Debat

Konsulent om GDPR: Danmark er midt i et glidende statskup fra statsadministrationens side

GDPR er det ypperste eksempel på en fremsynet regulering af den teknologiske udvikling. Men i stedet for at implementere forordningen, er den danske stat i gang med at underminere loven, skriver Stephan Engberg.

Regeringens life science-strategi er reelt "datahvidvask, hvor statsmagten bruges til at tvangsovervåge og detailprofilere borgerne," mener Stephan Engberg.
Regeringens life science-strategi er reelt "datahvidvask, hvor statsmagten bruges til at tvangsovervåge og detailprofilere borgerne," mener Stephan Engberg.Foto: Jonas Skovbjerg Fogh/Ritzau Scanpix
Stephan Engberg
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

På treårsdagen for GDPR er det slående, hvordan den danske stat systematisk har forsøgt at omgå, ignorere og underminere GDPR. Intetsteds er dette problem så åbenlyst som i regeringens Strategi for life science.

Temadebat

GDPR tre år efter - hvor står vi nu?
25. maj 2018 trådte EU's persondataforordning med navnet General Data Protection Regulation - GDPR - i kraft i hele EU.

Den skulle gøre EU til global spydspids i digital regulering. Den skulle sørge for, at europæiske borgeres data er sikre, uanset hvor på internettet de flyder rundt.

Snart tre år er gået siden da.

Går forordningen for langt, i den forkerte retning, eller bare ikke langt nok? Er der dele af loven, der bør forandres eller tilbagerulles? Hvilke udfordringer står vi over for på databeskyttelsesområdet – nu og i fremtiden – og hvordan løser vi dem?

Altinget giver nu ordet til politikere og interessenter, som giver deres svar på disse spørgsmål.

Her er deltagerne:

  • Niels Bertelsen
    formand, Prosa
  • Mona Juul (K), it-ordfører
  • Stephan Engberg, konsulent, grundlægger af Citizen First og Priway
  • Karen Melchior (R), medlem af Europa-Parlamentet
  • Anja Philip, formand, Forbrugerrådet Tænk
  • Natasha Friis Saxberg, adm. direktør, IT-Branchen
  • Věra Jourová, EU-kommissær for værdier og gennemsigtighed
  • Camilla Gregersen, formand, Dansk Magisterforening
  • Rikke Hougaard Zeberg, branchedirektør, DI Digital
  • Sven Petersen, erhvervsjuridisk fagchef, Dansk Erhverv
  • Jørn Guldberg, it-sikkerhedsekspert, Ingeniørforeningen, IDA

Om temadebatter
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Strategien ser borgerne som statens ressourcer. De skal overvåges, profileres og administreres, samtidig med at man vil profitere på at stille disse tvangsopsamlede persondata til rådighed for systematisk kommerciel misbrug.

Tvangsovervågning krydret med propagandaretorik
Man har allerede igangsat markedsføringskampagnen for at tilbyde udenlandske virksomheder adgang til at eksperimentere på danskerne med afgang til borgernes mest sensitive data.

Strategien er behørigt krydret med propagandaretorik om, at tvangsovervågningen selvfølgelig er “for patientens skyld” uden at tage ansvar for de langt større negative sideeffekter eller overveje lovlige og samfundsgavnlige alternativer.

Tilgangen er udtryk for larmende mangel på indsigt og respekt for digital sikkerhed, økonomi og borgerrettigheder, når man sætter et falsk modsætningsforhold op mellem retssikkerhed og samfundsøkonomi.

Men hov – Danmark er jo "verdensmestre" i offentlig forvaltning? Korrekt – Danmark er kvantitativt set et af verdens mest digitaliserede lande.

Men tvangsdigitalisering via dårlige monopoler og hardkodet overvågning varetager bureaukratiets og leverandørernes interesser - ikke borgernes og samfundets.

Danmark kunne på samme tid få meget bedre sikkerhed, sundhedskvalitet og sundhedsforskning for pengene, hvis man med privacy by design tog udgangspunkt i borgerne.

Principbaseret regulering
GDPR er globalt set det ypperste eksempel på bevidst fremsynet, teknologi-neutral og principbaseret regulering til at guide den teknologiske udvikling på forhånd.

Den korte udlægning af GDPR er meget simpel. GDPR anerkender legitime samfundsinteresser og giver borgerne frihed til at gøre, hvad de vil (informeret samtykke), men uanset den legitime interesse i for eksempel sundhedsforskning, så skal man sikre og data minimere i henhold til teknologiens stade (artikel 5.1.C, 25 og 32).

Er man nødt til at opsamle persondata, så skal man leve op til en række nødvendige begrænsninger, herunder for eksempel slette persondata hurtigst muligt. Grundpointen er, at man ikke må kunne opsamle persondata, hvis man kan undgå det med det bedste valg af løsning.

I stedet for at implementere GDPR er Justitsministeriet i gang med at underminere loven yderligere.

Stephan Engberg
Stifter, Citizen First

En troværdig, borgercentrisk GDPR-model indebærer, at sikkerheden er reel på samme tid som borgeren har egenkontrol, beslutningsmagt og systemerne tilpasser sig borgernes behov som den primære driver af fremskridt. Borgeren kan selv styre egne data og stiller sikre data til rådighed for services og anonyme data til rådighed uden at afgive kontrollen.

Men i stedet for at implementere GDPR er Justitsministeriet i gang med at underminere loven yderligere.

Datahvidvask i Danmark
Life science som datahvidvask? I fredelige Danmark? Prøv at se på magtstrukturen, som den dårlige digitalisering gennemtvinger! Vi taler om en tilgang, der på god ny-socialdemokratisk og kinesisk big government-vis totalcentraliserer magten i den offentlige forvaltning.

Alle data skal først indrapporteres på CPR-nummer til intime centrale profiler, førend lægen kan hjælpe sin patient, hvorefter borgerne sælges videre til kommerciel produktudvikling og lock-in services. Borgerne kan i bedste tilfælde få lov til at se og kommentere via de digitale overvågningskameraer såsom sundhed.dk.

Erhvervsorganisationerne svigter deres medlemmer og borgerne som slutkunder ved med deres uigennemtænkte datagrådighed at kræve strukturer i sundhedssektoren, som de aldrig ville acceptere på andre områder.

Centraladministrationen bruger denne grådighed og misforståede populisme til at begå overgreb på stribe – se for eksempel på National Genom Centers beslaglægning af borgernes DNA, den indbyggede fjernovervågning i telemedicin, den allerede fejlslagne big data-tilgang til AI, den ekstremt dyre fejlhåndtering af Covid-19, hvidvask i finanssektoren samt det generelle kollaps inden for alle aspekter af sikkerhed, fordi man ikke tager borgernes rettigheder seriøst.

Vi taler om datahvidvask, hvor statsmagten bruges til at tvangsovervåge og detailprofilere borgerne, hvorefter staten pseudo-anonymiserer overgrebet og fodrer den private sektor via forskningen.

Tilgangen fejldirigerer alle digitale investeringer ind i flere overgreb, fordi big data-maskinen er umættelig og end ikke overvejer de indbyggede skader på sikkerhed, kvalitet, samfundsøkonomi og retssikkerhed.

Demokratiet det første offer
Danmark er midt i, hvad der reelt må betegnes som et glidende statskup fra statsadministrationens side. Politikerne svigter og lader sig køre ud på et sidespor, fordi de ikke forstår problemerne og dermed selv sikrer, at de har mindre og mindre at sige.

Vi taler om datahvidvask, hvor statsmagten bruges til at tvangsovervåge og detailprofilere borgerne, hvorefter staten pseudo-anonymiserer overgrebet og fodrer den private sektor via forskningen.

Stephan Engberg
Stifter, Citizen First

Selve demokratiet er det første offer, når staten gennemtvinger overvågning og dermed samtidig tvinger borgerens data i armene på big tech, som står klar med deres manipulerende og radikaliserende big data-algoritmer i SoMe og stærkt markedsskadelige ’winner takes all’-modeller.

Universiteterne agerer medløbere, styret af kortsigtet kassetænkning og kommercielle penge, mens specielt den samfundsvidenskabelige forskning er i dyb krise.  Den "dataetiske" diskussion har mere karakter af staffage end forsøg på at gøre noget ved problemerne.

I dag synes Danmarks rollemodel at være Kina eller dét, en FN-rapport kalder ’Welfare Dystopia’.

Danmark taber på en ineffektiv offentlig sektor, stadig mere unfair konkurrence til skade for danske virksomheders konkurrenceevne og navnlig på borgernes livskvalitet, sikkerhed og retssikkerhed.

Alt sammen, fordi det institutionelle system vælger at ignorere GDPR, som netop er svaret på problemet.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00