Debat

Bergur Løkke: Kina indtager vores havne. Det kræver et europæisk modsvar

I min tid i Europa-Parlamentets transportudvalg har det mest diskuterede emne inden for søfart været Kinas investeringer i maritim infrastruktur i Europa. Der er grund til bekymring. Havne er kritisk infrastruktur, som Kina får et stadigt større greb om, skriver Bergur Larsson Løkke Rasmussen.

Havne er kritisk infrastruktur. Har man kontrol over dem, har man en stor magt, som rækker langt ud over kaj og lagerhaller. Så når kritisk infrastruktur pludselig er på kinesiske hænder, åbner det for en række risici, skriver Bergur Løkke. 
Havne er kritisk infrastruktur. Har man kontrol over dem, har man en stor magt, som rækker langt ud over kaj og lagerhaller. Så når kritisk infrastruktur pludselig er på kinesiske hænder, åbner det for en række risici, skriver Bergur Løkke. Foto: Rune Øe/Ritzau Scanpix
Bergur Larsson Løkke Rasmussen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Havnestrategi er meget mere end bare forretning – det er et spørgsmål om handel, forsvarsevne og den grønne omstilling.

I Odense Havn udbygger de for tiden for at gøre plads til at sende Vestas gigantiske vindmøller ud til resten af verden, i Esbjerg udbygger de for at gøre plads til Nato.

Havne spiller en central rolle i samfundet og har gjort det i hundreder, hvis ikke tusinder, af år.

Af de grunde skal vi være varsomme med, hvem vi lukker ind og giver indflydelse på havnene.

I min tid i Europa-Parlamentets transportudvalg har det absolut mest diskuterede emne inden for søfart været Kinas investeringer i maritim infrastruktur i Europa.

Jeg mener også, at der er grund til bekymring.

Læs også

Kina indtager europæiske havne

Flere og flere europæiske havne modtager investeringer fra Kina. Det er sket gradvist over især det seneste årti, og i dag er kinesiske selskaber til stede i over tredive europæiske havne.

Havne, som i århundreder har været knudepunkter for europæisk økonomi, industri og kultur, og som nu har solgt større eller mindre dele fra.

Når kritisk infrastruktur pludselig er på kinesiske hænder, åbner det for en række risici.

Bergur Larsson Løkke Rasmussen
MEP, Moderaterne

I Piræus i Grækenland og Zeebrugge i Belgien har kinesiske COSCO majoriteten – og dermed er det også dem, der tager beslutningerne. I de andre havne ejer kinesiske selskaber terminaler. Det er især de statsejede selskaber COSCO og China Merchants, som står bag opkøbene.

Det bliver vi nødt til at tage alvorligt, og det viser et behov for en større grad af koordinering landene imellem. For på et tidspunkt opvejer gevinsterne ikke risiciene.

Når vi i Europa-Parlamentet overvejer, hvad vi kan gøre for at begrænse det kinesiske indtog i europæiske havne, skal det ikke ses som en klandring af havnebestyrelserne for at søge investeringer.

Det er klart, at globalt orienterede virksomheder, som havne i deres natur er, også har et globalt udsyn, når de skal tiltrække kapital.

Kinesiske investeringer kan koste dyrt

For det er dyrt at drive, vedligeholde og modernisere havne, og vi kan være stolte af, at Europa formår at drive gode forretninger, som tiltrækker store investeringer.

Men vi skal ikke gøre os nogen illusioner. For Kina er investeringerne i lige så høj grad strategiske indkøb. Og de indkøb er en del af det langt større projekt, ”Belt and Road”-initiativet, som Kina selv kalder ”en genetablering af Silkevejen”, der skal styrke landets handelsinfrastruktur.

Men havne er også kritisk infrastruktur. Har man kontrol over dem, har man en stor magt, som rækker langt ud over kaj og lagerhaller. Så når kritisk infrastruktur pludselig er på kinesiske hænder, åbner det for en række risici.

I sidste ende er formålet med en europæisk havnestrategi at styrke unionen – ikke at svække Kina.

Bergur Larsson Løkke Rasmussen
MEP, Moderaterne

I andre dele af verden har vi set, at de kinesiske investeringer har resulteret i overkapacitet, som medfører betydelige anlægs- og driftomkostninger, der ikke tjener sig selv hjem. Det ender med gæld – ofte til Kina.

En skjult renteudgift, når et land skylder Kina penge, er desværre ofte en form for politisk indflydelse. For eksempel ved at støtte af Kina i tykt og tyndt på den globale scene.

Jeg nævnte tidligere, at havne selvfølgelig også tjener en vigtig funktion for forsvarsevnen. Desuden er der en betydelig cyberrisiko, fordi havnene er spækket med teknologi, data og samfundskritiske digitale systemer.

Kontrollen af havnene skal bevares

Det er vigtigt for mig endnu engang at understrege, at selvom jeg her lister ulemper og bekymringer op, går jeg ikke ind for at skubbe kinesiske selskaber ud af Europa.

Men jeg mener selvsagt, at der er behov for, at vi i EU får en samlet strategi, som kan imødekomme bekymringerne.

I sidste ende er formålet med en europæisk havnestrategi at styrke unionen – ikke at svække Kina.

Kinesiske investeringer har bragt betydelige fordele med sig, men vi skal være sikre på, at det forbliver en fordel for Europa, og vi skal stå sammen i EU om at bevare kontrollen over vores vigtige havne.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Bergur Larsson Løkke Rasmussen

MEP og regionsrådsmedlem (M), Region Hovedstaden, kaptajn, Forsvaret
cand.merc. i finance and strategic management (CBS), kaptajn-R, Den Kongelige Livgarde

0:000:00