I tal: Crowdfunding er i eksponentiel vækst

PENGE I KASSEN: Crowdfunding boomer, og der er mange millioner at hente. Her får du overblik over de forskellige typer af crowdfunding, deres markedsandele og vækst.

Over 100 millioner kroner. Så mange penge rejste danske privatpersoner og virksomheder i løbet af 2016 ved hjælp af crowdfunding. Det viser en analyse fra Vækstfonden og Dansk Crowdfunding Forening, som slår fast, at finansieringsformen er i kraftig vækst både i Danmark og globalt.   

Crowdfunding handler om, at et større antal personer er med til at finansiere et konkret projekt, en virksomhed eller et velgørende formål. Finansieringsformen er egentlig ikke ny. Gennem tiden er både bogprojekter og sågar Frihedsgudindens sokkel blevet finansieret ved, at en gruppe mennesker er gået sammen om finansieringen. Men med internettet er barrieren for at koordinere den type finansiering med mange investorer blevet sænket, og et væld af såkaldte crowdfunding-platforme som f.eks. KickStarter, Indiegogo og Booomerang.dk er myldret frem.     

Her kan du få overblik over finansieringsformens store succes og vækst de senere år og sammenligne nøgletal for de forskellige typer af crowdfunding-indsamlinger herhjemme og i udlandet.

Hastig vækst
Crowdfunding begyndte for alvor at vinde frem i USA i 2003. Siden er finansieringskilden blevet mere og mere anvendt og udbredt år for år. Globalt er størrelsen af beløbene, der bliver indsamlet, vokset eksponentielt. I 2009 blev der rejst cirka en halv milliard amerikanske dollars via crowdfunding globalt. I 2015 var det indsamlede beløb ifølge Dansk Crowdfunding Forening 34,4 milliarder dollars globalt.

Danske projekter er også for alvor begyndt at finde finansiering via crowdfunding, og der har været samme væksttendens for danske projekter, som man har set globalt. I 2014 rejste danske projekter tilsammen ca. 20 millioner kroner via crowdfunding. I 2016 var tallet langt over 100 millioner kroner.  

 

Der findes primært fire former for crowdfunding:


1) Reward-crowdfunding – du får noget igen
Reward-crowdfunding går kort fortalt ud på, at man via en online platform som f.eks. KickStarter, Indiegogo eller Booomerang.dk hjælper med at finansiere et produkt eller et projekt i fællesskab med andre privatpersoner eller virksomheder. Til gengæld for ens støtte modtager man en form for "reward” eller belønning. Det kan f.eks. være produktet, man får tilsendt, eller det kan være en flaske vin eller et klippekort til en serviceydelse – kun fantasien sætter grænser. På reward-crowdfundingsider gælder der typisk en "alt eller intet”-regel, hvor pengene gives retur til dem, der har støttet (de såkaldte backers), hvis ikke det fastsatte målbeløb nås inden for en fast defineret tidsramme.   

I Danmark udgjorde reward-crowdfunding 43 procent af den rejste kapital ved alle former for crowdfunding i 2016. Globalt var tallet markant lavere med blot otte procent. Reward-crowdfunding har da også redet på en bølge af succes i Danmark med en vækstrate på 180 procent fra 2015 til 2016.

Du kan læse mere om reward-crowdfunding hos Dansk Crowdfunding Forening.

2) Donations-crowdfunding – du donerer af filantropiske årsager
Donations-crowdfunding fungerer ligesom reward-crowdfunding ved, at man kan støtte forskellige projekter via en online platform, hvor der er afsat en bestemt tidsramme til at nå et bestemt beløb. Bidragyderne modtager dog ikke en "reward” eller belønning, men støtter typisk projekterne af filantropiske årsager, og beløbene returneres ikke nødvendigvis, hvis ikke målbeløbet nås.

I Danmark udgjorde donations-crowdfunding ifølge Dansk Crowdfunding Forening cirka fem procent af den samlede rejste kapital via crowdfunding i 2016. Globalt var tallet otte procent.

3) Låne-crowdfunding – du yder et lån i fællesskab med andre
Den mest udbredte form for crowdfunding i både Danmark og globalt er låne-crowdfunding, hvor en privatperson eller en virksomhed kan låne penge fra "crowden” til et konkret formål. Helt almindelige mennesker kan låne beløb af varierende størrelse ud til projektet, mens alle låntagerne skal igennem en kreditvurdering. Rentesatsen baseres enten på kreditvurderingen eller ved at lade det være op til långiverne ud fra en form for auktion. Långivernes renter og afdrag beregnes ud fra deres andel af det samlede lån.    

Låne-crowdfunding står på verdensplan for hele 73 procent af den samlede rejste kapital via crowdfunding. I Danmark er låne-crowdfunding også den dominerende form for crowdfunding og står for 52 procent af den kapital, der i 2016 blev rejst via crowdfunding. Det viser tal fra Dansk Crowdfunding Forening.  

4) Investerings-crowdfunding " du får aktier for din støtte
Investerings-crowdfunding, som også er kendt under navnene aktie-crowdfunding og egenkapital-crowdfunding, går kort fortalt ud på, at almindelige mennesker investerer penge i en virksomhed eller et konkret produkt og til gengæld modtager en ejerandel i form af aktier tilsvarende det investerede beløb.

Investerings-crowdfunding er et helt nyt fænomen i Danmark. Den første portal for investerings-crowdfunding, Crowd Invest, blev først lanceret i oktober 2016, og der findes derfor heller ikke tal for, hvor stor en del af crowdfundingmarkedet, investerings-crowdfunding står for. Men den er lille. Globalt er investerings-crowdfunding næsten lige så stort som reward-crowdfunding og donations-crowdfunding og står for syv procent af den samlede rejste kapital via crowdfunding.

Du kan læse meget mere om udviklingen i det danske og internationale crowdfunding-marked i Dansk Crowdfuning Forening og Vækstfondens crowdfunding-analyse.

Forrige artikel I tal: Ngo’ernes vækst og omsætning I tal: Ngo’ernes vækst og omsætning Næste artikel I tal: Danske unge er topmotiverede for at arbejde frivilligt I tal: Danske unge er topmotiverede for at arbejde frivilligt
Fem organisationer: Her er, hvad vi lærte af 2020

Fem organisationer: Her er, hvad vi lærte af 2020

Q&A: Lukkede grænser, nedlukning og digital omstilling har defineret 2020. Men året bød også på et boom i frivillighed og fællesskab, ekstra puljer, borgerrettighedsprotester og ikke mindst globalt sammenhold. Læs her, hvad fem af de største NGO’er tager med fra det forgangne år.

Sådan kommer du i gang med corporate volunteering

Sådan kommer du i gang med corporate volunteering

FRIVILLIG I ARBEJDSTIDEN: En stærk fortælling, fleksibilitet og forståelse er vigtigt, når du skal overbevise en virksomhed om at investere tid i dit projekt. Læs med og lær, hvordan du skaber corporate volunteering.

Tre eksempler på corporate volunteering

Tre eksempler på corporate volunteering

INSPIRATION: Mentorordninger, undervisning og en hel fridag til at være frivillig. Corporate volunteering kommer i mange modeller og afskygninger. Her er tre eksempler på, hvordan erhvervslivet hjælper civilsamfundet.

Projekter skal turde tænke som virksomheder for at skabe forankring

Projekter skal turde tænke som virksomheder for at skabe forankring

FORANKRING: I civilsamfundet er man ofte så fokuseret på sin opgave, at man først tænker på forankring, kort tid før fondsmidlerne løber ud. Projekter skal se fremad og turde være mere som en forretning, siger organisatorer bag webinar om forankring.