Og hvad skal dine AI-assistenter så gøre for dig i 2019?

TEKNOLOGI: Repetitive, administrative opgaver, som i dag tager rigtig mange timer i virksomhederne, bliver snart frigivet. 

Af Louise Opprud Jakobsen
Foredragsholder, forfatter, ejer af New Ways of Working og del af tænketanken DareDisrupt

The Age of the Digital Assistant. Sådan har Google navngivet den æra, vi er på vej ind i – og det med god grund, når man lader øjnene løbe igennem de estimater, der kommer til at kendetegne de næste års måde at bruge kunstig intelligens på til hverdag.

Statistikportalen Statista har estimeret, at 1,8 milliarder mennesker vil bruge digitale assistenter i 2021, samme år, som der også vil være flere digitale assistenter end mennesker på jorden – og Forrester vurderer samtidig, at en tredjedel af den globale arbejdsstyrke i indeværende år (2019) vil tage de bløde robotter til sig. 

De digitale assistenter kommer både som chatbotter, systemer og som apps i højtalere, vi taler til. Mange vil være stemmestyrede – og måske vil du slet ikke lægge mærke til, at det er en robot, der betjener dig, når den siger ”øøøhhh” og ”øjeblik, det skal jeg lige tjekke”, som det var tilfældet, da Google demonstrerede deres Duplex-teknologi og ringede op til en intetanende frisør og bookede en tid for Lisa.

Googles algoritmer fanger i dag 95 procent af de talte søgninger på google.com, inklusive dem på gebrokkent engelsk, og mens vi vænner os til at tale til vores computere, telefoner, mødelokaler og stuer, er vi trådt ind i begyndelsen på det næste computerparadigme, som lige nu også kaldes ZeroUI for den usynlige brugergrænseflade. 

Hvorfor er det vigtigt? 
Når Alexa og de andre digitale assistenter kan bestille en rejse for dig, tage mødereferater, bestille kontorartikler, læse dokumenter, holde dig ajour med de vigtigste nyheder, opgaver og ting i din kalender, så er det vigtigt at forholde sig til af to grunde: 

For det første fordi repetitive, administrative opgaver i dag tager rigtig mange timer i virksomhederne. Hvad nu hvis de timer blev frigivet? Hvad ville det betyde for top- ellerbundlinjen? Hvad nu hvis en lille startup kreativt kunne bruge AI-assistenter til på nogle punkter at have samme kapacitet som en stor organisation? Hvordan kunne det forvrænge konkurrenceevnen? 

I en test sidste år blev 20 advokater givet 5 kontrakter på 11 sider, hvor der var plantet 30 fejl. Dem skulle de finde, og det gjorde de godt. På 92 minutter i gennemsnit blev 84 procent af fejlene fundet. En algoritme fik den samme opgave, og den gjorde det lidt bedre og fandt 94 procent af fejlene. På 26 sekunder.

I år vil mange algoritmer som denne blive tilgængelige, for eksempel pakket ind som den digitale advokatassistent, der hedder Ross. 

For det andet fordi vi først lige har taget hul på det hele. ”Vi har set 0,1 procent af digitaliseringen,” sagde et panel af venturekapitalister om deres vurdering af, hvor vi er henne, for et par år tilbage til det årlige Web Summit.

Om det passer, ved vi ikke, men der er i dag ikke noget tegn på, at den teknologiske udvikling sænker farten, og det kræver en ny måde at lære på, der starter med eksperimentering.

Så prøv nogle af de digitale assistenter, og find ud af, hvilke der kommer til at spille en rolle for din måde at arbejde på i 2019. Hvilke kan hjælpe dig? Hvilke kan tale med kunderne og hurtigere finde information? Hvilke giver dig et bedre overblik eller hjælper med data til at træffe beslutninger som Einstein, der benyttes af Salesforce-direktør Marc Benioff til bestyrelsesmøderne. 
 
Find ud af mere:    
Small:  
Lyt til Soundcloud: https://soundcloud.com/adenin-inc/alexa-now-assistant-leave-request 
Google Duplex Google Duplex Conversation 

Medium: 
Download Woebot til Facebook Messenger, og prøv noget af verdens bedste kognitive terapi-forskning fra Stanford Universitet pakket ind i en sød chatbot, der holder dit humør højt. 

Large: 
Køb en smart højtaler, og download de business skills (apps), der er relevante for dig og din virksomhed eller organisation, for eksempel en af AI-mødereferenterne EVA eller Reason8.

Forrige artikel It-udvalg: Digitalisering kan hjælpe de mest udsatte It-udvalg: Digitalisering kan hjælpe de mest udsatte Næste artikel Lose og Frelle: Stort uforløst potentiale i det danske HealthTech-økosystem Lose og Frelle: Stort uforløst potentiale i det danske HealthTech-økosystem