10 gode råd til at rykke børns faglighed

TIPS: Lær for Livet flytter udsatte børn et helt læringsår på 14 dage, viser programmets seneste analyse. Her er deres 10 bedste råd til lignende organisationer.

High fives, faste ritualer og masser af anerkendelse er blot nogle af de værktøjer, der har hjulpet Egmont Fondens signaturprogram Lær for Livet til at flytte anbragte og udsatte børn markant i deres faglige og sociale kompetencer.

Det fortæller Illa Westrup Stephensen, direktør i Lær for Livet, der sammen med programmedarbejdere har skræddersyet Lær for Livets bedste råd til at rykke børns faglighed.

Rådene er skrevet med udgangspunkt i Lær for Livets læringsprogram.

1. Skab trygge rammer, god stemning og fællesskab
Når eleven oplever at høre til i et fællesskab, stoler eleven mere på sin lærer og sine klassekammerater, og er mere engageret og deltagende i undervisningen. Når læreren skaber trygge og tydelige rammer, taler med anerkendelse og forståelse til børnene, så føler eleverne sig mødt.

2. Skab relation, hvor du anerkender og respekterer barnet
Vis, at du brænder for relationen med barnet. Vær opmuntrende og ros barnet for dets indsats og bedrifter. Vis, at du tager barnet seriøst ved at lytte og give barnet en stemme. På de såkaldte Learning Camps har vi eksempelvis en postkasse, hvor børnene kommer med gode ideer, spørgsmål og overvejelser, som vi lytter til og reagerer på. Samtidig er lærerne hurtige til at tilpasse undervisningen, så den enkelte elev føler, at det kan klare opgaverne. Eleverne modtages med high five fra underviseren inden start på timen, de kigger hinanden i øjnene og læreren viser anerkendelse, tager rummet og sikrer tryghed.

3. Sørg for at have en fast struktur
Faste ritualer og struktur skaber tryghed. På Learning Camp ligner dagene hinanden, og alt er lagt i skema, så der er undervisning, morgensamling, aktiviteter og aftensamling på samme tidspunkt hver dag. Til morgensamling er der faste ritualer som fællessang og åbning af postkasse med børnenes ideer og spørgsmål. Til aftensamlingen er der opsamling på dagen i børnenes ”zoner” med anerkendelsesrunder og refleksion over dagen. Undervisningen starter og slutter også på samme måde, så det er nemt for børnene at være i. Der skabes forudsigelighed, så børnene kan stole på, at programmet bliver fulgt og de stoler på, at lærerne ved, hvad eleven skal lære, for det har de planlagt.

4. Italesæt forventninger og stil krav til barnets læring
Forvent det bedste af barnet, og forvent, at barnet kan realisere sit potentiale. Før hver time nedskrives det, som eleverne skal lære. Hvordan de når det, kan være individuelt, men læreren udtrykker forventninger gennem mål.

5. Growth Mindset – barnet er på en læringsrejse
Ordet ”endnu” er vigtigt. Hvis barnet udtrykker, at det ikke kan, så er det vigtigt at tilføje ”endnu” for at understrege, at øvelse gør mester. Børnene møder Lær for Livets mindset på plakater, der hænger over hele Learning Camp med vores motto: Vi udfordrer os selv, vil bliver ved, og vi gør det sammen.

6. Differentieret undervisning med leg og bevægelse
På Learning Camp er der flere undervisere på hvert hold. Det gør det muligt at opdele undervisningen i flere stationer med forskellige øvelser, der så vidt muligt skal have leg og bevægelse i sig. At differentiere kan være vanskeligt, men netop på vores camps er der så god bemanding, at det er muligt at differentiere undervisningen, så hver enkelt elev rammes med omsorgsfuld læring og har mulighed for at rykke sig fagligt.

7. Giv feedback, feedforward og reflekter sammen med barnet
Hjælp barnet med at lære af fejl og tilbageslag. Sæt gerne klare mål op for undervisningen, så barnet ved, hvornår de er lykkes med at nå i mål med det, de skal. Feedback sendes også gennem læringsmapper til barnets mentor, skole og lærer, som har mulighed for at følge op i barnets egen klasse. Feedforward er vigtigt for, hvordan barnet kan arbejde fremadrettet.

8. Kend barnets faglige udgangspunkt
Så kan du udfordre på rette faglige niveau. På Learning Camp bliver børnene testet, så vi kender deres faglige huller og kan ramme på nærmeste udviklingstrin.

9. Kulturen skal være, at alle yder deres bedste
Også de voksne. Børnene skal opleve, at de voksne har lyst til at være der og er klar til at gå en ekstra mil. Det mærker børnene på Learning Camp ved, at de voksne er der hele døgnet og deltager i alt fra morgenvækning til undervisning, måltider, sportsaktiviteter, spil og når de siger godnat om aftenen. Kulturen sikrer rammerne, så alle er trygge, og alle føler sig anerkendt.

10. Hverdagen er altafgørende
For at fastholde læring fra campen skal indsatsen understøttes i barnets hverdag derhjemme. For eksempel ved hjælp af en mentor. Børn og unge i Lær for Livet får tilknyttet en frivillig mentor, der støtter op om det faglige et par timer om ugen. Samtidig sendes læringsmapper til barnets skole, hvor læreren kan tage en samtale med barnet om camp, om det, der gik godt og det, der skal trænes i fremover.

Forrige artikel Martin Lidegaard guider: Sådan får civilsamfundet sin vilje Martin Lidegaard guider: Sådan får civilsamfundet sin vilje Næste artikel Fem gode råd til at engagere unge fra udsatte boligområder Fem gode råd til at engagere unge fra udsatte boligområder
  • Anmeld

    Niels Jakob Pasgaard

    Skole

    Tænk, hvis man forstod skole som noget, der ikke kan gøres op i "læringsår", og som noget der er meget mere end resultater i en test.

Sådan håndterer du paradokserne i frivilligledelse

Sådan håndterer du paradokserne i frivilligledelse

FRIVILLIGLEDELSE: Ledelse af frivillige er fyldt med paradokser, mener ErhvervsPhD ved Roskilde Universitet Jonas Hedegaard. Her er hans bud på, hvordan organisationer kan skabe mening og retning, når værdier, motivation og mål kan være i konflikt.

Typiske konflikter i foreningslivet og gode råd til at løse dem

Typiske konflikter i foreningslivet og gode råd til at løse dem

GODE RÅD: Konflikter bliver lettere personlige i foreningslivet, siger Julia Bjerre Hunt, som underviser i konflikthåndtering og ledelse af frivillige. Her gennemgår hun nogle af de typiske årsager til konflikter i foreningslivet og giver gode råd til at håndtere dem. 

Gode råd og værktøjer til at håndtere konflikter i frivillige foreninger

Gode råd og værktøjer til at håndtere konflikter i frivillige foreninger

KONFLIKTLØSNING: Hvordan eskalerer en uenighed til en konflikt? Og hvad gør man, når en medfrivillig fortæller én om en konflikt, han eller hun selv har? I frivilligt arbejde, hvor alle brænder for sagen, opstår konflikter let. Her får du baggrundsviden om konflikters dynamik og værktøjer til at forebygge og nedtrappe dem. 

Øvelse: Sådan laver I et konfliktberedskab i jeres forening

Øvelse: Sådan laver I et konfliktberedskab i jeres forening

VÆRKTØJ: Det er en god idé allerede i fredstid at lave et sæt spilleregler for, hvordan I håndterer konflikter i jeres forening. Her får du en øvelse, som kan hjælpe jer i gang. Øvelsen er et uddrag af Ingerfairs bog "Sådan leder du frivillige i forskellige situationer".

Boguddrag: Er danskerne særlig gode til fællesskaber?

Boguddrag: Er danskerne særlig gode til fællesskaber?

UDDRAG: Efter aftale med Strandberg Publishing bringer Civilsamfundets Videnscenter en smagsprøve fra bogen 'Come Together – Fællesskaber i Danmark' af Jane Sandberg. Bogen handler om de mange frivillige fællesskaber, der pibler frem i Danmark.