Kronik

Devoteam: Veletablerede offentlige it-systemer er deres egen værste fjende

Regeringens nye digitaliseringsstrategi byder på flotte visioner, men strategien tager desværre ikke fat på den allermest centrale udfordring. Platformen af offentlige it-systemer er blevet så veletableret, at den er blevet sin egen værste fjende for fornyelse, skriver Søren Nielsen.

Vores bøn til regeringen er at lade visionerne handle om at løse problemerne med forældede it-systemer, forældede love og regler og gammeldags tænkning, skriver Søren Nielsen.
Vores bøn til regeringen er at lade visionerne handle om at løse problemerne med forældede it-systemer, forældede love og regler og gammeldags tænkning, skriver Søren Nielsen.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Søren Nielsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Igennem 30 år har Devoteam bistået den offentlige sektor med deres digitaliseringsindsats, og vi har derved fået en indsigt i det offentliges digitale maskinrum, der er få virksomheder forundt.

Vi har med stolthed set en dansk offentlig sektor, der har placeret sig som en af verdens absolutte digitale frontløbere.

De samfundsmæssige gevinster er ikke til at komme udenom, og både borgere og erhvervsliv høster dagligt frugterne af et digitalt velfærdssamfund, der har gjort meget lettere for mange.

Fundamentet mangler

Med den høje andel af lønkroner, der fortsat går til den digitale velfærdsmodel, forstår vi udmærket behovet for visionære udviklingsprojekter.

Desværre tror vi ikke på, at vi kan bygge vores fremtidige digitale velfærdssamfund på den nuværende platform af it-systemer.

Når man, som Danmark, har været nogle af de første til at digitalisere hele sektorer, bliver man også de første til at opleve, at ens software bliver for gammelt, og at man har opbygget teknisk gæld.

Intet system er mindre komplekst end de regler, det bygger på.

Søren Nielsen
Managing partner, Devoteam

Desværre er den offentlige sektor i høj grad præget af offentlige kernesystemer, der trænger til udskiftning. Det er simpelthen ikke økonomisk forsvarligt at vedligeholde dem.

Videreudvikling er nærmest umulig, for de kommer aldrig til at fungere sammen med de nye systemer, der løbende bliver indkøbt, og som skal understøtte en lovgivning, som knopskyder og til stadighed bliver mere kompleks.

Alle de spændende initiativer, som Digitaliseringsstrategien omfatter, skal således bygge ovenpå et rodnet af et systemlandskab, som står foran en meget dyr og kompliceret udskiftning. Læg hertil den stigende kompleksitet af love og regler, der skal overholdes, og vi har en kolos af inerti.

Vi har behov for en ambitiøs national plan, der kan sikre den digitale offentlige infrastruktur. Én, der kan gøre op med vores nuværende samspil af gammel utidssvarende teknologi, kernesystemer, der stopfodres med mere, end de kan håndtere, og en lovgivning, der er steget så meget i kompleksitet, at vi risikerer at knække midt over.

Mange vil måske mene, at det allerede er sket. Man skal blot kigge på de seneste it-skandaler i det offentlige for at mene, at der er et mønster.

Opgøret med legacy kræver indsatser på flere fronter

Skal ambitionerne i Digitaliseringsstrategien indfries, kræver det, efter vores mening, en række indsatser. Hermed fire af de mere oplagte.

For det første skal de gamle systemer afvikles, og de forældede platforme skal opgraderes. Men da ingen enkelt myndighed selv har midlerne hertil, foreslår vi, at man fra nationalt hold øremærker de nødvendige midler og lader hver en krone til nyudvikling følges af en krone til afvikling af teknisk gæld.

En sådan øvelse vil gøre systemlandskabet i det offentlige Danmark væsentligt mere smidig og klar til den omskiftelige fremtid, vi ser ind i.

For det andet bør det offentlige Danmark skærpe sammenhængen mellem lovgivning og it-udvikling, og give juristerne en plads ved bordet.

Lad visionerne handle om at løse problemerne med forældede it-systemer, forældede love og regler samt gammeldags tænkning.

Søren Nielsen
Managing partner, Devoteam
It-udvikling skal ikke foretages af it-folk, men også af jurister med tæt sammenhæng til lovgivning. 

Hermed kan vi både sikre, at systemet overholder lovkrav, men også, at der ikke udvikles nye ønsker til lovgivning, som kræver uhensigtsmæssige særtilpasninger og knopskydninger i it-systemet.

Herved kan vi begynde arbejdet med at rydde op i mængden af it-systemer, som er vanskelige, hvis ikke umulige, at vedligeholde.

Landbrugsstyrelsen har haft et stort fokus på netop denne problemstilling i en lang årrække. De har ladet jurister indgå i it-udviklingen, og er lykkedes med at skabe mere enkle systemer, der har ført til hurtigere udbetalinger og hurtig time-to-market.

For det tredje bør den offentlige sektor have større fokus på at bruge systemerne til det, de er gode til.

Kernesystemer skal bruges til at forvalte kerneopgaver, mens mindre, smidige, kundevendte behov løses af apps eller mindre systemer, der bygger ovenpå kernesystemet. Og som hurtigt kan udskiftes eller kasseres, når behovet ændrer sig. Den teknologiske trend bevæger sig allerede den vej.

Sidst, men ikke mindst vil der være meget at vinde ved at bruge moderne standard-platforme til at opbygge effektive sagsforløb.

Herved ender vi ikke med dyre og vedligeholdelseskrævende egenudviklede systemer. Til gengæld vil vi kunne erstatte en lang række legacy-systemer uden at skulle ud i store, nye udviklingsprojekter.

Juridisk og teknisk gæld

Der er flere digitale løsninger i det offentlige, der er i verdensklasse. Tag bare Erhvervsstyrelsens kontrolmodel, der blandt andet afslører svindel med støtteordninger, og som er et eksempel på, hvordan lovgivningen kan tilpasses et forretningsbehov.

Vi ville ønske, at flere offentlige it-chefer havde modet til at sætte forretningsbehovet i centrum og få de tekniske og juridiske løsninger til at arbejde i samme retning.

Fælles for de ofte raffinerede løsninger er, at de går udenom og hen over den gamle it-arkitektur. De er drevet af dygtige fagchefer, som kender egen butik og foretager små, kloge investeringer baseret på en eksplorativ tilgang.

Læs også

De sætter borgeren og samfundet først og er gode til at identificere områder, hvor legacy ikke bremser dem.

Vores bøn til regeringen er at lade visionerne handle om at løse problemerne med forældede it-systemer, forældede love og regler samt gammeldags tænkning.

De fire forslag gør det ikke alene, men de repræsenterer en fundamentalt anderledes tilgang til problemerne med teknisk gæld og vil gøre det muligt for den offentlige sektor at få visionerne bragt til live. Intet system er mindre komplekst end de regler, det bygger på.

Lad os slippe af med både juridisk og teknisk gæld, så vi kan gøre det muligt at skabe den offentlige sektor, som strategien så flot lægger op til.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Søren Nielsen

Managing partner, Devoteam

0:000:00