Varmt tip: Sådan får din NGO adgang til gratis annoncering hos Google

Fremtiden er digital, mener fundraisingekspert Christian Sophus Ehlers. Han opfordrer små organisationer med begrænsede midler til at se mod Google for nonprofitorganisationer, der booste den digitale markedsføring gratis.

(OBS: Det er mere end et år siden, denne artikel er blevet redigeret. Vær derfor opmærksom på, at dele af indholdet kan være forældet)

Af Benjamin Alexander Helbo
Journalist

Facerne har været hjemsendt, og telemarketing-afdelingerne er mindre effektive end tidligere, forklarer Christian Sophus Ehlers, ekspert i digital fundraising. 

Han har fulgt den digitale udvikling i civilsamfundet i et årti, og han er ikke i tvivl. Fremtiden er digital, corona har accelereret udviklingen, og mange civilsamfundsorganisationer er allerede nået langt i den digitale udvikling.

Mikrodonationer, gamification og MobilePay Subscription er nye, innovative måder at generere leads og hverve potentielle medlemmer online. Men hvis man sidder i en lille, hovedsageligt frivillig organisation, kan det være svært at finde de nødvendige ressourcer og viden til at omstille sig hurtigt til den stigende digitalisering. 

“Der er nogle, der mener, at det kan skabe en ulige situation for de små organisationer. Hvor skal de starte, hvis organisationen er frivillig, og de ikke har den tilstrækkelige know-how endsige økonomi til at betale for den digitale markedsføring?” 

Som svar på sit eget spørgsmål foreslår Christian Sophus Ehlers"‘Google for nonprofitorganisationer". Det er et tiltag, der tilbyder nonprofitorganisationer adgang til Google-produkter, herunder væsentlige muligheder for gratis annoncer og reklame.

“Google for nonprofitorganisationer tilbyder gratis reklamer til NGO’er. Man skal bare finde tiden til at sætte det op. Det vil være et kæmpe takeaway for mange mindre organisationer,” siger Christian Sophus Ehlers.

Et gratis annonce-boost
Google for nonprofitorganisationer giver gratis adgang til en række af Googles produkter. Dem kan du læse mere om her.

Løsningen giver blandt andet adgang til Google Workspace og Youtubes nonprofit-program, men det er Google Ad Grants, der er appelsinen i turbanen.

Google Ad Grants fungerer nøjagtigt som Google Ads, den sædvanlige reklamekanal i Googles søgemaskine, med den undtagelse, at reklamepladsen er gratis for NGO’er. 

Google Ad Grants tilbyder gratis reklameplads for op til 10.000 dollars om måneden. Selvom det reelle månedlige beløb, der stilles til rådighed, må forventes at være mindre for danske nonprofitorganisationer, så er tilbuddet stadig en gamechanger, som Christian Sophus Ehlers formulerer det.

“Det er en fremragende mulighed for at blive fundet på de søgeord, man gerne vil findes på, hvis man er en lille NGO. Mit indtryk er, at der er ret mange danske NGO'er, som ikke er opmærksomme på, at de faktisk kan få for tusindvis af kroners gratis reklame på Google,” siger han.

Hvis man allerede har en Google Ads konto, så kan den kombineres med Google Ad Grants, fortæller Ehlers. Hvis man samtidig arbejder på sine organiske søgeresultater gennem SEO, så har man nærmest den hellige treenighed inden for digital annoncering.

”Det er de tre steder, civilsamfundsorganisationer optimalt set skal være til stede i forhold til Googles søgeresultat. For det første den helt klassiske: Man skal kunne finde jer i det organiske søgeresultat. Det organiske søgeresultat kan I forbedre gennem SEO-optimering af jeres website, så I sikrer jer, at I bliver fundet på de keywords, I som organisation gerne vil eje,” forklarer Christian Sophus Ehlers og fortsætter:

”For det andet skal man kunne finde jer på Google Ads. Google Ads er betalte reklamer, og det er her, hvor I har mulighed for at få gratis reklamer. Det er de reklamer, der hedder Google Ad Grants.”

Er min organisation kvalificeret?
Der er en række kriterier, der skal opfyldes, hvis man som NGO vil kvalificeres til Google for nonprofitorganisationer.

Google opstiller selv to grundlæggende krav. Din organisation skal først og fremmest være registreret som nonprofitorganisation i Danmark og opfylde de nødvendige krav til NGO’er i landet. Du finder Googles krav her

Derudover skal din organisation godkendes af Googles partner TechSoup, som er et internationalt netværk af NGO’er, der yder teknisk support og donerer teknologiske værktøjer til andre nonprofitorganisationer.

Du kan registrere din organisation hos TechSoup her. Det tager TechSoup fem dage at bearbejde din ansøgning. Godkendelse kræver, at du lever op til en række krav, som du kan læse herunder, hentet fra TechSoups hjemmeside.

Udover ovenstående skal der ved registreringen på TechSoup.dk vedhæftes vedtægter og dokumentation for optagelse på SKATs liste.

Der gælder lidt andre regler for Grønlandske og Færøske organisationer. Dét, og de danske krav, kan du læse mere om her.

Når din organisation er godkendt hos TechSoup, kan du straks begynde at sætte din Google for nonprofitorganisationer-konto op. Det kan du gøre her, hvor Google har samlet en stor portion viden om Google for nonprofitorganisationer.

Bevægelsen fra fundraising via telemarketing og facere til rekruttering ad medlemmer og indsamling via nye digitale kanaler er ikke problemfri, understreger Christian Sophus Ehlers, men den vil sandsynligvis give organisationerne en mere konstant strøm af brugbare leads, mener han.

"Når I anvender Google som en del af jeres betalte markedsføring til at drive trafik til jeres website, ved I som organisation med ret stor sikkerhed, at de mennesker, der besøger jer, er nogle, der har en naturlig interesse for jer og jeres mærkesag. De har søgt på noget, der har relevans for jeres organisation. Det er pull-marketing, og det er bedre leads, end hvis man ringer kold kanvas til et nummer, der står i telefonbogen. På den måde er det win-win," siger Christian Sophus Ehlers.
 
 

Forrige artikel Direktør i Børns Vilkår: Tempoet stiger – vi skal søge inspiration i andre brancher Direktør i Børns Vilkår: Tempoet stiger – vi skal søge inspiration i andre brancher Næste artikel Sådan afgør du, om din organisation skal til Folkemøde i år Sådan afgør du, om din organisation skal til Folkemøde i år
To nøglepersoner om deres læringer: ‘Sådan ville jeg gøre, hvis jeg skulle starte Medborgerne igen’

To nøglepersoner om deres læringer: ‘Sådan ville jeg gøre, hvis jeg skulle starte Medborgerne igen’

Borger-alliancen Medborgerne fra Nørrebro/Nordvest drejede nærmest lydløst nøglen rundt i forsommeren. Den platform, der skulle samle civilsamfundet lokalt og styrke nærdemokratiet, overlevede ikke. Men hvorfor? Og hvor bør man justere, hvis andre vil prøve kræfter med Community Organising i Danmark? Det har Civilsamfundets Videnscenter spurgt to centrale kræfter i Medborgerne om.

Lær af Næstehjælperne: Sådan beskytter du sårbare facebookmedlemmer

Lær af Næstehjælperne: Sådan beskytter du sårbare facebookmedlemmer

Mere end 22.000 danskere er medlem af en lokal facebookgruppe under Næstehjælperne. Bevægelsen er en protest- og hjælpegruppe, der skaber forbindelse mellem fattige eller udsatte og andre, der har overskud til at hjælpe. Læs her, hvordan Susanne Jakobsen fra København varetager rollen som administrator.

Lær af Albertslund Kommune: Sådan gøder du et sundt og trygt naboskab

Lær af Albertslund Kommune: Sådan gøder du et sundt og trygt naboskab

Borgere, der tidligere frygtede hinanden, blev i Albertslund Kommune bragt i samme rum til en samtale om utryghed. Arbejdet resulterede i et styrket naboskab og det giver god mening i kriminalitetsforebyggelsen. Civilsamfundets ses som et forlængende led i forhold til myndighedernes indsats.

VELUX FONDEN: Personlige erfaringer skal spille større rolle i uddelinger

VELUX FONDEN: Personlige erfaringer skal spille større rolle i uddelinger

Et panel bestående af 11 personer, der selv har oplevet alvorlig psykisk mistrivsel, skal gøre VELUX FONDEN skarpere og mere præcise, når der skal uddeles projektmidler til nye indsatser. Panelet kan “forskubbe tyngdepunkter, vi ellers lægger vægt på”, siger programchef Vibeke Lybecker.  

10 gode råd: Sådan bliver du en (endnu) bedre ordstyrer på Folkemødet

10 gode råd: Sådan bliver du en (endnu) bedre ordstyrer på Folkemødet

Der er rift om publikums opmærksomhed på Folkemødet. Det stiller krav til ordstyrere og facilitatorer om at balancere og styre en debat, så folk bliver hængende. Sille van Loon og Solveig Hvidtfeldt fra Good Company Cph giver dig her tip og råd til, hvordan du sætter en krog i publikum. 

Nødhjælp på speed: “Putin triggede vores retfærdighedsfølelse”

Nødhjælp på speed: “Putin triggede vores retfærdighedsfølelse”

Da Rusland invaderede Ukraine følte mange danskere et behov for at hjælpe. På Amager opstod et nyt initiativ, der i dag forgrener sig til indsamlinger, legegrupper og en butik, hvor ukrainske flygtninge kan forsyne sig med donerede varer. Læs her, hvordan private kræfter tog et lynkursus i nødhjælp.