Debat

Concito: EU-forpligtelser skal tænkes ind i nationale klimabeslutninger

Klimaministeren åbner for, at Danmark kan indfri sine EU-forpligtelser delvist ved at købe udledningsrettigheder. Det er en potentielt risikabel og dyr strategi, og beslutningen kræver grundig analyse af implikationerne, skriver Jens Mattias Clausen, EU-chef i Concito.

Vores klare
anbefaling er, at Danmark bør anvende pengene på reel og hurtig
klimahandling for biler, bønder og boliger, der både kan anvendes til
opfyldelse af vores nationale mål på 70 procent, vores EU-forpligtelser og
samtidig understøtter Danmark langsigtede omstilling, skriver Jens
Mattias Clausen.
Vores klare anbefaling er, at Danmark bør anvende pengene på reel og hurtig klimahandling for biler, bønder og boliger, der både kan anvendes til opfyldelse af vores nationale mål på 70 procent, vores EU-forpligtelser og samtidig understøtter Danmark langsigtede omstilling, skriver Jens Mattias Clausen.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Jens Mattias Clausen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I sidste uge var klimaminister Lars Aagaard i Deadline i et interview, der efterfølgende har givet anledning til en række overskrifter og diskussioner. Et af de emner, ministeren berørte, men som har fået ganske begrænset dækning er Danmarks EU-forpligtelser, og hvordan regeringen har tænkt sig at opfylde dem.

Det har ellers meget stor betydning for Danmarks omstilling ikke bare dette årti, men også på vejen mod klimaneutralitet, som ifølge regeringen skal være senest i 2045.

Som følge af ny EU-lovgivning har Danmark en forpligtelse til at reducere udledningerne med 50 procent i 2030 i forhold til 2005 under den såkaldte byrdefordelingsaftale. Populært sagt handler det om bønder, biler og boliger. Og netop fordi hovedparten af CO2-reduktionerne skal findes specifikt i landbruget og transporten, der også er kendt som de sektorer, hvor Danmark notorisk har det sværest, så er det faktisk en ganske stor opgave.

Det hører selvfølgelig med til historien, at Lars Aagaard i første omgang blot skitserede muligheden for at købe udledningsrettigheder.

Jens Mattias Clausen
EU-chef, Concito.

Klimarådet konkluderede også i dets seneste statusrapport, at selv hvis regeringen opfylder den nationale 70 procentmålsætning i 2030, vil det højst sandsynligt ikke være tilstrækkeligt. EU-forpligtelserne kræver et selvstændigt fokus.

I Deadline lovede Lars Aagaard, at Danmark selvfølgelig møder EU-målene. Enten ved at reducere herhjemme eller ved at købe udledningsrettigheder i andre EU-lande. Så langt, så godt.

Men hvad indebærer det egentlig at købe de såkaldte udledningsrettigheder? Og hvilke risici er det forbundet med?

Behov for ny debat om fleksibilitetsmekanismer

Når Lars Aagaard taler om muligheden for at købe udledningsrettigheder i andre lande, refererer han til det, man på EU-lingo kalder fleksibilitetsmekanismer.

Lars Aagaard har ret i, at det ikke nødvendigvis forventes af landene, at de leverer alle reduktionerne inden for egne grænser.

Disse mekanismer tillader eksempelvis, at Danmark annullerer nogle af de CO2-kvoter, som ellers ville blive solgt på auktion til virksomhederne, der skal kunne dække deres CO2-udledninger med et tilsvarende antal kvoter. De annullerede kvoter kan vi så trække fra vores EU-forpligtelse under byrdefordelingsaftalen. Til gengæld går vi glip af indtægterne fra salget.

Kort sagt aner vi ikke, hvor mange penge vi ender med at bruge på den her strategi.

Jens Mattias Clausen
EU-chef, Concito.

Danmark har faktisk allerede forpligtet sig til at annullere fire millioner kvoter fra 2021 til 2025.

Mens yderligere anvendelse af kvoteannullering kræver en selvstændig diskussion, blandt andet fordi prisen ifølge et officielt estimat kan løbe op i 2,8 milliarder kroner, så åbner regeringen med Lars Aagaards udmelding, om at man kraftigt overvejer at købe udledningsrettigheder fra andre lande, nu en ny debat om brug af fleksibilitetsmekanismer.

Systemet fungerer på den måde, at hvis nogle lande overopfylder deres EU-mål og derved reducerer mere end påkrævet, kan de sælge de ”rettigheder” til at udlede videre til et andet EU-land.

Det lyder ligetil, men der er faktisk en del både praktiske og principielle udfordringer ved den tilgang.

Køb af udledningsrettigheder er en potentielt dyr og risikabel strategi

For det første forudsætter strategien, at der er tilstrækkelige udledningsrettigheder til salg i forhold til det danske behov. Det ved vi reelt set meget sent, når der er gjort status over reduktionerne i de forskellige EU-lande.

Hvis det skulle vise sig, at der kun er en begrænset mængde udledningsrettigheder til salg, står Danmark i en meget vanskelig situation, da man så ikke længere har tid til at levere det resterende nationalt og potentielt har udtømt de andre fleksibilitetsmekanismer.

For det andet er Danmark ikke det eneste land, der har fået et meget højt mål. Det har Tyskland eksempelvis også. I den seneste periode endte det med, at tyskerne måtte købe udledningsrettigheder fra blandt andet Ungarn og Tjekkiet for at kunne opfylde sine EU-forpligtelser.

Læs også

En analyse fra Det Europæiske Miljøagentur viste sidste år, at medlemslandene – selv dem med lave mål - skal stramme sig gevaldigt an, hvis de skal nå målene for 2030.

Der er altså en reel risiko for, at sværvægtere som Tyskland og andre lande også skal ud at købe mange udledningsrettigheder. Hvis landene med lave mål, der ellers må forventes at være de mest sandsynlige sælgere af overskydende rettigheder, også får problemer med målopfyldelsen, kan udbuddet også risikere at være begrænset.

I praksis skal aftalerne forhandles på plads mellem køber og sælger uden nævneværdig gennemsigtighed, og da der ikke er noget loft på priserne, kan stor efterspørgsel efter udledningsrettigheder føre til høje priser.

Kort sagt aner vi ikke, hvor mange penge vi ender med at bruge på den her strategi. Det ville være interessant at høre Finansministeriets vurdering af tilgangen, da de normalt ikke er særligt begejstrede for, at Danmark binder sig til noget, hvor der ikke er nogen øvre grænse for omkostningerne.

Vi kan ende med at betale dobbelt

Dertil vil de penge, vi bruger på at købe udledningsrettigheder fra andre lande eller for den sags skyld på at annullere CO2-kvoter, ikke hjælpe os med at lave den reelle nationale omstilling, der er brug for, når vi skal leve op til næste runde af klimamål samt regeringens mål om klimaneutralitet i 2045.

Vores klare anbefaling er imidlertid, at Danmark som udgangspunkt bør anvende pengene på reel og hurtig klimahandling for biler, bønder og boliger.

Jens Mattias Clausen
EU-chef, Concito.

Sætter man det lidt på spidsen, kan man sige, at vi reelt vil betale to gange.

I første omgang for at undgå at reducere tilstrækkeligt herhjemme, og i anden omgang, efter 2030, for at lave den grønne omstilling, vi i første omgang nedprioriterede.

Spørgsmålet er, om det er den bedste brug af pengene, særligt når vi ikke engang kender regningens størrelse endnu.

Danmark som foregangsland

Sidst, men ikke mindst, handler det her også grundlæggende om Danmarks rolle i verden og den globale klimakamp. Regeringens forandringsteori, som vi kun kan støtte op om, er, at Danmark skal være et foregangsland. Vi skal vise, hvordan man bedriver en succesfuld grøn omstilling, og den model skal så eksporteres til andre lande.

Som grønt foregangsland har Danmark også den nødvendige troværdighed til at sætte en ambitiøs dagsorden i internationale fora, herunder i EU og til klimatopmøderne i FN-regi.

Man kan imidlertid spørge sig selv, hvordan rollen som grønt foregangsland hænger sammen med en udpræget brug af fleksibilitetsmekanismer, der i praksis udskyder omstillingen nationalt. Hvis alle lande forfulgte den strategi, ville vi have store problemer.

Derudover vil der være en naturlig begrænsning på mængden af udledningsrettigheder, der er tilgængelige. Så selv hvis andre lande, herunder EU-lande, skulle ønske at følge den danske model, ville det ikke engang nødvendigvis være muligt at gøre i praksis.

Danmarks egen omstilling bør være førsteprioritet

Det hører selvfølgelig med til historien, at Lars Aagaard i første omgang blot skitserede muligheden for at købe udledningsrettigheder. Det virkede ikke som en entydig beslutning endnu. Det hører også med til historien, at hvis Danmark køber udledningsrettigheder i andre lande, så skal indtægterne bruges på grøn omstilling i de lande.

Det er selvfølgelig positivt.

Hvis regeringen ønsker at benytte sig af fleksibilitetsmekanismerne, bør der først laves en grundig og transparent analyse af implikationerne.

Jens Mattias Clausen
EU-chef, Concito.

Vores klare anbefaling er imidlertid, at Danmark som udgangspunkt bør anvende pengene på reel og hurtig klimahandling for biler, bønder og boliger, der både kan anvendes til opfyldelse af vores nationale mål på 70 procent, vores EU-forpligtelser og samtidig understøtter Danmark langsigtede omstilling. EU-forpligtelserne skal indtænkes grundigt i de nationale klimabeslutninger, herunder klimaafgift i dansk landbrug, der ligger lige om hjørnet.

Hvis regeringen ønsker at benytte sig af fleksibilitetsmekanismerne, bør der først laves en grundig og transparent analyse af implikationerne. Det gælder også af de forventede omkostninger og risici ved at basere målopfyldelsen på, hvad der kan forekomme at være en risikabel strategi.

Dertil bør analysen omfatte de politiske omkostninger, der kan være forbundet med, at Danmark i mindre grad vil blive set som et foregangsland.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jens Mattias Clausen

EU-chef, Concito
cand.scient.pol.

Lars Aagaard Møller

Klima-, energi- og forsyningsminister (M)
cand.scient.adm. (Roskilde Uni. 1994)

0:000:00