Marie Bjerre
 svarer 
Dan Jørgensen

Marie Bjerre (V) spørger klima-, energi- og forsyningsministeren, Dan Jørgensen, hvordan en potentiel CO2-afgiftsmodel påvirker udfasning af kul på Nordjyllandsværket

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

B 47, Spørgsmål 2
Vil ministeren redegøre for, hvordan en potentiel CO2-afgiftsmodel, som anbefalet i ekspertgruppens første delrapport til en grøn skattereform, påvirker udfasning af kul på Nordjyllandsværket? Ministeren bedes herunder redegøre for, hvornår Nordjyllandsværket vil kunne forventes at udfase kullet under den anbefalede CO2-afgiftsmodel, hvor meget CO2 denne CO2-afgiftsmodel forventes at reducere udledningen fra Nordjyllandsværket med i 2025, og hvilke omkostninger det forventes at have for forbrugerne og værket ved implementering af CO2-afgiftsmodellen.

Svar fra mandag den 21. marts 2022
Ekspertgruppen for en grøn skattereform anbefaler, at der lægges C 2 -afgift på fossile brændsler til elproduktion, og at der samtidig sker en delvis omlægning af energiafgiften på rumvarme til C 2 -afgift. En omlægning af energiafgiften på rumvarme mod C 2 -afgift vil øge afgiften på kul, idet kul giver et større C 2 -udslip pr. energienhed sammenlignet med andre fossile brændsler, fx naturgas. Dermed vil en omlægning balanceret efter C 2 -indhold alt andet lige reducere tilskyndelsen til at anvende kul på kraftvarmeværkerne. Ekspertgruppens anbefalinger vil dermed alt andet lige øge omkostningerne ved såvel varme- som elproduktion på Nordjyllandsværket.

Øgede omkostninger til varmeproduktion forbundet med en delvis omlægning af energiafgiften på rumvarmeafgiften til C 2 -afgift vurderes umiddelbart at kunne overvæltes på varmeforbrugerne. De øgede omkostninger til elproduktion forventes ikke direkte at kunne overvæltes i prisen, da elprisen fastlægges på et internationalt marked. Det er usikkert, i hvilket omfang de ændrede forbrugerpriser og øgede omkostninger vil påvirke den samlede produktion på Nordjyllandsværket.

Det er ligeledes usikkert, om de øgede omkostninger til el- og varmeproduktion, der følger af afgiftsmodellerne, samlet set er tilstrækkeligt til, at kuludfasningen på Nordjyllandsværket fremrykkes i forhold til den allerede planlagte nedlukning i 2028. Det skyldes, at der er andre forhold end omkostningen forbundet med at anvende kul til el- og varmeproduktion, der påvirker beslutningen om fremrykning, herunder bl.a. muligheder for indtjening på systemydelser til elsystemet og omkostningerne forbundet med at fremrykke etableringen af varmeproduktionsanlæg, der Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet Holmens Kanal 20 1060 København K T: +45 3392 2800 E: [email protected] www.kefm.dk skal erstatte kul i varmeproduktionen på Nordjyllandsværket, i forhold til den planlagte nedlukning i 2028.

Det er således vanskeligt på det foreliggende grundlag at vurdere effekten af afgiftsmodellerne på såvel den generelle drift på Nordjyllandsværket som implikationer for udfasningen af kul på værket, herunder også omkostninger for forbrugerne.

En beslutning om en fremrykning af kul-udfasningen på Nordjyllandsværket afgøres i sidste ende af værkets ejer.
0:000:00