På Instagram sætter Kræftens Bekæmpelse ansigt på sygdommen

BEST PRACTISE: Kræftens Bekæmpelse har valgt at give deres Instagram-profil til medlemmerne. Målt på følgerskaren er det en dårlig idé, men organisationen har skabt et aktivt community, hvor patienter og pårørende tager styringen.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

"Vi skaber en fællesskabsfølelse og giver inspiration ved at bruge billeder af mennesker, som medlemmerne kan relatere til."

Sådan fortæller Jannick Blaksmark, Head of Social and Creative om Kræftens Bekæmpelses Instagram-profil. Organisationen har nemlig valgt en lidt atypisk tilgang til mediet. De har givet ordet til medlemmerne: patienterne og de pårørende.

#Fredagsfrivillige og #Ugensfighter er blot nogle af de hashtag-takeovers, som organisationen benytter for at skabe et sammenhold.

Medfortællere på Instagram
Instagram er et godt sted at fortælle historier sammen med andre mennesker. Men ifølge Kræftens Bekæmpelse skaber de ikke bare historier, men medfortællere.

"Som patientforening er det super vigtigt at afspejle det, der sker hos de mennesker, som vi er til stede for. Når vi fjerner os selv fra ligningen og giver mikrofonen til medlemmerne, så blomstrer fællesskabet på profilen. Medlemmerne responderer på autentisk indhold," siger Jannick Blaksmark.

Men selv om fællesskabet er stærkt, så er der også meget arbejde forbundet med opgaven.

"Det er klart, at vi selvfølgelig modererer og holder øje med samtalerne i kommentartrådene. Alle skal have en ordentlig behandling, både de, der har mikrofonen, og de, der er inde at skrive. Det er et kæmpe stykke arbejde. Derudover er det et stort stykke arbejde at finde frem til de her mennesker, så vi sidder hele tiden og kigger en masse hashtags og instagramprofiler igennem for at finde cases," forklarer han.

En lille, specifik følgerskare
Organisationen er vokset med 5.000 følgere på to år, hvilket i Instagram-tal ikke er så overvældende. Men succesen skal ifølge Jannick Blaksmark ikke kun måles i følgere.

"Vores følgerskare er steget fra 22.000 til 28.000 på to år. Det er ikke en voldsom stigning, men vores community kan i stedet noget helt specifikt. Profilen følges primært af mennesker, som har haft kræft inde på livet," siger han og fortsætter:

"Jeg kan se på tallene, at der er meget mere engagement, og folk er med på at give et hjerte, en deling eller en kommentar, hvis vores indhold består af rigtige mennesker, som man kan spejle sig i og relatere til," siger han.

Vi har lært af erfaring
Men Instagram-profilen har også et andet formål end at skabe fællesskab. Strategien er nemlig også at aftabuisere emner, som kampagnen "10 råd til din kemohjerne" er et godt eksempel på.

"Kemohjerne er faktisk et udtryk, som bliver brugt, og som findes. Derfor skal vi kunne tale om det. Aftabuisering. Vi forsøger ikke at være højpandede, men skal i stedet udfordre mediet. Hvad der virkede i dag, virker måske ikke i morgen," forklarer han.

Men selv om nogle mere eksperimenterende opslag har fungeret godt, er det ikke alt på profilen, som Kræftens Bekæmpelse har haft held med.

"Vi forsøgte på et tidspunkt at lave forskerformidling. Vi forsøgte at formidle et emne, som vores forskere arbejder med via film og billeder på Instagram. Men vi kunne hurtigt se, at folk ikke havde lyst til at bruge deres tid på Instagram med os. Uanset hvor simpelt og flot vi gjorde det," siger Jannick Blaksmark fra Kræftens Bekæmpelse og fortsætter:

"Det er vigtigt ikke at bide sig fast i en strategi. Vores strategi ændrer sig, alt efter hvad vi fornemmer, der virker, og hvordan platformen ændrer sig," siger han.

Forrige artikel Læger Uden Grænser om indsamling: Helligdag og sommervejr kostede os en million Læger Uden Grænser om indsamling: Helligdag og sommervejr kostede os en million Næste artikel Tre forretninger på to år: Fokus på madspild har givet Wefood medvind Tre forretninger på to år: Fokus på madspild har givet Wefood medvind
Lær af Næstehjælperne: Sådan beskytter du sårbare facebookmedlemmer

Lær af Næstehjælperne: Sådan beskytter du sårbare facebookmedlemmer

Mere end 22.000 danskere er medlem af en lokal facebookgruppe under Næstehjælperne. Bevægelsen er en protest- og hjælpegruppe, der skaber forbindelse mellem fattige eller udsatte og andre, der har overskud til at hjælpe. Læs her, hvordan Susanne Jakobsen fra København varetager rollen som administrator.

Lær af Albertslund Kommune: Sådan gøder du et sundt og trygt naboskab

Lær af Albertslund Kommune: Sådan gøder du et sundt og trygt naboskab

Borgere, der tidligere frygtede hinanden, blev i Albertslund Kommune bragt i samme rum til en samtale om utryghed. Arbejdet resulterede i et styrket naboskab og det giver god mening i kriminalitetsforebyggelsen. Civilsamfundets ses som et forlængende led i forhold til myndighedernes indsats.

VELUX FONDEN: Personlige erfaringer skal spille større rolle i uddelinger

VELUX FONDEN: Personlige erfaringer skal spille større rolle i uddelinger

Et panel bestående af 11 personer, der selv har oplevet alvorlig psykisk mistrivsel, skal gøre VELUX FONDEN skarpere og mere præcise, når der skal uddeles projektmidler til nye indsatser. Panelet kan “forskubbe tyngdepunkter, vi ellers lægger vægt på”, siger programchef Vibeke Lybecker.  

10 gode råd: Sådan bliver du en (endnu) bedre ordstyrer på Folkemødet

10 gode råd: Sådan bliver du en (endnu) bedre ordstyrer på Folkemødet

Der er rift om publikums opmærksomhed på Folkemødet. Det stiller krav til ordstyrere og facilitatorer om at balancere og styre en debat, så folk bliver hængende. Sille van Loon og Solveig Hvidtfeldt fra Good Company Cph giver dig her tip og råd til, hvordan du sætter en krog i publikum. 

Nødhjælp på speed: “Putin triggede vores retfærdighedsfølelse”

Nødhjælp på speed: “Putin triggede vores retfærdighedsfølelse”

Da Rusland invaderede Ukraine følte mange danskere et behov for at hjælpe. På Amager opstod et nyt initiativ, der i dag forgrener sig til indsamlinger, legegrupper og en butik, hvor ukrainske flygtninge kan forsyne sig med donerede varer. Læs her, hvordan private kræfter tog et lynkursus i nødhjælp.

Interessevaretagelse: Find de stærke cases og kom ud af starthullerne i tide

Interessevaretagelse: Find de stærke cases og kom ud af starthullerne i tide

En god interessevaretager kender de politiske positioner i et forhandlingslokale og ved, hvornår man skal slå til. Simon Nyborg er mangeårig rådgiver for Enhedslisten og har siden været ansvarlig for Mødrehjælpens politiske kommunikation. Han giver her fem svar på, hvordan du kan forbedre din organisations interessevaretagelse.