Debat

SMVdanmark: Eksportstøtte til store virksomheder hæmmer vores eksport

I Danmark udnytter vi ikke vores fulde eksportpotentiale, særligt blandt SMV'erne. Vi bør ændre eksportstøttepolitikken ved markant at øge finansieringen for SMV'er, forbedre fordelingen af midler og eksperimentere med nye redskaber, skriver Jens Kvorning.  

Selvom Danmark i disse år eksporterer mere end vi tidligere har gjort, er vi ikke i mål. Vi udnytter nemlig slet ikke det store potentiale, som Danmark har for eksport. Særligt blandt SMV’erne, skriver Jens Kvorning. 
Selvom Danmark i disse år eksporterer mere end vi tidligere har gjort, er vi ikke i mål. Vi udnytter nemlig slet ikke det store potentiale, som Danmark har for eksport. Særligt blandt SMV’erne, skriver Jens Kvorning. Foto: Asger Ladefoged
Jens Kvorning
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

De fleste, der levede i 1980’erne, vil huske Schlüter tale om betalingsbalancen. Det var der brug for dengang, hvor Danmark havde betydeligt underskud på betalingsbalancen, da eksporten endnu ikke var nået det niveau, vi kender i dag.  

Selvom Danmark i disse år eksporterer mere end vi tidligere har gjort, er vi ikke i mål. Vi udnytter nemlig slet ikke det store potentiale, som Danmark har for eksport. Særligt blandt SMV’erne.  

I dag eksporterer hver femte virksomhed i hovedstadsområdet, hvilket er dobbelt så mange som på landsplan.

Sandsynligheden for eksport stiger i takt med virksomhedens størrelse, så langt flere virksomheder eksporterer, hvis de har flere end ti ansatte, end hvis de har færre. Der er dog langt flere virksomheder, store som små, der gerne vil eller ligefrem allerede har arbejdet på at komme til at eksportere. 

Flere virksomheder støder dog hovedet mod eksportmuren allerede inden, de er kommet ordentligt i gang.

Årsagerne er primært manglende ressourcer, blandt andet medarbejdere, manglende kendskab til distribution og de rigtige salgskanaler, manglende overblik over muligheder og sidst men afgørende: pengene til at komme i gang.   

Eksportydelser til de små

Til at hjælpe virksomhederne har vi eksportordningerne, der blandt andet giver virksomhederne mulighed for at få adgang til Udenrigsministeriets rådgivningsydelser.

Flere virksomheder støder hovedet mod eksportmuren allerede inden, de er kommet ordentligt i gang

Jens Kvorning
Internationaliseringschef, SMVdanmark

Ordningerne er sådan set glimrende, men udfordringen er, at politikerne bevilger penge så uplanlagt, at det er umuligt for særligt små virksomheder at vide, hvorvidt det er indsatsen værd at ansøge om eksporthjælp. 

Under Corona-krisen blev bevillingen til kollektive fremstød mere end fordoblet til 70 millioner kroner årligt, og tilskudsprocenten blev forhøjet til 75 procent for SMV’er.

Pludselig kom små virksomheder med eksportpotentiale på banen, som ikke havde været med før.

Den triste virkelighed efter Corona-krisen er, at bevillingen på ny er blevet halveret, mens over 40 procent af tilskuddene går til virksomheder med over 250 medarbejdere. Det er en skam, for store virksomheder har rigelige ressourcer og kompetencer til at klare eksport på egen hånd.

Der skal være mening med at yde offentlige tilskud, og her må det være et grundlæggende princip, at tilskud skal gøre en konkret forskel. 

Flere penge til små virksomheder 

Vi skal være langt mere vedholdende og ambitiøse i vores eksportindsats end i dag. Det kræver en indsats på flere forskellige niveauer. 

Først og fremmest er der behov for, at vi sætter konkret ind med flere penge for at få løftet området. Her ville 70 millioner kroner gøre en markant forskel. Vi ved fra Corona, at selv de mindste SMV’er gerne vil og også kan, og at mange SMV’er i dag får afvist deres ansøgninger om eksporthjælp. 

Vi skal være langt mere vedholdende og ambitiøse i vores eksportindsats end i dag. Det kræver en indsats på flere forskellige niveauer

Jens Kvorning
Internationaliseringschef, SMVdanmark

Dernæst er der brug for, at vi sætter en stopper for, at over 50 procent af midlerne til eksportfremstød kastes efter store virksomheder, der har rigeligt med ressourcer til selv at sætte gang i eksporten, og som allerede har modtaget tilskud til eksportfremstød i en lang årrække.

Det kan vi konkret gøre ved at øremærke 70/80 procent af eksportkronerne til virksomheder med under 100 ansatte og 20 procent til dem med 101-250 ansatte. Dernæst er det afgørende at genindføre differentiering i tilskud til eksportydelser, så Trade Council giver 75 procent tilskud til SMV’er med under 50 ansatte, imod de normale 50 procent rabat. 

Bevillingerne skal gives med flere års sigte. I dag ydes tilskud til ét fremstød ad gangen, selvom det kræver års vedholdenhed, før eksportindsatsen giver pote.  

Endelig skal vi turde eksperimentere løbende for at finde bedre redskaber i fremme arbejdet med eksport. Corona-krisen lærte os for eksempel at bruge virtuelle løsninger på helt nye måder, men det er gået i stå, selvom der fortsat er masser af muligheder for, ad den vej, at billiggøre og effektivisere eksportindsatsen til glæde for især SMV’er.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens Kvorning

Afdelingschef, International Afdeling, SMVdanmark
cand.merc. i udenrigshandel og teknologioverførsler (Handelshøjskolen i København 1983)

0:000:00