Om Civilsamfundets Videnscenter

OM OS: Civilsamfundets Videnscenter leverer guides, forskningsformidling og digitale undervisningsmaterialer til det danske civilsamfund.  

Civilsamfundets Videnscenter er en non-profit aktivitet under Altinget Civilsamfund.  

Videnscentret producerer guide-artikler, forskningsformidling og undervisningsmaterialer til gavn for alle, der interesserer sig for civilsamfund. Målet er at skabe større effekt af civilsamfundets arbejde ved at gøre viden, erfaringer og redskaber alment tilgængelige.  

Civilsamfundets Videnscenter er etableret med støtte fra Tuborgfondet. 

 

Civilsamfundets Videnscenter udkommer hver onsdag med et nyhedsbrev med nye guide- og faktaartikler. Du kan tilmelde dig det gratis nyhedsbrev her.

Civilsamfundets Videnscenter er non-profit, og alle materialer fra videnscentret er gratis tilgængelige for alle. Videnscentret har redaktionel uafhængighed.

Kontakt  
Hvis du har ideer eller input til fakta- eller guideartikler, er du velkommen til at kontakte redaktionen. Det samme gælder, hvis du og din organisation har undervisningsmaterialer, der kan være til gavn for andre i civilsamfundet.    

Redaktion

Mette Dahlgaard (dahlgaard@altinget.dk), journalist

Mariem Perveen (mariem@altinget.dk), studentermedhjælper

Har du øvrige spørgsmål, så kontakt adm@altinget.dk 

 

Videnscentret er støttet af Tuborgfondet, men har redaktionel uafhængighed. 

VELUX FONDEN: Personlige erfaringer skal spille større rolle i uddelinger

VELUX FONDEN: Personlige erfaringer skal spille større rolle i uddelinger

Et panel bestående af 11 personer, der selv har oplevet alvorlig psykisk mistrivsel, skal gøre VELUX FONDEN skarpere og mere præcise, når der skal uddeles projektmidler til nye indsatser. Panelet kan “forskubbe tyngdepunkter, vi ellers lægger vægt på”, siger programchef Vibeke Lybecker.  

10 gode råd: Sådan bliver du en (endnu) bedre ordstyrer på Folkemødet

10 gode råd: Sådan bliver du en (endnu) bedre ordstyrer på Folkemødet

Der er rift om publikums opmærksomhed på Folkemødet. Det stiller krav til ordstyrere og facilitatorer om at balancere og styre en debat, så folk bliver hængende. Sille van Loon og Solveig Hvidtfeldt fra Good Company Cph giver dig her tip og råd til, hvordan du sætter en krog i publikum. 

Nødhjælp på speed: “Putin triggede vores retfærdighedsfølelse”

Nødhjælp på speed: “Putin triggede vores retfærdighedsfølelse”

Da Rusland invaderede Ukraine følte mange danskere et behov for at hjælpe. På Amager opstod et nyt initiativ, der i dag forgrener sig til indsamlinger, legegrupper og en butik, hvor ukrainske flygtninge kan forsyne sig med donerede varer. Læs her, hvordan private kræfter tog et lynkursus i nødhjælp.

Interessevaretagelse: Find de stærke cases og kom ud af starthullerne i tide

Interessevaretagelse: Find de stærke cases og kom ud af starthullerne i tide

En god interessevaretager kender de politiske positioner i et forhandlingslokale og ved, hvornår man skal slå til. Simon Nyborg er mangeårig rådgiver for Enhedslisten og har siden været ansvarlig for Mødrehjælpens politiske kommunikation. Han giver her fem svar på, hvordan du kan forbedre din organisations interessevaretagelse. 

Sådan fik gymnasieelever og Sex & Samfund ministerens øre

Sådan fik gymnasieelever og Sex & Samfund ministerens øre

Skolestrejke og live-streamet seksualundervisning var det sidste skub, der fik undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Teil (S) til at love seksualundervisning på ungdomsuddannelser. Sex & Samfund og Danske Gymnasieelevers Sammenslutning fortæller her om det forudgående politiske arbejde.