Debat

Bestseller: Det udvandede due diligence-direktiv leverer for lidt og for langsomt

LinkedIn-universet flyder i disse dage over med ekspertreaktioner, der nok erkender udvandingen af CSDDD, men udtrykker lettelse over, at direktivet endelig kommer. Det er ikke en optimisme, jeg deler, skriver Claus Teilmann Petersen, der frygter, at medlemslandene vil afvige fra direktivet. 

Efter flere år giver Ministerrådet sit endelige bud på et direktiv om virksomhedernes due diligence i deres værdikæder - eksempelvis i tøjproduktion. Men direktivet dækker for få virksomheder, og kan derfor ikke trække de globale værdikæder med sig, skriver Claus Teilmann Petersen.
Efter flere år giver Ministerrådet sit endelige bud på et direktiv om virksomhedernes due diligence i deres værdikæder - eksempelvis i tøjproduktion. Men direktivet dækker for få virksomheder, og kan derfor ikke trække de globale værdikæder med sig, skriver Claus Teilmann Petersen.Foto: Hao Qy/AP/Ritzau Scanpix
Claus Teilmann Petersen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Efter et årelangt svangerskab er EU’s Ministerråd nu nedkommet med det endelige bud på et direktiv om virksomhedernes due diligence i deres værdikæder; The Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD).  

Bestseller har, som mange andre, ønsket og arbejdet for et ambitiøst direktiv baseret på FN og OECD’s retningslinjer på området, og for at sikre lige forpligtigelser for sammenlignelige virksomheder.

Efter en lang og uskøn forhandlingsproces, hvor Ministerrådet endte med at forkaste et allerede indgået kompromis, kender vi nu ordlyden i Ministerrådets ”fait accompli”.

Europa-Parlamentet forventes snart at stemme endeligt for, men det sker med stopuret i hånden og pistolen for tindingen.

Et nej tak vil nemlig udskyde direktivet yderligere, og sende dets skæbne i armene på et nyt Europa-Parlament, der ikke forventes at være mere bæredygtighedsorienteret end det nuværende.

Læs også

Omfatter alt for få virksomheder

Og hvad fik vi så ud af anstrengelserne? Ikke nok.

Vi står i dag med et stærkt udvandet direktiv, der ikke i tilstrækkelig grad leverer i overensstemmelse med FN og OECDs retningslinjer.

Vi står i dag med et stærkt udvandet direktiv, der ikke i tilstrækkelig grad leverer i overensstemmelse med FN og OECDs retningslinjer.

Claus Teilmann Petersen
Seniormenneskerettighedsspecialist, Bestseller

Retningslinjer, som ansvarlige virksomheder og civilsamfundsorganisationer ellers er historisk enige om at bekende sig til.

LinkedIn-universet flyder i disse dage over med ekspertreaktioner, der nok erkender udvandingen, men udtrykker lettelse over, at direktivet endelig kommer. Så kan vi arbejde videre derfra, synes holdningen at være.

Det er ikke en optimisme, jeg deler.

CSDDD omfattede før udvandingen kun knap én procent af Europas virksomheder (cirka 16.000). Med udvandingen omfattes kun de 5.000 største virksomheder. Til sammenligning dækker den norske due diligence-lovgivning hele 9.000 virksomheder.

Direktivet dækker simpelthen for få virksomheder, og kan derfor ikke trække resten af den europæiske økonomi – og de globale værdikæder – med sig.

Hertil kommer, at den op til fem år lange implementeringsfrist kan blive en sovepude. Ikke mindst for de virksomheder, der i dag mangler at komme i gang.

Ja, potentielt kan den afspore de gode praksisser, som ansvarlige virksomheder allerede har indført i dag, eller som er planlagt i forventningen om, at lovgivning står for døren.

Læs også

Apetit for afvigelse

Er du forvirret? Så vent til CSDDD skal implementeres.

Jeg spår, at der vil være stor appetit i medlemslandene for at afvige fra direktivet. Nogle vil gå efter laveste fællesnævner, mens andre vil indføre yderligere og nationalt funderede due diligence-forpligtigelser.

Jeg spår, at der vil være stor appetit i medlemslandene for at afvige fra direktivet.

Claus Teilmann Petersen
Seniormenneskerettighedsspecialist, Bestseller

Disse vil blive defineret alt efter hvilke menneskeretslige eller miljømæssige temaer, der er oppe i tiden.

Går spådommen i opfyldelse, får virksomhederne ikke et fælles europæisk udgangspunkt men varierende krav, som trækker indsatsen væk fra de reelle risici og over mod efterlevelse med nationale særkrav.

Endelig har risikobaseret due diligence som nyt forretningsområde behov for et solidt rygstød. Men når end ikke lovgiverne leverer, hvorfor skal ledelserne så prioritere due diligence højere end andre presserende forpligtigelser?

Det, der er behov for, er, at vi i Europa opbygger fælles faglig ekspertise, klare krav og standarder, slagkraftige multistakeholder-initiativer og ikke mindst stærke virksomheder med den nødvendige købe- og investeringskraft til at påvirke de globale værdikæder.

Lykkes det ikke, kommer vi til at se langt efter en grøn og socialt retfærdig fremtid.

Behov for bilaterale løsninger

Vi ligger, som vi har redt, men direktivet er dog trods alt et skridt i den rigtige retning. Tre kerneindsatser kan hjælpe os yderligere.

Vi ligger, som vi har redt, men direktivet er dog trods alt et skridt i den rigtige retning.

Claus Teilmann Petersen
Seniormenneskerettighedsspecialist, Bestseller

For det første er det vigtigt, at de ansvarlige virksomheder fortsat handler ud fra deres værdier og holder due diligence-dampen oppe. Det gælder ikke mindst for de virksomheder, der nu undtages for direktivet.

Eksemplets magt kan ikke overvurderes.

For det andet skal de ikke-omfattede virksomheder – store som små – nødes til at deltage i de multistakeholder-initiativer, der arbejder for konkrete løsninger i værdikæderne.

Her bliver der behov for politisk vilje, midler til at medfinansiere initiativerne og tålmodighed til at bakke op, når de undertiden fejler.

Endelig skal Danmark sammen med ligesindede lande arbejde for, at direktivet ikke implementeres ud fra nationale diskurser, så vi skaber enslydende rammevilkår på tværs af EU og dermed gennemslagskraft i de globale værdikæder.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Claus Teilmann Petersen

Seniormenneskerettighedsspecialist, Bestseller
cand.scient. i geografi og geoinformatik (Københavns Uni. 1997)

0:000:00