Varmt tip: Sådan får din NGO adgang til gratis annoncering hos Google

Fremtiden er digital, mener fundraisingekspert Christian Sophus Ehlers. Han opfordrer små organisationer med begrænsede midler til at se mod Google for nonprofitorganisationer, der booste den digitale markedsføring gratis.

Af Benjamin Alexander Helbo
Journalist

Facerne har været hjemsendt, og telemarketing-afdelingerne er mindre effektive end tidligere, forklarer Christian Sophus Ehlers, ekspert i digital fundraising. 

Han har fulgt den digitale udvikling i civilsamfundet i et årti, og han er ikke i tvivl. Fremtiden er digital, corona har accelereret udviklingen, og mange civilsamfundsorganisationer er allerede nået langt i den digitale udvikling.

Mikrodonationer, gamification og MobilePay Subscription er nye, innovative måder at generere leads og hverve potentielle medlemmer online. Men hvis man sidder i en lille, hovedsageligt frivillig organisation, kan det være svært at finde de nødvendige ressourcer og viden til at omstille sig hurtigt til den stigende digitalisering. 

“Der er nogle, der mener, at det kan skabe en ulige situation for de små organisationer. Hvor skal de starte, hvis organisationen er frivillig, og de ikke har den tilstrækkelige know-how endsige økonomi til at betale for den digitale markedsføring?” 

Som svar på sit eget spørgsmål foreslår Christian Sophus Ehlers"‘Google for nonprofitorganisationer". Det er et tiltag, der tilbyder nonprofitorganisationer adgang til Google-produkter, herunder væsentlige muligheder for gratis annoncer og reklame.

“Google for nonprofitorganisationer tilbyder gratis reklamer til NGO’er. Man skal bare finde tiden til at sætte det op. Det vil være et kæmpe takeaway for mange mindre organisationer,” siger Christian Sophus Ehlers.

Et gratis annonce-boost
Google for nonprofitorganisationer giver gratis adgang til en række af Googles produkter. Dem kan du læse mere om her.

Løsningen giver blandt andet adgang til Google Workspace og Youtubes nonprofit-program, men det er Google Ad Grants, der er appelsinen i turbanen.

Google Ad Grants fungerer nøjagtigt som Google Ads, den sædvanlige reklamekanal i Googles søgemaskine, med den undtagelse, at reklamepladsen er gratis for NGO’er. 

Google Ad Grants tilbyder gratis reklameplads for op til 10.000 dollars om måneden. Selvom det reelle månedlige beløb, der stilles til rådighed, må forventes at være mindre for danske nonprofitorganisationer, så er tilbuddet stadig en gamechanger, som Christian Sophus Ehlers formulerer det.

“Det er en fremragende mulighed for at blive fundet på de søgeord, man gerne vil findes på, hvis man er en lille NGO. Mit indtryk er, at der er ret mange danske NGO'er, som ikke er opmærksomme på, at de faktisk kan få for tusindvis af kroners gratis reklame på Google,” siger han.

Hvis man allerede har en Google Ads konto, så kan den kombineres med Google Ad Grants, fortæller Ehlers. Hvis man samtidig arbejder på sine organiske søgeresultater gennem SEO, så har man nærmest den hellige treenighed inden for digital annoncering.

”Det er de tre steder, civilsamfundsorganisationer optimalt set skal være til stede i forhold til Googles søgeresultat. For det første den helt klassiske: Man skal kunne finde jer i det organiske søgeresultat. Det organiske søgeresultat kan I forbedre gennem SEO-optimering af jeres website, så I sikrer jer, at I bliver fundet på de keywords, I som organisation gerne vil eje,” forklarer Christian Sophus Ehlers og fortsætter:

”For det andet skal man kunne finde jer på Google Ads. Google Ads er betalte reklamer, og det er her, hvor I har mulighed for at få gratis reklamer. Det er de reklamer, der hedder Google Ad Grants.”

Er min organisation kvalificeret?
Der er en række kriterier, der skal opfyldes, hvis man som NGO vil kvalificeres til Google for nonprofitorganisationer.

Google opstiller selv to grundlæggende krav. Din organisation skal først og fremmest være registreret som nonprofitorganisation i Danmark og opfylde de nødvendige krav til NGO’er i landet. Du finder Googles krav her

Derudover skal din organisation godkendes af Googles partner TechSoup, som er et internationalt netværk af NGO’er, der yder teknisk support og donerer teknologiske værktøjer til andre nonprofitorganisationer.

Du kan registrere din organisation hos TechSoup her. Det tager TechSoup fem dage at bearbejde din ansøgning. Godkendelse kræver, at du lever op til en række krav, som du kan læse herunder, hentet fra TechSoups hjemmeside.

Udover ovenstående skal der ved registreringen på TechSoup.dk vedhæftes vedtægter og dokumentation for optagelse på SKATs liste.

Der gælder lidt andre regler for Grønlandske og Færøske organisationer. Dét, og de danske krav, kan du læse mere om her.

Når din organisation er godkendt hos TechSoup, kan du straks begynde at sætte din Google for nonprofitorganisationer-konto op. Det kan du gøre her, hvor Google har samlet en stor portion viden om Google for nonprofitorganisationer.

Bevægelsen fra fundraising via telemarketing og facere til rekruttering ad medlemmer og indsamling via nye digitale kanaler er ikke problemfri, understreger Christian Sophus Ehlers, men den vil sandsynligvis give organisationerne en mere konstant strøm af brugbare leads, mener han.

"Når I anvender Google som en del af jeres betalte markedsføring til at drive trafik til jeres website, ved I som organisation med ret stor sikkerhed, at de mennesker, der besøger jer, er nogle, der har en naturlig interesse for jer og jeres mærkesag. De har søgt på noget, der har relevans for jeres organisation. Det er pull-marketing, og det er bedre leads, end hvis man ringer kold kanvas til et nummer, der står i telefonbogen. På den måde er det win-win," siger Christian Sophus Ehlers.
 
 

Forrige artikel Direktør i Børns Vilkår: Tempoet stiger – vi skal søge inspiration i andre brancher Direktør i Børns Vilkår: Tempoet stiger – vi skal søge inspiration i andre brancher Næste artikel Sådan afgør du, om din organisation skal til Folkemøde i år Sådan afgør du, om din organisation skal til Folkemøde i år
God genåbning: Sådan kommer din forening godt igang

God genåbning: Sådan kommer din forening godt igang

Genåbningen af det danske foreningsliv står langt om længe for døren. Konsulent hos Center for Frivilligt Socialt Arbejde Anita Sørensen guider her til, hvordan din forening kommer godt fra start.

Folkemødet gennemfører med publikum

Folkemødet gennemfører med publikum

Årets demokratiske festival bliver afholdt med publikum fysisk til stede i Allinge på Bornholm, fastslår direktør, efter at flere musikfestivaler har aflyst oven på ny genåbningsaftale.

Minutiøs planlægning lå bag ledelsesskifte i Ungdomsbureauet

Minutiøs planlægning lå bag ledelsesskifte i Ungdomsbureauet

Grundig forberedelse er et must, når der skiftes ud i topledelsen. Og når bolden ruller, skal man holde sig til planen. Ellers risikerer man, at korthuset falder sammen, fortæller tidligere direktør i Ungdomsbureauet Olav Hesseldahl.