Dialog, teknik og taktik: Sådan knækker du koden til digital lobbyisme til årets folkemøde

Årets Folkemøde handler om at mestre hybriden mellem det fysiske og digitale. Her er en intro-guide til, hvad man som tilhører skal kunne for at mestre lobbyismen i den hybride virkelighed.

Uanset civilsamfundets organisationer deltager til årets Folkemøde digitalt, fysisk eller i en hybridudgave, kræver det professionaliseret dialog, taktik og teknik. 
Uanset civilsamfundets organisationer deltager til årets Folkemøde digitalt, fysisk eller i en hybridudgave, kræver det professionaliseret dialog, taktik og teknik. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Maria Neergaard Lorentsen

Årets Folkemøde handler om at kunne mestre hybriden. En hybrid mellem det traditionelle og det nye. Det fysiske og det digitale.

“Man skal kunne forstå, hvordan man får det optimale ud af hybriden. Du skal lære, hvordan du laver public affairs, interessevaretagelse og relationsskabelse på helt andre medier og i andre strukturer, end når du mødes fysisk på Folkemødet,” forklarer rådgiver i sociale og digitale medier Benjamin Rud Elberth og tilføjer:

“Folk er generelt ikke gode til at interessevaretage, når de tager til Folkemøde. Og i år bliver kun endnu sværere.”

Som lobbyist eller civilsamfundsaktør skal du kunne teknikken i at vide, hvordan du påvirker på et digitalt møde. 

Benjamin Rud Elberth
Rådgiver, Elberth Kommunikation

Det kræver først og fremmest, at du anerkender, at du skal have en professionel tilgang.

“Det er den helt store nød at knække. Forestil dig, at en organisation møder op til Folkemødet, og så er det første gang, deres direktør deltager på en Facebook live. Det vil være nemt at gennemskue, og så vil de få mindre taletid end dem, som er trænet til det.”

Så lad os komme i gang med at se på sagerne. Her er tre punkter, du skal have styr på som digital deltager for at få din sag på dagsordenen.

Dialogen: Den digitale kop kaffe
En af de vigtigste punkter som lobbyist er naturligvis at netværke.

“En kop kaffe er ikke bare en kop kaffe. Der er meget teknik i, hvordan man drikker en kop kaffe, så man får det ønskede resultatet fra alle parter. Og der er lige så meget teknik i, hvordan man skaber relationer digitalt og på tværs af medier,” forklarer Benjamin Rud Elberth.

Og der er meget, man skal kunne på ny: mødet, salget, oplægget, oplevelsen.

“Du skal kunne mestre alt det bedste fra det fysiske og alt det bedste fra det digitale på tværs af medier. Du skal bruge alle de fordele, du har, i den hybrid du agerer i. En dygtig relationsopbygger forstår præcis, hvornår man sender en connect-anmodning på LinkedIn, hvornår man bruger de værktøjer, der er, og hvornår man bruger algoritmerne. Men hun kan også finde ud af at gribe telefonen eller sige: ’Skal vi lige mødes fysisk over en kop kaffe?’”

Man skal forstå, hvordan man kommunikerer på forskellige platforme og hvilke teknikker der er, forklarer Benjamin Rud Elberth.

“Når vi to gennemfører et telefoninterview, så ved jeg, at der er teknik i, jeg ikke må snakke for lang tid og skal tale præcist. Der er også teknik i et personligt møde, hvor jeg sørger for at give et håndtryk på det rigtige tidspunkt. Der er lige så meget teknik i en approach på de digitale medier, på et webinar, som når man er på et digitalt møde.”

Derudover er samtaleteknikken på digitale møder og webinarer meget anderledes end i det virkelige liv.

“Du skal have en helt anden fornemmelse af taleture, når du snakker med folk på en Teams-platform, på Zoom eller Facebook-live. Du kan ikke afbryde på et digitalt møde, som du kan i en fysisk samtale, og det virker meget uprofessionelt, hvis du bliver den, der sidder og råber, hæver armen hele tiden eller ikke tager hånden ned, når du har stillet et spørgsmål,” siger han og tilføjer: 

“Der er meget du kan gøre forkert på digitale møder.”

Taktikken: Sæt dagsordenen med din idé
Selv om du hverken er arrangør, debattør eller oplægsholder, kan du stadig sætte dagsordenen med din idé. Det handler bare om taktik.

“Som lobbyist eller civilsamfundsaktør skal du kunne teknikken i at vide, hvordan du påvirker på et digitalt møde. Man skal kunne gennemskue, hvordan man byder ind på det rigtige tidspunkt, der får en paneldeltager, politiker eller en ordstyrer til at tage dit emne op. Hvordan gør du dig relevant?” spørger den digitale rådgiver.

“Der er taktik i, hvordan man gør sig selv spilbar som tilhører. At du ved, hvordan du stiller spørgsmålet på det rigtige tidspunkt.”

Først og fremmest skal man have styr på eventets digitale setup: “Du skal kunne afkode, hvordan selve eventet er sat op. Hvis den er sat op med et fysisk event i et telt, hvor de sender live digitalt, vil arrangøren så have spørgsmål på mail, sms, Twitter eller er der mulighed for at chatte direkte til en politiker nede i kommentarfeltet?”

Dem, der lykkes med at bryde igennem, er dem, der lynhurtigt kan aflæse den optimale taktik til mødeformen.

“Hvis jeg kommer ind i et Zoommøde, og mit kamera er tvangs-muted af arrangøren, så kan jeg ikke bruge min baggrund til noget alligevel og skal til at sadle om.”

“Hvis jeg derimod kan tage ordet og stille spørgsmål, så har jeg nogle andre muligheder. Men så hjælper det ikke noget, hvis du har en mørk skærm, ikke kan tænde dit kamera eller ikke har styr på teknikken. Hvis du vil have gennemslagskraft som en lille civilsamfundsaktør, så har du sat kameraet ordentligt med belysning, har styr på mikrofon og du ved, hvad du skal byde ind med.”

Og det leder og videre til det sidste essentielle punkt: Teknikken.

Teknikken: Det professionelle udstyr
"Jeg har set lobbyister som, når de kommer ind i et digitalt møde med nogle politikere, råber et stort ‘hej’ med ekko ud over det hele, ikke ved, at de har muted sig selv eller har tekniske problemet, hvor resten af mødet skal lyttet til den forvirrede deltager. ‘Er du på? Nej jeg kan ikke få det til at virke’. Og så er lobbymødet altså røget.”

Derfor skal man som lobbyist have styr på teknikken.

“Der er en kæmpe forskel på at sidde i en kælder uden belysning og med dårligt kamera – op på dem, der er tip-top kreative og sidder med en flot baggrund."

Benjamin Rud Elberth refererer flere gange til udenlandske organisationer om, hvordan man laver professionelle webinarer og møder:

“Hvis man kigger på interessevaretagelse internationalt så er tendenserne, at du skal have dit eget tv-studie, så du kan gå direkte igennem til den pågældende tv-station, for du kører ikke ud i studiet længere. Du skal selv have et set up til online-møder og et rum til at optage podcast.”

“Du skal være top-professionel og have styr på teknikken. Du har ikke lyd- eller ekkoproblemer eller en mærkelig baggrund, der signalerer eller forstyrrer,” siger Benjamin Rud Elberth.

Elberth runder af med samme pointe, som han indledte interviewet med: Hverken dialog, taktik eller teknik er noget, man bare skal have på plads. Man skal anerkende, at det kræver professionalisme.

“Det er slet ikke banalt, men virkelig vigtigt.”

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Benjamin Rud Elberth

Digital direktør, Operate
cand.mag. i nordisk sprog og litteratur (Aarhus Uni. 2004), master i tværmedial kommunikation (Københavns Uni. 2008)

0:000:00