Coronakrisen kaster grus i regeringens storstilede klimapartnerskaber

KLIMA: Luftfartens klimapartnerskab kommer ikke med sine klimaanbefalinger, før der er styr på coronakrisen. Vi bliver nok nødt til at kaste et blik på anbefalingerne igen efter krisen, lyder det. Imens aflyser regeringen aktiviteter i forbindelse med erhvervslivets klimaanbefalinger.

Coronakrisen har ramt flybranchen, hvor blandt andet SAS har sat størstedelen af virksomheden i bero og afskediget 90 procent af de ansatte.
Coronakrisen har ramt flybranchen, hvor blandt andet SAS har sat størstedelen af virksomheden i bero og afskediget 90 procent af de ansatte.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Morten Øyen

Coronavirussen vender i disse dage op og ned på det hele.

Fakta
Regeringens klimapartnerskaber

Statsminister Mette Frederiksen præsenterede i november regeringens 13 klimapartnerskaber ved et møde på Marienborg. De 13 partnerskaber repræsenterer alle grene af dansk erhvervsliv.

Dansk erhvervsliv har en helt central rolle i den grønne omstilling, og med klimapartnerskaberne ønsker regeringen at indgå et tæt samarbejde med erhvervslivet om, hvordan man kan bidrage til at løse klimaudfordringerne.

Klimapartnerskaberne består af erhvervslivets egne forpligtelser til reduktioner og initiativer samt regeringens forpligtelser til de initiativer, som vil indgå i regeringens klimahandlingsplan i løbet af 2020, samt en forståelse om et løbende samarbejde herom.

Der er således tale om en gensidig forpligtelse til at arbejde for at opnå regeringens mål om 70 procents reduktion i drivhusgasudledningerne. 

Kilde: Erhvervsminsiteriet og regeringen.dk

Og regeringens klimapartnerskaber med erhvervslivet går heller ikke fri.

Fakta

Formændene for regeringens 13 klimapartnerskaber

Landtransport og logistik
Jens Bjørn Andersen, CEO, DSV Panalpina
Service,
It og rådgivning
Eva Berneke, CEO, KMD
Luftfart
Simon Pauck Hansen, CEO, SAS Danmark
Affald, vand og den cirkulære branche
Camilla Haustrup Hermansen, direktør og medejer, Plus Pack
Bygge- og anlægssektoren
Jesper Kristian Jacobsen, adm. direktør, Aarsleff
Life Science og biotek
Lars Fruergaard Jørgensen, CEO, Novo Nordisk
Handel
Michael Løve, Group CEO, Netto International
Produktionsvirksomhed
Mads Nipper, CEO, Grundfos
Finanssektoren
Torben Möger Pedersen, CEO, PensionDanmark
Energi- og forsyningssektoren
Henrik Poulsen, CEO, Ørsted; 
Det Blå Danmark
Søren Skou, CEO, Mærsk
Energitung industri
Michael Lundgaard Thomsen, managing director, Aalborg Portland
Fødevarefremstilling og landbrug
Jais Valeur, group CEO, Danish Crown

Kilde: regeringen.dk

Regeringen har aflyst den offentlige præsentation af erhvervslivets indspark til klimakampen, og nu melder luftfarten, at der ikke er nogen klimaanbefalinger fra den kant, før der er styr på corona-pandemien.

”Vi har udskudt afleveringen af klimapartnerskabets anbefalinger,” siger Michael Svane, direktør i Dansk Luftfart og branchedirektør i DI, der er sekretariatet for luftfartens klimapartnerskab.

Jeg tror ikke, nogen kan være i tvivl om, at flybranchen i den grad er udfordret på det her. Derfor giver det ingen mening, at vi kommer med klimaanbefalinger nu.

Michael Svane
Direktør i Dansk Luftfart og branchedirektør i DI, der er sekretariatet for luftfartens klimapartnerskab.

”Et godt gæt vil være, at vi bliver nødt til at kaste et blik på anbefalingerne igen, når vi er på den anden side af den her krise,” tilføjer han.

Flybranche i knæ
Denne uge skulle have stået i klimaets tegn med anbefalingerne fra de 13 klimapartnerskaber, som skulle have været præsenteret i denne uge ved en offentlig seance i ministeriet hos klimaminister Dan Jørgensen (S) og på en stort anlagt konference 3. april. Begge dele er nu aflyst.

Læs også

Selvom de fleste klimapartnerskaber afleverer deres anbefalinger til regeringen i løbet af denne uge, vil det ikke blive stort slået op.

Coronakrisen er blevet alles hovedpine, hvilket flybranchen mærker brutalt, hvor blandt andet SAS har følt sig tvunget til at reducere antallet af ansatte med 10.000. Det svarer til 90 procent af flyselskabets ansatte.

”Jeg tror ikke, nogen kan være i tvivl om, at flybranchen i den grad er udfordret på det her. Derfor giver det ingen mening, at vi kommer med klimaanbefalinger nu,” siger Michael Svane, der ikke vil give et bud på, hvornår de så kommer.

”Det afhænger af, hvornår vi har et overblik over den her krise.”

Forhandlinger på Skype
De anbefalinger, der kommer fra de øvrige klimapartnerskaber vil løbende blive offentliggjort på Erhvervsministeriet og Klima-, Energi- og Forsyningsministeriets hjemmesider, og ministrene og formændene for klimapartnerskaberne vil ”forventelig” efterfølgende holde skypemøder om anbefalingerne, oplyser Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.

Coronavirussen har også betydet, at ministeriets ansatte alle er sendt hjem og arbejder hjemmefra, hvorfra den fortsatte betjening af ministeren pågår.

”Det er klart, at der i denne situation er behov for at tilrettelægge arbejdet på nye måder, men det er ministeriet fuldt gearet til,” oplyser ministeriet.

De videre klimaforhandlinger er også påvirket, men er ikke gået i stå.

”Regeringen ønsker at fastholde fremdrift på klimaområdet og er derfor ved at planlægge, hvordan det bedst kan tilrettelæggelses under de nye omstændigheder, herunder afholdelse af fortsatte sættemøder og forhandlingsmøder virtuelt,” oplyser Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Svane

Formand, Rådet for Sikker Trafik
cand.jur. (Københavns Uni. 1982)

0:000:00