, feedforward og reflekter sammen med barnet
Hjælp barnet med at lære af fejl og tilbageslag. Sæt gerne klare mål op for undervisningen, så barnet ved, hvornår de er lykkes med at nå i mål med det, de skal. Feedback sendes også gennem læringsmapper til barnets mentor, skole og lærer, som har mulighed for at følge op i barnets egen klasse. Feedforward er vigtigt for, hvordan barnet kan arbejde fremadrettet.

8. Kend barnets faglige udgangspunkt
Så kan du udfordre på rette faglige niveau. På Learning Camp bliver børnene testet, så vi kender deres faglige huller og kan ramme på nærmeste udviklingstrin.

9. Kulturen skal være, at alle yder deres bedste
Også de voksne. Børnene skal opleve, at de voksne har lyst til at være der og er klar til at gå en ekstra mil. Det mærker børnene på Learning Camp ved, at de voksne er der hele døgnet og deltager i alt fra morgenvækning til undervisning, måltider, sportsaktiviteter, spil og når de siger godnat om aftenen. Kulturen sikrer rammerne, så alle er trygge, og alle føler sig anerkendt.

10. Hverdagen er altafgørende
For at fastholde læring fra campen skal indsatsen understøttes i barnets hverdag derhjemme. For eksempel ved hjælp af en mentor. Børn og unge i Lær for Livet får tilknyttet en frivillig mentor, der støtter op om det faglige et par timer om ugen. Samtidig sendes læringsmapper til barnets skole, hvor læreren kan tage en samtale med barnet om camp, om det, der gik godt og det, der skal trænes i fremover.

Forrige artikel Martin Lidegaard guider: Sådan får civilsamfundet sin vilje Martin Lidegaard guider: Sådan får civilsamfundet sin vilje Næste artikel Fem gode råd til at engagere unge fra udsatte boligområder Fem gode råd til at engagere unge fra udsatte boligområder
  • Anmeld

    Niels Jakob Pasgaard

    Skole

    Tænk, hvis man forstod skole som noget, der ikke kan gøres op i "læringsår", og som noget der er meget mere end resultater i en test.

Q&A: Sådan sikrer du det gode samarbejde med Velux Fonden

Q&A: Sådan sikrer du det gode samarbejde med Velux Fonden

Q&A: Ring, skriv, og vær klar på dialog. Det er en stor del af Velux Fondens opskrift på det gode samarbejde mellem ansøger og fond. Og er du nervøs for uopnåelige milepæle, uenigheder med din ansøgningspartner eller måske bare usikker på, hvordan du sikrer den nødvendige effekt i projektet, så læs Velux Fondens svar på det hele her.

Vil du have mere dialog og mindre monolog på Folkemødet? Følg disse ti råd

Vil du have mere dialog og mindre monolog på Folkemødet? Følg disse ti råd

FM20: Skal det hele bare være gak og løjer, før folk lytter? Bør du skele til køn og alder, når du sammensætter et panel? Og hvorfor er det en god idé at samarbejde med andre arrangører på Folkemødet? Kræftens Bekæmpelse og Mellemfolkeligt Samvirke (MS) giver her deres bedste råd til, hvordan du sammensætter et varieret og inkluderende program på Folkemødet.

Fundraising: 4 fif til at finde driftsmidler

Fundraising: 4 fif til at finde driftsmidler

STØTTEKRONER: Der er ikke nogen nemme smutveje, når offentlige midler tørrer ud, eller fonden klapper pengekassen i. Derfor må foreninger og ngo’er lære at sno sig for at skaffe midler til drift. Lea Gry von Cotta-Schønberg er ejer af Konsulenthuset Kontingens og underviser i fundraising. Her guider hun til alternative skattekister. 

Bikubenfonden: Driftsmidler er ikke længere et fyord

Bikubenfonden: Driftsmidler er ikke længere et fyord

For fire år siden satte Bikubenfonden en ny kurs. I bestræbelsen på at skabe varige forandringer for udsatte unge fordeler fonden i dag sine fondsmidler på færre projekter med længere levetid. Den nye strategi betyder, at samarbejdspartnernes udgifter til drift er noget, man taler åbent og ærligt om, siger chef for socialområdet, Sine Egede. 

Ekspert: Åbenhed er fondes pris for driftsmidler til civilsamfundet

Ekspert: Åbenhed er fondes pris for driftsmidler til civilsamfundet

FUNDRAISING: Hvis civilsamfundet ønsker fondes hjælp til at løfte driftsudgifter, må organisationerne indstille sig på mere involvering og åbenhed om, hvordan de forvalter deres midler. Sådan lyder rådet fra Birgitte Boesen, der har skrevet bogen 'Fonde i bevægelse', og som er indehaver af rådgivningsbureauet büroCPH. 

10 måder blockchain kan ændre civilsamfundet

10 måder blockchain kan ændre civilsamfundet

LISTE: Impact-investering, demokratisering af data og gratis velgørenhedsmidler. Altinget skaber her et overblik over de 10 mest iøjnefaldende muligheder, teknologien bringer med sig.

Blockchain er ingen mirakelkur – her er hvorfor

Blockchain er ingen mirakelkur – her er hvorfor

HYPE: Blockchain belaster klimaet, skaber udfordringer i forhold til privatlivslovgivning og sikrer ikke nødvendigvis mod menneskeligt fusk. Trods hypen er teknologien endnu præget af meget usikkerhed, fordi den endnu er på et tidligt stadie. Altinget gennemgår en række svagheder, du skal være opmærksom på. 

Forstå blockchain på tre minutter

Forstå blockchain på tre minutter

GUIDE: Har du styr på Smart Contracts, krypterede blokke og distribuerede netværk? Hvis ikke, så læs med, og lad os føre dig ind i en verden af blockchains − en teknologi, der måske vil revolutionere civilsamfundet.

Sådan fremtryller Unicef velgørenhedsmidler ud af det blå

Sådan fremtryller Unicef velgørenhedsmidler ud af det blå

DIGITALT TRYLLERI: En platform, hvor man kan donere kryptovaluta til fattige børn helt gratis og en digital møntenhed, hvor værdien bestemmes af gode gerninger. Læs med om de største udfordringer, Unicef har løst med blockchain.

10 gode råd: Sådan taler du som NGO din sag over for magthavere

10 gode råd: Sådan taler du som NGO din sag over for magthavere

FORTALERVIRKSOMHED: Indtag ekspertrollen, udvis diplomatisk sans og tænk dig om, før du kontakter pressen. Sådan lyder nogle af de gode råd fra ærespræsident i Dansk Flygtningehjælp Andreas Kamm og public affairs- og kommunikationsrådgiver Benny Damsgaard. 

Fortalervirksomhed: Sådan forbereder du din indsats trin for trin

Fortalervirksomhed: Sådan forbereder du din indsats trin for trin

GUIDE: Som NGO kan man arbejde strategisk med at påvirke politiske processer, uanset om de magthavere, man vil bearbejde, befinder sig i et tredjeverdensland, på Christiansborg eller i en rådhussal i Vestjylland. Her tegner partner i Strategihouse.dk Morten Ronnenberg Møller de overordnede linjer, når en organisation skal tilrettelægge sin fortalervirksomhed.