Lær af Coop og Danske Vandværkers forsøg på at gentænke deres medlemsdemokrati

BEST PRACTICE: For at være relevante og sikre overlevelsen som demokratisk virksomhed har både Coop og Danske Vandværker taget skridt til at øge medlemsinddragelsen. I uge 17 trutter Coop for alvor i “marketingshornet” og indkalder sine medlemmer til valg. 

Hvad har Coop og en lang række af de danske vandværker til fælles? De er demokratiske virksomheder, som har truffet en beslutning om at gentænke sig selv for at komme tættere på medlemmerne og øge engagementet. 

“I rigtig mange år kørte vi medlemsskabet af Coop som et fordelsprogram a la Club Matas. Men for cirka fem år siden tog vi en beslutning om at gøre mere ud af, at vores medlemmer skulle opfattes som medejere. At de kan få indflydelse. Alt det har vi skullet tænde for igen. Det er et sejt træk, når man i 10-15 år ikke har praktiseret medlemsinddragelsen omkring foreningen Coop særligt højt,” siger foreningsdirektør i Coop, Mike Dranov.  

På samme måde har brancheforeningen Danske Vandværker fundet det nødvendigt, at vandværkerne genopfinder sig selv og skaber nye relationer til medlemmerne. Direktør i brancheforeningen Danske Vandværker, Susan Münster forklarer, at vandværkerne traditionelt har arbejdet meget formaliseret, og at en del vandværker lider under vigende interesse fra deres lokalområde. Derfor arbejder brancheforeningen og de mange mindre vandværker på at tiltrække ny opmærksomhed. 

Nedenfor kan du læse, hvordan både Coop og Danske Vandværker forsøger at skabe nyt engagement blandt deres medlemmer.

Coop: Fra fordelsprogram til aktivisme 
Coop har cirka 1,8 millioner medlemmer og er dermed en af Danmarks største demokratiske virksomheder. Du møder fysisk Coop, når du handler i blandt andet Irma, SuperBrugsen eller Fakta. 

Medlemsdemokratiet lever blandt andet i 600 butikker, hvor der hvert år vælges en lokal bestyrelse. Det er disse lokalt forankrede bestyrelser, der siden vælger det øverste beslutningsorgan, Landsrådet, som består af 124 repræsentanter. Endelig udpeger Landsrådet ti personer, der udgør Coops øverste bestyrelse. 

LINK: Læs mere om valgproceduren fra sidste års valg her

Sat på spidsen har Landsrådet den ultimative magt, forklarer foreningsdirektør Mike Dranov, og strategiske beslutninger bliver godkendt her. Som eksempelvis da Coop gik i luften med en bank i 2013. Det var omtrent samme tidspunkt, at Coop tog en beslutning om at blive mere medlemsinvolverende:  

Inddragelsen af medlemmer sker blandt andet ude i de fysiske butikker, hvor de 3.700 medlemsvalgte repræsentanter har fået kurser i at være lokale ambassadører for Coop. Opdraget til dem er at lave arrangementer, som er relevante for medlemmerne. Det kan eksempelvis være madfællesskaber eller borgermøder i butikkerne, hvor alt fra diabetes til lokal bæredygtighed er på agendaen. 

“Vi vil være mere engagerende og aktivistiske. Vi vil være der, hvor det kilder lidt. Hvor vi får folk i tale og allerhelst får dem til at gøre noget sammen med os,” forklarer Mike Dranov. 

Coop-medlemmer satte biodiversiet på dagsordenen
Også på de større, strategiske linjer opsøger Coop sine medlemmers input. Det gælder eksempelvis i arbejdet med den ansvarlighedsstrategi, som Coop med et par års mellemrum tager op til løbende revision.

I den seneste opfriskning har Coop spurgt medlemmerne via spørgeskemaer, hvad der er vigtigt for dem. Næste skridt er en debat med de par tusinde ud af den samlede medlemsmasse, der har holdninger til en ansvarlighedsstrategi. Medlemmerne, der kan betegnes som engagerede ildsjæle, har allerede sat aftryk på Coops nye ansvarlighedsstrategi, påpeger Mike Dranov:

“Vi vidste godt, at klima og plastik ville bonne ud. Men at biodiversitet kom ind på en tredjeplads var faktisk en overraskelse. Så nu går vi 'all in' på biodiversitet også. Vi kigger blandt andet på vores sortiment og vil fremme frøsorter og bivenlige blomster i butikkerne. Man kan også forestille sig, at vi sætter biodiversitet på dagsordenen, når vi har borgermøder ude i butikkerne.” 

Coop vil gøre uge 17 til valguge
Medlemmer af Coop kan også se frem til ændringer, når der skal afvikles generalforsamlinger og vælges nye lokale bestyrelser ude i de føromtalte 600 butikker. Som noget nyt puljer en stor del af Coops butikker sig sammen og afholder generalforsamling og valg til lokalbestyrelserne i uge 17. Dermed følger Coop anbefalingerne fra Tænketanken Demokratisk Erhverv. I sin nyeste rapport anbefaler tænketanken, at opmærksomheden øges om valghandlingerne, og at en demokratisk valguge, hvor alle demokratiske virksomheder sammen går til valg, kan være en af vejene at gå. 

LINK: Læs Tænketanken Demokratisk Erhvervs 4 gode råd til at styrke medlemsdemokratiet her.

“Cirka 300 butikker går med og vi giver den et ordentlig brag på marketingskanonerne. Normalt bliver der bare sat en plakat op i den enkelte butik, men nu går vi landsdækkende. Min drøm er, at alle godt 600 butikker er med næste år, og at vi også får selskab af andre demokratiske virksomheder,” siger Mike Dranov.

Danske Vandværker: Mange midaldrende mænd med “teknikbriller” 
Danske Vandværker er en brancheforening for i alt 1.867 mindre vandværker spredt over hele landet. Samlet står Danske Vandværker for cirka 46 procent af vandforbruget i Danmark. 

Ligesom Coop findes der hos Danske Vandværker to demokratiformer. Den nære, hvor lokale kræfter mødes og taler “vandværkssprog”, forklarer Susan Münster, der er direktør i brancheforeningen Danske Vandværker. I den seneste rapport fra Tænketanken Demokratisk Erhverv kaldes den form for “lokalklubben”.  

Dertil kommer et repræsentantskab, som består af de regionalt valgte bestyrelsesmedlemmer. Det er den demokratiform, rapporten kalder "nationalforsamlingen".  

LINK: Læs mere om de 4 forskellige former for medlemsdemokrati her.

“Når man er et lille vandværk, der er baseret på frivillighed, kan der være udfordringer med mandskab og med kompetencer. Vi har mange ældre og midaldrende mænd, der har teknikbrillerne på. De er enormt vigtige. Men vi kan også se af undersøgelsen, at hvis vi kommunikerer til den samme type af potentielle engagerede medlemmer, så får vi det, vi plejer. Det vil sige, at det er med risiko for, at vi ikke fornyer os. Der er tilmed en risiko for, at de medlemsejede vandværker dør ud, fordi der ikke er en naturlig fødekanal ind,” siger Susan Münster. 

LINK: Læs mere om Danske Vandværker her.

Miljødagsordenen skal åbne døren for nye engagerede medlemmer
Derfor arbejder vandværkerne på forskellige fronter med at gentænke sig selv. På lokalt plan inviterer vandværkerne skoler og andre interesserede på rundvisninger, og på regionalt plan bliver der holdt dialogmøder, hvor vandværker udveksler erfaringer om, hvordan man appellerer bredere.

Som noget nyt arbejder man også med verdensmål nummer 6 om rent drikkevand til alle og hvordan det kan bruges som en trædesten til de forbrugere, der ikke normalt har vandværket inde på radaren. 

“Jeg oplever en stigende interesse omkring miljødagsordenen, og den skal vi bruge til at kommunikere til eksempelvis kvinder og unge, som vi ikke har så godt tag i. Vi kan høre, at klimaspørgsmål fylder meget mere i folks bevidsthed. Det samme gør vandkvaliteten. De tendenser kan vi forhåbentlig gribe for at få nye til at melde sig på banen,” siger Susan Münster.

Modsat Coop er Susan Münster ikke tilhænger af ideen om en fælles valguge for alle demokratiske virksomheder i Danmark, selvom hun kalder tanken “sympatisk”. For det første vil en valguge løbe ind i nogle praktiske forhindringer, og kandidaterne vil måske føre valgkamp for flere virksomheder på samme tid, hvilket potentielt kan svække deres troværdighed. Endelig tvivler Susan Münster på, at en valguge vil kunne aflæses i engagementet: 

“Jeg tror, at mange, der stiller sig til rådighed for valgene, er dem, der i forvejen har den stærkeste interesse for demokratiet. Så de kan ganske enkelt ikke lade være med at engagere sig.”

Forrige artikel Sådan mangedoblede Lungeforeningen sit medlemstal Sådan mangedoblede Lungeforeningen sit medlemstal Næste artikel Lær af DGI: Coronavirus kalder på tydeligt lederskab og kommunikation Lær af DGI: Coronavirus kalder på tydeligt lederskab og kommunikation
Skridt for skridt: Sådan skruer du en effektfuld SoMe-kampagne sammen

Skridt for skridt: Sådan skruer du en effektfuld SoMe-kampagne sammen

GUIDE: Kampagner på sociale medier kan rokke politiske ståsteder og fremtrylle penge på finansloven, der ellers ikke fandtes. Astrid Haug og Benjamin Rud Elberth er SoMe-eksperter og giver her deres bedste råd, når du vil søsætte en kampagne, der skal skabe forandringer. 

FRAK: Vi er nysgerrige af natur

FRAK: Vi er nysgerrige af natur

At tjene sine egne penge og blive anerkendt for sin indsats kan være den forskel, der gør, at en ung bryder social arv. Det ved den socialøkonomiske virksomhed FRAK, der er på evig jagt efter arbejdstræning og fritidsjob til unge på kanten. Læs mere her om, hvordan FRAK spreder sin indsats ud og skaber nye jobs.

Sådan sætter du arbejdsmiljøet på dagsordenen i din organisation

Sådan sætter du arbejdsmiljøet på dagsordenen i din organisation

GUIDE: Civilsamfundet er ikke fritaget for stressede medarbejdere, ustrukturerede ledere eller arbejdspukler, der fører til konsekvent overarbejde. Konsulenthuset Ingerfair og Dansk Magisterforening har sat spot på det gode arbejdsklima og udarbejdet værktøjer, som er målrettet civilsamfundet.

SOS Børnebyerne: Et kærligt “hjem” for alle medarbejdere

SOS Børnebyerne: Et kærligt “hjem” for alle medarbejdere

BEST PRACTISE: Dansk Magisterforening har sammen med konsulenthuset Ingerfair sat fokus på arbejdsmiljøet i en ny undersøgelse. Læs her, hvorfor SOS Børnebyerne sætter medarbejdertrivslen i højsædet, og få gode råd til at give arbejdsmiljøet et tjek.

Status: Hvad civilsamfundet skal vide om

Status: Hvad civilsamfundet skal vide om "dansen med coronavirus"

CORONARETNINGSLINJER: Sommeren er ovre, og store dele af civilsamfundet er igen i omdrejninger efter forårets nedlukning. Her finder du seneste nyt om forsamlingsforbud, mundbind og hvad du skal gøre, hvis du oplever smittespredning i din organisation.

Sådan håndterer du smitte i din forening

Sådan håndterer du smitte i din forening

CORONAKØREPLAN: Når et medlem eller en frivillig bliver smittet med coronavirus covid-19, er der brug for overblik og klar kommunikation. Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI) giver her et kig ned i deres manual for smittehåndtering.

Sådan ser foreningslivets økonomiske fremtid ud efter genåbningen

Sådan ser foreningslivets økonomiske fremtid ud efter genåbningen

VEJEN UD AF KRISEN: Fire nøgleaktører i civilsamfundet tegner her en skitse af det forandrede økonomiske landskab, som foreningslivet skal navigere i efter genåbningen. Hør analysen og få gode råd til at navigere i det nye økonomiske terræn fra Frivilligrådets formand, sekretariatschefen i Fondenes Videnscenter, en professor og DGI’s landsformand.

Over sommeren: Få status over genåbning og corona-hjælp til civilsamfundet her

Over sommeren: Få status over genåbning og corona-hjælp til civilsamfundet her

GUIDE: Danmark er nu godt på vej til mere normaliserede forhold. Men efterdønningerne af coronakrisen udfordrer stadig civilsamfundet på blandt andet økonomi. Her samler vi gode svar og nyttige links, der kan hjælpe din organisation om på den anden side af krisen. Guiden er senest opdateret 17. juni og opdateres igen på den anden side af sommerferien.

Efter lock down: Gode råd til at byde dine frivillige velkommen tilbage

Efter lock down: Gode råd til at byde dine frivillige velkommen tilbage

FASTHOLDELSE: Den nye coronavirus tog os på sengen. Mange organisationer, der engagerer frivillige, nåede ikke at få sagt ordentligt farvel og på gensyn. At starte op efter krisen kræver derfor tydelig ledelse, så man får pejlet sine frivillige ordentligt ind på kerneopgaven igen. Nogle frivillige har brug for en peptalk. Andre står utålmodigt og stamper i gulvet. Her guider Center for Frivilligt Socialt Arbejde til den gode genopstart.

Poul Due Jensens Fond: 75 procent af vores donationer går til coronakrisen i år

Poul Due Jensens Fond: 75 procent af vores donationer går til coronakrisen i år

KRISEHJÆLP: Poul Due Jensens Fond har til en vis grad måttet lægge mantraer om god processtyring til side for lynhurtigt at kunne støtte coronarelaterede projekter. Når året er omme vil cirka 75 procent af pengene være gået til projekter relateret til coronakrisen. Kim Nøhr Skibsted giver her indblik i, hvordan krisehåndtering ser ud fra maskinrummet i en fond.

Mino Danmark: Krisen modnede os

Mino Danmark: Krisen modnede os

LÆRING: Når en krise rammer, sprøjter regeringen og myndigheder essentielle informationer ud om alt fra hjælpepakker til retningslinjer. Men på grund af sprogbarrierer havde minoriteter i Danmark svært ved at følge med i strømmen af informationer under coronakrisen. Interesseorganisationen Mino Danmark tog en omfattende oversættelsesopgave på sig og den proces satte dem på sporet af den næste store indsats. 

Stine Bosse om civilsamfundet efter corona: Flere fusioner og ingen lette penge

Stine Bosse om civilsamfundet efter corona: Flere fusioner og ingen lette penge

CORONALÆRING: Erhvervskvinden Stine Bosse ser tilbage på tre måneders krisehåndtering i diverse bestyrelser. Hun ser et civilsamfund med behov for flere fusioner, mindre greenwashing og meget mere fokus på virksomhedspartnerskaber med reel impact for begge parter. Og så er det i øvrigt slut med nemme penge og dovne bestyrelser, mener hun.