Debat: Kamp mod overimplementering sparer virksomheder for milliarder

DEBAT: EU-Kommisionen er lykkedes med at lave bedre og mindre lovgivning. Men der er fortsat lang vej til perfekt regulering i EU og i Danmark, skriver Kasper Ernest. 

Af Kasper Ernest
Chef for EU og international afdeling i Dansk Erhverv

Den siddende kommission har slået sig op på at ville lave bedre og mindre lovgivning. Det har de, til dels, formået.

Med nedsættelse af den såkaldte ”REFIT Platform”, hvor Dansk Erhverv er medlem, er der i særlig høj grad blevet sat fokus på at evaluere den eksisterende lovgivning og gøre den mere ”fit-for-purpose”.

Anbefalingerne fra platformen bliver hørt og har for nyligt blandt andet ført til et forslag om en ny Digital Single Gateway, hvor virksomheder ét sted kan få adgang til al information om hvilke regler, der gælder i et givent land, simplificering af momsreglerne for SMV'ere og praktiske forbedringer til det europæiske udbudsdokument.

Det lyder måske alt sammen lidt kedeligt, men Kommissionen forventer, at for eksempel Digital Single Gateway kan spare virksomhederne i EU for 11 milliarder euro og 855.000 timer om året. Denne tilgang til at påpege og fjerne byrder vil Kommissionen fortsætte.

Korrekt og ensartet implementering er dog helt afgørende for, at disse byrdelettelser faktisk bliver realiseret for virksomhederne. Dansk Erhverv arbejder i regi af blandt andet Implementeringsrådet i Danmark for at sikre dette. Siden rådets første møde i 2016 er overimplementering af blandt andet kapitalkrav til aktieselskaber, fortolkning af reglerne for fartskrivere og reglerne for transport af affald blevet adresseret.

Transparent og systematisk tilgang til overimplementering
Det er konkrete lov- og praksisændringer, som gør en forskel for de danske virksomheder. Udover enkeltsagerne er det nu også lykkedes at få ministerierne til at tage en mere transparent og systematisk tilgang til overimplementering, så det forhåbentlig kan undgås eller i hvert fald minimeres til der, hvor det er politisk besluttet i fremtiden.

Fremover skal det fremgå af et lovforslag, om det indeholder overimplementering, og hvilke af regeringens fem principper om overimplementering det i så fald overtræder. Denne nye praksis vil give et helt nyt overblik over og en åben diskussion om, hvor og hvorfor der overimplementeres. I Dansk Erhverv ser vi det som et stort skridt mod at komme overimplementering til livs i Danmark.

Der er fortsat lang vej til vi har perfekt regulering i EU og i Danmark, men den kulturændring, vi har set i de seneste år, er værd at bemærke og giver håb for, at endnu flere unødvendige byrder kan lettes og langt færre nye kommer til.

Forrige artikel S: Vejgodsbranchen kæmper for at lovliggøre social dumping S: Vejgodsbranchen kæmper for at lovliggøre social dumping Næste artikel DF: Socialdemokratiet vægter EU højere end hensynet til arbejderne DF: Socialdemokratiet vægter EU højere end hensynet til arbejderne
  • Anmeld

    Ph.d. Jens Peter Mortensen · Miljøregulering af industri

    Man kan ikke overimplementere et minimumsdirektiv

    Direktiverne er for det meste bygget op som, hvad medlemsstaterne som minimum skal indføre/implementere. Alt hvad der ligger udover er national lovgivning!
    Det er med national lovgivning nogen gange godt for dansk erhverv, andre gange er det skidt. Nogen gange er national lovgivning godt for natur og miljø, andre gange er det skidt.
    I Danmarks Naturfredningsforening mangler vi at se ny national lovgivning, der er god for natur og miljø,

    Der er et stort potentiale i mere enkle regler, men det vi ser, er mere i retning af afskaffelse af regler. Vi mangler enkel 1:1 implementering af direktiver, så det bliver klart hvad EU bestemmer, og hvad Danmark bestemmer. Desværre er situationen ofte den, at natur og miljødirektiverne ikke implementeres fuldt ud og (næsten) altid for sent.

Ugens EU-podcast: Crunch time for Theresa Mays Brexit

Ugens EU-podcast: Crunch time for Theresa Mays Brexit

PARLAMENTET#43: Gennembrud eller sammenbrud? Udkastet til en aftale om Storbritanniens exit fra EU er endelig på bordet, men det har udløst raseri mod den britiske leder på hjemmefronten. Hvad handler de 585 sider i Brexit-aftalen om, hvad med Nordirland, og hvad sker der nu videre? Podcasten gør status i stormen.